Datorteknik, 7,5 hp
Computer Systems Organization, 7.5 credits
Kurskod: DT4009
Akademin för informationsteknologi
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Elektroteknik, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Datateknik, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)
Behörighetskrav
Digitalteknik 7,5 hp och Programmering 7,5 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Civilingenjör i datateknik 300 hp, Civilingenjör i intelligenta system 300 hp samt i Data- och Elektroingenjörsprogrammen 180 hp.
Mål
Kursen ger ingående kunskaper om datorers konstruktion och funktion, samverkan med omvärlden och maskinnära programmering. Kursen erbjuder studenten ämneskunskap i hur en mikroprocessor är uppbyggd, fungerar och samspelar med omvärlden samt kunskaper i programmering av denna. Kursen bygger på tidigare kurser i digitalteknik och programmering.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara hur en mikroprocessor arbetar och beskriva dess generella uppbyggnad samt beskriva hur en dator tolkar och representerar information
- redogöra för funktioner och egenskaper hos olika typer av minnesarkitekturer
- redogöra för de accelerationsmekanismer som förekommer i moderna datorarkitekturer
- diskutera när metoderna och principerna som presenteras i kursen är tillämpliga
Färdighet och förmåga
- använda ett modernt utvecklingssystem för inbyggda system
- programmera på maskinnära nivå (assembler)
- muntligen och skriftligen redogöra för olika lösningar i en dialog med andra ingenjörer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- förklara samspelet mellan dator och omvärld
- ange skillnad mellan och möjligheter hos olika typer av mikroprocessorer
Innehåll
Som exempelprocessor kommer ARM-arkitekturen genomgående att användas.
Aritmetik och datatyper: Heltals-, flyttals- representation, tvåkomplementsform, binär, decimal och hexadecimal representation. Konvertering mellan baserna, bitoperationer, ASCII.
Datorarkitektur: von Neumannmodell med CPU (styrenhet, ALU), minne, och IO; Instruktionsbegereppet; Olika minnestekniker och minneshierarki. Accelerationsmekanismer som t.ex. ”pipelining”, ”superscalar”, co-processorer, SIMD, vektorprocessning.
In- och utmatning: Polling och interrupt. Minnesmappning.
Assembler: adresseringsmoder. instruktionsset. assembleringsprocessen. Programmering i assembler. Strukturering med flödesdiagram. Debuggningsmetoder. Subrutiner. Stack.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, laborationer och övningar. Laborationsmoment kommer att ske på ett modernt mikrodatorsystem.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker med skriftlig tentamen och laborationer. För godkänd kurs krävs avklarade laborationer samt godkänd tentamen.
1502: Laborationer, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
1501: Tentamen, 6 hp
Fyrgradig skala, sifferbetyg (TH): Underkänd (U), Godkänd (3), Väl godkänd (4), Mycket väl godkänd (5)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Zhu, Yifeng. Embedded Systems with ARM Cortex-M3 Microcontrollers in Assembly Language and C. E-Man Press LLC, 1st edition, 2014.
Föreläsningsmaterial, övningsuppgifter och laborationsanvisningar med tillkommande material.