Ledarskap och konflikthantering i klassrummet, 7,5 hp
Classroom and Conflict Management, 7.5 credits
Kurskod: UV9025
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-12-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras. (GXX)Behörighetskrav
Behörig lärare med anställning inom grund- eller gymnasieskola, eller motsvarande skolformer.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten, utifrån vetenskapliga teorier och forskningsresultat, ska utveckla och fördjupa sina kunskaper om färdigheter i ledarskap och konflikthantering, samt om hur trygghet och studiero kan främjas. Studenten ska tillägna sig fördjupande kunskaper om och strategier för att bemöta och hantera såväl konflikter som kränkningar och trakasserier inom skolverksamheten. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kunskaper om och färdigheter i att hantera situationer som kan uppstå i klassrummet när ämnen och teman som kan uppfattas som kontroversiella, såsom sexualitet, hederskultur och rasism, är i fokus för undervisning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för teorier och forskningsresultat om ledarskap, kommunikation och konflikthantering
- redogöra för olika strategier för att skapa studiero i klassrummet och för att hantera konflikter
- beskriva hur kränkningar och trakasserier definieras och identifiera hur dessa kan se ut i den egna skolverksamheten
- beskriva olika strategier, samtalssätt och arbetssätt för att undervisa om kontroversiella frågor
Färdighet och förmåga
- resonera om, problematisera och identifiera olika strategier för att leda och kommunicera samt för hur konflikter kan hanteras utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- resonera om, problematisera och identifiera strategier och olika arbetssätt och dess konsekvenser för att bemöta, samtala om och hantera de kränkningar och trakasserier som unga utsätter varandra för
- planera och motivera undervisningsmoment i ämnesområden som berör sexualitet, hederskultur och rasism, samt andra kontroversiella ämnesområden utifrån teoretiska perspektiv och forskningsresultat, samt resonera kring utfallet av olika undervisningsmoment
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och reflektera kring olika metoder för att leda, kommunicera och hantera konflikter
- diskutera och reflektera kring och utvärdera strategier och arbetssätt för att möta elevers kränkningar och trakasserier
- diskutera, reflektera kring och utvärdera undervisningsstrategier inom ämnesområden som kan uppfattas som kontroversiella
Innehåll
Kursen berör olika teoretiska perspektiv på och forskning om ledarskap, kommunikation, konflikthantering och undervisning i kontroversiella ämnesområden. Genomgående berörs relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, samt dess betydelse för yrkesutövningen. Kursens innehåll berör olika perspektiv och olika strategier för att kommunicera och leda elever till ett tryggt klassrumsklimat med arbetsro, där betydelsen av att bemöta och hantera konflikter, kränkningar och trakasserier på sociala medier och i det verkliga livet, belyses utifrån såväl beprövad erfarenhet som forskningsresultat. Kursen belyser även hur lärare kan förstå, bemöta och hantera såväl kontroversiella ämnesområden som frågor och situationer som är knutna till rasism, hederskultur och sexualitet, samt hur läraren kan använda ett normkritiskt arbetssätt och interkulturella pedagogiska perspektiv i undervisning. Studenten ges förutsättningar för att planera och testa undervisningsmoment i den egna undervisningen. Studenterna samtalar om och reflekterar över olika förebyggande strategier och undervisningsmoment i relation till det egna läraruppdraget i yrkeslivet.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker i form av digitala föreläsningar och seminarier via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursens moment examineras vid seminarietillfällen som kräver individuella skriftliga förberedelser för deltagande. Examinationsmomentet Ledarskap och studiero examineras genom seminarier med såväl muntliga som skriftliga tillhörande uppgifter. Examinationsmomentet Att bemöta och hantera konflikter, kränkningar och trakasserier examineras genom seminarier med såväl praktiska, muntliga och skriftliga tillhörande uppgifter. Examinationen Att undervisa om kontroversiella frågor examineras genom seminarier med tillhörande skriftliga inlämningar och muntliga presentationer.
2501: Ledarskap och studiero - seminarier, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: Att bemöta och hantera konflikter, kränkningar och trakasserier - seminarier, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2503: Att undervisa om kontroversiella frågor - seminarier, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-09-01 – Tills vidare
Hakvoort, Ilse. & Friberg, Birgitta. (red) Konflikthantering i professionellt lärarskap. 4.e uppl. Gleerups förlag, 2020
Skolforskningsinstitutet. Främja studiero i klassrummet – lärares ledarskap. Systematisk forskningssammanställning 2021:02, Skolforskningsinstitutet, 2021 (Tillgängligt digitalt)
Skolverket. Skapa trygghet för lärande – om skolans arbete mot mobbning, trakasserier och kränkande behandling. Skolverket, 2022
Zimmerman, Fredrik. Nya vägar till en likvärdig skola. Hur teorier om antipluggkultur leder fel och vad vi i stället kan göra för att fler pojkar ska lyckas i skolan. Liber förlag, 2022
Ytterligare litteratur i form av vetenskapliga artiklar och vetenskapliga texter tillkommer och tillhandahålls på kursen digitala lärplattform.