Sök Stäng
Kursplan

Forskning, utveckling och utvärdering i skolverksamhet, 15 hp

Research, Development and Evaluation in School Activities, 15 credits

Kurskod: UV8047

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)

Behörighetskrav

Kurserna Lärarens professionsuppdrag 15 hp och Lärandeteori, didaktik, bedömning och betygssättning 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) - ämneslärare årskurs 7-9, 60 hp och Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) - ämneslärare gymnasieskolan, 60 hp.

Mål

Kursens mål är indelat i två områden: undervisning och utveckling av undervisning. Inom det första området ska studenten utveckla förmågor att bedriva undervisning av sådan kvalitet att alla elever erbjuds goda förutsättningar att lära. Studenten ska även utveckla förmåga att reflektera över sin undervisning i syfte att identifiera behov av ytterligare kunskaper som kan bidra till att utveckla sin yrkesverksamhet.


Inom det andra området ska studenten uyeckla kunskaper och tillägna sig metoder och redskap för att i sin yrkesprofession ha förmågan att självständigt och tillsammans med andra planera och genomföra ett didaktiskt och undervisningsnära utvecklingsarbete samt motivera det på forsknings- och utvärderingsmässig grund.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • redogöra för sådana ämneskunskaper och kunskaper i ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och yrkesutövning, inbegripet såväl brett kunnande inom sitt/sina ämnes huvudområde som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av detta område
  • redogöra för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet kan innebära för den pedagogiska yrkesutövningen
  • redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder som kan användas för att bedriva systematiska didaktiska/ämnesdidaktiska utvecklingsarbeten inom den pedagogiska verksamheten
  • redogöra för olika former av bedömning och betygsättning av elevers prestationer i relation till nationella styrdokument och forskning



Färdighet och förmåga

  • utifrån olika didaktiska synsätt på lärande och kunskap samt utifrån elevers kunskaper och erfarenheter tillämpa varierad undervisning inom det eller de ämnen och den verksamhet utbildningen ger behörighet för och därigenom skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas
  • självständigt och tillsammans med andra identifiera, redovisa och utvärdera ett didaktiskt/ämnesdidaktiskt utvecklingsarbete utifrån tidigare forskning inom området samt koppla det till adekvata vetenskapliga metoder för insamling och analys av empiri
  • observera, dokumentera och analysera elevers prestationer och utveckling i förhållande till verksamhetens mål samt kommunicera detta till elever, vårdnadshavare och annan skolpersonal
  • på adekvat svenska kommunicera skriftligt och muntligt i enlighet med akademiska normer samt i tal och skrift med elever, handledare och annan personal i den pedagogiska verksamheten


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • utifrån självkännedom och empati förhålla sig professionellt gentemot elever och deras vårdnadshavare

Innehåll

Den ena delen av kursen behandlar systematiskt didaktiskt/ämnesdidaktiska utvecklingsarbeten och den andra delen består av verksamhetsförlagd utbildning. Vetenskaplig utvecklings- och utvärderingsmetodik introduceras genom att studenterna fördjupar sig i vetenskapliga studier som berör systematiskt utvecklingsarbete inom den pedagogiska verksamheten. Studierna utgör en viktig grund för att visa hur man kan ringa in ett didaktiskt/ämnesdidaktiskt problemområde för ett vetenskapligt grundat utvecklingsarbete, formulera syfte och frågor samt koppla det till metoder för insamling och analys av empiri. Studenterna får möta olika kvalitativa och kvantitativa metoder som används för att systematiskt och strukturerat samla in och analysera empiri. Studenterna ska på vetenskaplig grund beskriva, redovisa och utvärdera ämnesteoretisk undervisning samt analysera praxisnära systematiskt kvalitetsarbete.

Kursen innehaller 7,5hp AT/AD och 7,5hp VFU.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier. Undervisning sker både på campus och via Högskolans digitala lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras i flera delar. För det första med en individuell skriftlig tentamen, för det andra med muntliga seminarier med skriftlig individuell inlämning och för det tredje med VFU inklusive för- och efterseminarium.


För att uppnå betyget G krävs att alla examinationer är godkända och för betyget VG krävs därutöver betyget VG på samtliga examinationsmoment där betyget VG är möjligt att erhålla. Efter genomförd VFU med betyget Underkänd har studenten rätt till ytterligare en VFU-period. Om studenten inte närvarar eller kontaktar sin VFU-skola vid frånvaro ges betyget Underkänt.

2303: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), inklusive för- och efterseminarium, 7,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2401: Skriftlig tentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2402: Seminarier med skriftlig inlämning, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Övriga föreskrifter

För tillträde till kurs som innehåller VFU ska studenten ha genomfört föregående kurser med VFU med godkänt betyg. I de fall studenten visar så pass grov oskicklighet under VFU:n att elever eller personal riskerar att skadas ska VFU:n avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) av examinatorn på kursen. Om VFU:n avbryts i förtid kan examinator efter samråd med VFU-handledare, VFU-ledare och programansvarig besluta att underkänna studenten i förtid. I beslutsunderlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av programansvarig. I planen ska det framgå vilket stöd studenten kan få samt när och hur bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras för att denne ska få återuppta verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilket är begränsad till ytterligare ett tillfälle.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Andrée, Maria., Carlgren, Ingrid., Bladh, Gabriel. & Tväråna, Malin. (red.) Ämneslärarens arbete. Natur & Kultur, 2021. Valda delar som tillgängliggörs på Högskolans lärplattform


Bergman, Bo. & Klevsjö, Bengt. Kvalitet: från behov till användning. Studentlitteratur, 2020. Valda delar som tillgängliggörs på Högskolans lärplattform


Dimenäs, Jörgen. Vetenskap och beprövad erfarenhet. Liber AB, 2020


Hirsh, Åsa. & Olin, Anette. Skolutveckling i teori och praktik. Gleerups Utbildning AB, 2020


Matta, Corrado. På vetenskaplig grund – en vetenskapsteoretisk vägledning för lärare och lärarstudenter. Liber AB, 2020


Nygren, Thomas. (Red.) Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap. Natur & Kultur, 2021. Valda delar som tillgängliggörs på Högskolans lärplattform.


Skolforskningsinstitutet. Hur ska man veta vad forskningen säger? – Om vetenskaplig kunskap och hur man kan förhålla sig till vetenskapliga resultat (red: Hedman, Anna.). Skolforskningsinstitutet, 2020.


Skolinspektionen. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förutsättningar och arbetsformer i grundskolan. Skolinspektionen, 2020. Tillgänglig via www.skolinspektionen.se


Skolverket. Att ställa frågor och söka svar – Samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Skolverket, 2020


Vetenskapliga artiklar och styrdokument från Skolverket tillkommer enligt lärares anvisningar i kursen.


Obligatorisk litteratur i VFU


Alvén, Fredrik. & Bohlin, Senait. På väg mot läraryrket – en handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen. Liber AB, 2021


Cajvert, Lilja. VFU i praktiken – Studentens handbok för verksamhetsförlagd utbildning. Studentlitteratur AB, 2020


Referenslitteratur

Christoffersen, Line. & Johannessen, Asbjörn. Forskningsmetoder for lararstudenter. Studentlitteratur AB, 20I5


Lundgren, Ulf, P., Säljö, Roger. & Liberg, Caroline (Red.) Lärande, skola, bildning. 5. uppl. Natur & Kultur, 2020


Serder, Margareta. & Jobér, Anna. (Red.) Vetenskapliga teorier för lärare. Natur & Kultur, 2021