Fysisk aktivitet och hälsa - innovationer för ett liv i rörelse, 4 hp
Physical Activity and Health - Innovations for an Active Lifestyle, 4 credits
Kurskod: CC2010
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen är en del av Högskolan i Halmstads Common Core-utbud.
Mål
Målet med kursen är att studenten ska tillgodogöra sig kunskap och förståelse som ligger till grund för att öka förmågan att utveckla strategier och metoder som kan främja fysisk aktivitet och rörelse. Studenten ska dessutom tränas i att reflektera kring implementering av sådana i samhället. Vidare ska studenten tillämpa ett inkluderande perspektiv om hur begreppen genus, mångfald och jämställdhet kan förstås utifrån hållbara hälsobeteenden. Kursen syftar även till att studenten kan relatera ovanstående aspekter till de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030 och Global Action Plan on Physical Activity 2018-2030.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för perspektiv på människa, teknik, och samhälle som kan användas för att förstå mekanismer för beteendeförändring i relation till fysisk aktivitet och hållbar hälsa
- beskriva och förklara centrala faktorer som kan påverka hälsa, hälsobeteenden och livskvalitet
- redogöra för effekter av fysisk aktivitet respektive inaktivitet på individ- och samhällsnivå
Färdighet och förmåga
- använda mångvetenskapliga teorier och ramverk för att skapa innovationer som kan bidra till minskat stillasittande och ökad fysisk aktivitet
- tillämpa sina kunskaper för att i mångvetenskaplig grupp analysera komplexa problem relevanta för samhällsutmaningen att främja fysisk aktivitet och minska stillasittande
- presentera kreativa problemformuleringar och/eller lösningar med kritiskt beaktande av villkor för hållbar utveckling avseende att främja fysisk aktivitet och rörelse
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och värdera hur teorier kan användas i utvecklingen samt implementering av strategier och metoder som syftar till att öka fysisk aktivitet och minska stillasittande
- kritiska granska och reflektera över hinder och möjligheter för implementering av planerade strategier för att främja hållbar fysisk aktivitet och hälsa
Innehåll
Undervisningen bedrivs enligt aktuella riktlinjer som beskriver det problembaserade pedagogiska ramverket för Common Core-kurser (LooP-modellen) som innefattar följande delar; (1) Utmaning, (2) Perspektiv, (3) Kommunikation, (4) Samproduktion. Kursen betonar aspekter av hållbar hälsa och välbefinnande kopplat till fysisk aktivitet och faktorer som fysik och psykiskhälsa och livskvalitet. Kursen belyser även teorier och strategier för beteendeförändring, hälsoinnovation, och implementering i olika målgrupper. I kursen får studenten arbeta interdisciplinärt utifrån valfri kontext. Sammanfattningsvis kommer följande aspekter behandlas i kursen:
- Samhällsperspektiv och policy för fysisk aktivitet och rörelse
- Hälsoeffekter av fysisk aktivitet och rörelse
- Teoretiska perspektiv på motivation och beteendeförändring
- Monitorering och uppföljning av fysisk aktivitet och rörelse
- Innovationsarbete och implementering
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarium och handledning av innovationsarbete.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker genom skriftlig hemtentamen, skriftlig hemtentamen i grupp samt seminarium.
2101: Skriftlig individuell hemtentamen, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2102: Skriftlig hemtentamen i grupp, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2103: Seminarium, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Folkhälsomyndigheten. Från nyhet till vardagsnytta – om implementeringens mödosamma konst.
En rapport om implementering av metoder inom folkhälsoområdet, version 2.0, 2017.
Hämtas från: https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/af0381a876fb42c994da860be9692aba/fran-nyhet-vardagsnytta-implementeringens-modosamma-konst-00393-2017-webb.pdf
Folkhälsomyndigheten. Folkhälsan i Sverige 2018. Folkhälsomyndigheten: Stockholm (finns online), 2018.
FYSS. Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling., 2017Läkartidningen Förlag AB. (finns online).
Lindwall, Magnus, Stenling, Andreas & Weman Josefsson, Karin.
Motivation inom träning, hälsa och idrott – ett självbestämmande perspektiv. Lund: Studentlitteratur, 2019.
Socialstyrelsen. Om implementering, 2012. Hämtas från: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2012-6-12.pdf
UN General Assembly, Transforming our world : the 2030 Agenda for Sustainable Development, 21 October 2015, A/RES/70/1. Tillgänglig på Internet: https://www.refworld.org/docid/57b6e3e44.html