Sök Stäng
Kursplan

Kandidatuppsats i digital forensik, 15 hp

Bachelor Thesis in Digital Forensics, 15 credits

Kurskod: DI6004

Akademin för informationsteknologi

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Digital forensik, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen. (G2E)

Behörighetskrav

89,5 hp inom huvudområdet digital forensik inklusive kursen IT-forensiskt projekt 7,5 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i IT-forensik och informationssäkerhet 180 hp och är obligatorisk för teknologie kandidatexamen.

Mål

Kursens mål är att studenten i ett vetenskaplig perspektiv självständigt ska tillämpa och fördjupa sina kunskaper inom någon del av huvudområdet för utbildningen.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • återge resultat från aktuell vetenskaplig litteratur och beskriva tillämpliga metoder som är relevanta för projektet


Färdighet och förmåga

  • analysera, formulera och specificera komplexa frågeställningar utifrån vetenskapligt perspektiv
  • självständigt planera och genomföra projektet utifrån givna tids- och budgetramar
  • välja metodik för att angripa en problemställning samt kritiskt motivera sitt val av metod baserat på vetenskaplig grund
  • söka, samla och källkritiskt tolka relevant information för problemställningen
  • presentera, diskutera och problematisera resultatet av sitt arbete muntligt i olika forum samt skriftligt i en rapport


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och kritiskt analysera relevant resultat samt att kritiskt diskutera identifierade skeenden, frågeställningar och situationer
  • värdera sina resultat i förhållande till forskning och utveckling inom det specifika problemområdet och identifiera eget behov av ytterligare kunskap inom området
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
  • bedöma sitt och andras examensarbeten med avseende på vetenskaplighet och samhällskrav ( t.ex. ekonomiska, etiska, miljö-, säkerhets- och integritetskrav)

Innehåll

Studenterna definierar en frågeställning inom det valda teknikområdet som är väl motiverad. Baserat på detta produceras en skriftlig rapport med analys av metod och resultat i ett vetenskapligt perspektiv. Kursdeltagarnas producerade material granskas genom muntlig och skriftlig opposition. Rapporten presenteras och försvaras vid ett offentligt seminarium. Projekten presenteras med en posterpresentation.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker i form av handledning.

Betygsskala

Fyrgradig skala, sifferbetyg (TH): Underkänd (U), Godkänd (3), Väl godkänd (4), Mycket väl godkänd (5)

Examinationsformer

Examination sker genom skriftlig problemformulering, muntlig och skriftlig opposition, muntlig presentation, posterpresentation och skriftlig rapport.


Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har bestämt. Har studenten behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett år. Därefter ska studenten ges betyg på examensarbetet oavsett om arbetet är avslutat eller ej.

1805: Bidrag på mässa, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

1804: Muntlig och skriftlig opposition, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

1803: Muntlig presentation, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

1802: Skriftlig kandidatuppsats, 10 hp
Fyrgradig skala, sifferbetyg (TH): Underkänd (U), Godkänd (3), Väl godkänd (4), Mycket väl godkänd (5)

1801: Skriftligt PM, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Litteratur väljs inom varje projekt.