Sök Stäng
Kursplan

Didaktiskt ledarskap för årskurs 4-6, 15 hp

Didactic Classroom Management for School Years 4-6, 15 credits

Kurskod: UV4048

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

Ledarskap, didaktik och lärande för grundlärare 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen utgör en del av utbildningsvetenskaplig kärna med inriktning mot grundlärarexamen åk 4-6, 240 hp.

Mål

Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan och dess övergripande mål är att studenten ska utveckla färdigheter för yrkesutövningen när det gäller klassrumsledarskap och didaktiskt ledarskap. Studenten ska utveckla kunskaper om sociala relationer och konflikthantering samt utveckla strategier för att förebygga och motverka kränkningar i skolan. Ytterligare mål är att studenten ska behärska olika sätt att kommunicera och förankra jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i klassrummet.


Vidare är målet att studenten ska utveckla ett didaktiskt ledarskap och kunna relatera olika perspektiv på lärande, kunskap och utveckling till undervisningspraktik. Studenten ska utveckla kunskaper om lärandeteorier och kognitionsvetenskapliga perspektiv på lärande, samt utveckla didaktiska färdigheter om undervisning. Studenten ska vidare utveckla förmågan att beskriva och problematisera strategier för ledarskap och undervisning i klassrummet med utgångspunkt i vetenskaplig forskning, beprövad erfarenhet och teoribildning.


I den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) ska studenten utveckla ett relationellt, situationsanpassat och strukturellt ledarskap, liksom sin kommunikationsförmåga. Studenten ska utveckla kunskap om och färdigheter i att planera, motivera och genomföra undervisningsmoment utifrån didaktiska och ledarskapsteoretiska utgångspunkter. Student ska utveckla förmågan att utvärdera och reflektera över sitt ledarskap, sin planering och undervisning.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för kognitionsvetenskapliga perspektiv och för teorier om ledarskap, grupprocesser, konflikthantering, lärande och undervisning
  • urskilja och problematisera centrala faktorer i ledarskap, kommunikation, sociala relationer, konflikthantering och grupprocesser i klassrummet på ett för skolverksamheten relevant sätt
  • redogöra för didaktiska perspektiv, estetiska lärprocesser och principer för konstruktiv länkning i planering av undervisning



Färdighet och förmåga

  • resonera kring och problematisera olika strategier för att hantera ledarskap, kommunikation, sociala relationer, grupprocesser och konflikthantering i skolverksamheten
  • resonera om och problematisera hur jämställdhetsperspektiv, mångfald och identitetsskapande processer kan bemötas och kommuniceras i klassrumssituationer
  • analysera och problematisera lärandesituationer och didaktiska ställningstaganden med utgångspunkt i såväl teoretiska perspektiv och estetiska arbetssätt, som utifrån elevers kognitiva och sociala lärandeprocesser
  • med stöd av handledare, och utifrån konstruktiv länkning, planera, genomföra och utvärdera undervisning som erbjuder variation, tydlighet, struktur och aktivt lärande anpassat till elevers förutsättningar
  • leda, kommunicera och organisera undervisning med ett adekvat ämnesspråk, tydlighet och struktur som präglas av aktivt relationsskapande med elever samt interagera på ett adekvat och professionellt sätt med elever och vuxna i skolverksamhet
  • kommunicera muntligt och skriftligt på ett adekvat sätt och i enlighet med akademiska normer


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och reflektera över skolverksamheten ur ett jämställdhets-, mångfalds- och normkritiskt perspektiv
  • reflektera över lärande, kunskap och undervisning i ett tvärvetenskapligt lärandevetenskapligt perspektiv
  • utvärdera och reflektera över det egna lärarledarskapet, den egna kommunikativa förmågan liksom över didaktiska ställningstaganden med utgångspunkt i olika undervisningssituationer och elevers lärprocesser i förhållande till teoretiska perspektiv
  • tillämpa ett professionellt förhållningssätt, ett gott omdöme och en empatisk förmåga i mötet med elever och vuxna i skolverksamheten

Innehåll

Kursen fokuserar på klassrumsledarskap och didaktiskt ledarskap för eleverna i årskurs fyra till sex. Genomgående berörs relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och dess betydelse för yrkesutövningen. Kursen behandlar centrala teorier och begrepp för ledarskap, sociala relationer, inklusive redskap för konflikthantering och förebyggande åtgärder för kränkande behandling. Kursen belyser hantering av grupprocesser, kommunikation och olika teoretiska utgångspunkter för att arbeta med normkritik och arbetssätt som främjar jämställdhet och jämlikhet, samt motverka rasism.


Vidare introduceras ett urval av olika lärandeteorier, med avstamp i kognitionsvetenskap, vilka ligger till grund för diskussion och problematisering av begrepp som kunskapssyn samt praktisk metodik för lärande och undervisning. Kursen belyser såväl didaktiska perspektiv och elevers lärande ur relevanta lärandevetenskapliga perspektiv som barns kognitiva utveckling samt hur estetiska inslag i undervisning påverkar lärandeprocesser. Studenten tränar återkommande på att analysera, problematisera och reflektera över såväl det klassrumsrelaterade som det didaktiska ledarskapet.


Kursen innehåller obligatoriska verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar) där syftet är att integrera kursens innehåll med verksamheten på övningsskolan. I kursen ingår även 3 hp VFU då studenten ges förutsättningar att koppla samma teori och praktik. Under VFU tränar studenten på att leda undervisning, att kommunicera med såväl elever som med vuxna i skolverksamheten. Under handledning ges förutsättningar för studenten att reflektera kring och utveckla sitt professionella förhållningssätt, sitt ledarskap och sin undervisning i relation till hur elever lär.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar och workshoppar. Kursen innehåller praktiskt lärararbete på övningsskola under VI-dagar och VFU.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Studenten examineras genom seminarier, en skriftlig individuell tentamen samt VFU. Examinationsmomentet Teoretiska perspektiv på ledarskap och lärande examineras genom en skriftlig individuell salstentamen. Examinationsmomentet Relationellt ledarskap examineras genom seminarier med tillhörande skriftliga uppgifter. Examinationsmomentet Lärande och didaktik examineras genom seminarier med tillhörande skriftliga uppgifter. Examinationsmomentet Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) examineras genom praktiska moment i den pedagogiska verksamheten, som dokumenteras i ett skriftligt omdöme och en skriftlig utvärderande reflektion, samt genom för- och efterseminarium. Efter genomgången VFU med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en VFU period. Om studenten inte närvarar eller kontaktar sin övningsskola vid frånvaro ges betyget Underkänt.


För godkänt på hela kursen krävs godkänt på samtliga moment. För att få VG på hela kursen krävs dessutom VG på den individuella tentamensuppgiften Teoretiska perspektiv på ledarskap och lärande.


VI-dagarna är obligatoriska och genererar underlag för bedömning till kursens examinationer.

2401: Teoretiska perspektiv på ledarskap och lärande - skriftlig tentamen, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2402: Lärande och didaktik – seminarier, 4 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2403: Relationellt ledarskap – seminarier, 4 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2404: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Övriga föreskrifter

För tillträde till kurs som innehåller VFU ska studenten ha genomfört föregående kurser med VFU med godkänt betyg. I de fall studenten visar så pass grov oskicklighet under VFU:n att barn/elever eller personal riskerar att skadas ska VFU:n avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) av examinatorn på kursen. Om VFU:n avbryts i förtid kan examinator efter samråd med VFU-handledare, VFU-ledare och programansvarig besluta att underkänna studenten i förtid. I beslutsunderlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av programansvarig. I planen ska det framgå vilket stöd studenten kan få samt när och hur bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras för att denne ska få återuppta verksamhetsförlagd utbildning (VFU), vilket är begränsad till ytterligare ett tillfälle.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare
2025-01-20 – 2025-01-20

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Alvén, Fredrik & Bohlin, Senait. På väg mot läraryrket. En handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen. Liber, 2021 (utvalda delar)

Beniwa Johnson, Denise. Normkritisk pedagogik – ett sätt att motverka strukturell rasism i skolan. Skolverket, 2017 (www.skolverket.se)

Dahlkwist, Matts. Lärarledarskapet. Situationsanpassat ledarskap och strukturerad undervisning. Liber, 2019

Secher, Åsa. Motverka nätmobbing! Internetstiftelsen, 2021 (Tillgänglig på internetstiftelsen.se)

Skolverket. Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda. Hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling, 2019 (www.skolverket.se)

Wedin, Ewa-Karin. Jämställdhetsarbete i förskola och skola. Uppl 5:1. Liber, 2021

Woolfolk, Anita & Karlberg, Martin. Pedagogisk psykologi. Pearson, 2015 (utvalda delar)

Zimmerman, Fredrik. Nya vägar till en likvärdig skola. Hur teorier om antipluggkultur leder fel och vad vi istället kan göra för att fler pojkar ska lyckas i skolan. Liber, 2022

Ytterligare textutdrag och vetenskapliga artiklar kan tillkomma enligt examinators och undervisande lärares anvisningar.

Referenslitteratur

Arneback, Emma & Jämte, Jan. Att motverka rasism i förskolan och skolan. Natur & kultur, 2017

Dunkels, Elza. Nätmobbing, näthat och nätkärlek. Kunskap och strategier för en bättre vardag på nätet. Gothia fortbildning, 2016. E-bok.

Hakvoort, Ilse & Friberg, Birgitta. (red.). Konlikthantering i professionellt lärarskap. Uppl. 4. Gleerup, 2020

Leigert, Lena. Stoppa nätmobbingen, första hjälpen för skolan. Baggabetti förlag, 2019

Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars Åke. Undervisning i teori och praktik – en introduktion i didaktik. 8. uppl. Fundo förlag, 2022

Mohr, Sanna., Koch Stefan & Wedberg, Sannie. Maktlekar, det dolda gruppvåldet bland unga. Bilda Förlag, 2010

Samuelsson, Marcus. Lärandets ordning och reda: ledarskap i klassrummet. Natur och Kultur, 2017

Wahlström, Ninni. Läroplansteori och didaktik. Gleerup, 2022.