Hållbart ledarskap och organisation inom omvårdnad inklusive VFU, 15 hp
Sustainable Leadership and Organization in Nursing including Practice, 15 credits
Kurskod: OM6031
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Omvårdnad, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
Omvårdnadens grunder: människa, hälsa, samhälle och omvårdnad 15 hp, Anatomi och fysiologi som stöd för omvårdnad 15 hp, Hälsoprocesser i omvårdnad 7,5 hp, Omvårdnad och farmakologi inklusive VFU 15 hp, Omvårdnad - vetenskaplig teori och metod I 7,5 hp, Specifika ohälsotillstånd i ett livscykelperspektiv 15 hp, Omvårdnad vid hälsa och ohälsa i ett livscykelperspektiv 15 hp, Hälsa och ohälsa ur ett samhällsperspektiv I inklusive VFU 15 hp och Omvårdnad - vetenskaplig teori och metod II 7,5 hp samt Omvårdnad hälsa och livsstil 7,5 hp eller Omvårdnad inom palliativ vård 7,5 hp eller Omvårdnad utifrån smärtans olika dimensioner 7,5 hp eller Omvårdnad ur ett internationellt perspektiv 7,5 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Sjuksköterskeprogrammet 180 högskolepoäng.
Mål
Kursens mål är att studenten tillägnar sig kunskaper om ledarskap inom vård och omsorg på individ, grupp och systemnivå för att kunna organisera, planera och leda omvårdnadsarbete. Studenten skall erhålla kunskap och förhållningssätt som stödjer ett hållbart ledarskap. Vidare skall studenten erhålla kunskaper i gruppdynamiska processer för professionell omvårdnad och samverkan i team, med patienten i centrum.
Studenten ska även utveckla kunskaper om hälsoekonomi, vårdskador och arbetsrätt för att förstå sambandet mellan hållbara arbetsförhållanden och hälsa samt en hållbar vård. Kursens mål är också att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter i omvårdnad för människor i olika åldrar med olika livsvillkor i kontakt med hälso- och sjukvård inom psykiatri och närsjukvård.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för begrepp och teorier inom hälso- och sjukvårdens organisation, inom ledarskap och inom hälsoekonomi samt kunna redogöra för planering, ledning och samordning av hälso- och sjukvård
- beskriva omvårdnad relaterat till ohälsa inom psykiatrisk vård samt inom närsjukvård med patienten i centrum
- redogöra för hälsofrämjande och hållbar omvårdnad
- redogöra för grundläggande lagstiftning inom psykiatrisk hälso- och sjukvård, öppenvård samt arbetsmiljö
- redogöra för begreppet vårdskador, situationer där risk finns för att sådana kan uppkomma samt åtgärder för att förhindra detta
Färdighet och förmåga
- under handledning organisera, planera och leda omvårdnadsarbetet inom psykiatrisk vård och närsjukvård
- reflektera och kommunicera hälsofrämjande omvårdnad som stöd för människor att behålla eller återfå hälsa
- utveckla förhållningssätt för att kunna förutse, reflektera och agera vid risk för hot och våld i nära relationer
- utveckla förhållningssätt för att kunna förutse, reflektera och agera vid risk för vårdskador
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över sjuksköterskans ledarskapsroll i relation till etiska aspekter samt intersektionalitet såsom etnicitet, genus och sexualitet, i mötet med kollegor, patienter och närstående
- identifiera och reflektera över hälsofrämjande och hållbar arbetsmiljö inom hälso- och sjukvård samt arbetsmiljöns lagar och författningar
- identifiera och reflektera över sjuksköterskans ansvar för att identifiera och förhindra vårdskador
- identifiera och reflektera över sjuksköterskans professionella förhållningssätt samt behov av ytterligare kunskap
Innehåll
Kursen fokuserar på kunskaper om ledarskap, hållbarhet och organisation inom omvårdnad. Kursen behandlar begrepp och teoribildningar inom hälsoekonomi samt tar upp ekonomiska och etiska aspekter som har betydelse för hållbar resursfördelning och arbetsmiljö. Vidare behandlas begreppet vårdskador, situationer där de kan uppkomma samt åtgärder för att förhindra detta.
Vidare lyfts sjuksköterskans professionella roll i förhållande till övriga professioner i teamet runt patienten genom att belysa gruppdynamiska processer och kommunikationens betydelse. Kursen lyfter såväl somatisk som psykisk ohälsa och har ett hälsofrämjande perspektiv. Sjuksköterskans pedagogiska funktion i relation till patient och närstående, medarbetaren och den egna kunskapsinhämtningen i ett livslångt lärande belyses. Virtuella case baserade på realistiska problem samt simulering med realistiska case genomförs.
Vidare tar kursen upp sjuksköterskans professionella förhållningssätt, vilket inbegriper empati, etik och normkritik.
I kursen ingår även två introduktionsdagar, en till kursen som helhet och en till den verksamhetsförlagda utbildningen.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning sker i form av: föreläsningar, lektioner, seminarier, laborationer, gruppövningar, workshops, virtuella case och verksamhetsförlagd utbildning med eller utan stöd av informations- och kommunikationsteknik.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier i grupp med obligatoriskt deltagande, skiftliga inlämingar i grupp och deltagande vid workshop samt simulering och slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning. Utöver detta krävs deltagande vid kursens två introduktioner. Den verksamhetsförlagda utbildningen examineras genom trepartssamtal mellan student, handledare och universitetsadjunkt/lektor.
Efter genomgången praktik med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en (1) praktikperiod.
2201: Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning inom psykiatri, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2202: Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning inom närsjukvård, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2501: Muntlig reflektion med skriftlig förberedelse kring hälsofrämjande omvårdnad inom psykiatri , 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2301: Workshop och seminarium - vårdskador och arbetsmiljölagstiftning, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: Muntlig reflektion med skriftlig förberedelse kring hälsofrämjande omvårdnad inom närsjukvård, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2207: Seminarium med individuell skriftlig uppgift i organisation, ledarskap och hälsoekonomi, 4 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2503: Virtuella case - simulering och reflektion, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Övriga föreskrifter
Om studenten på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid utan att särskilda skäl kan styrkas kan studenten komma att examineras baserat på befintligt underlag.
I de fall en student visar grov oskicklighet och patientsäkerheten är i fara ska den verksamhetsförlagda utbildningen avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) och studenten är underkänd i examinationsmomentet Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning. Kursens examinator underkänner studenten efter underlag från handledare/huvudhandledare. I underlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av högskolans lärare och programansvarig i samråd med handledare och huvudhandledare där det framgår vilket stöd studenten kan få samt när och hur kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras. Hur kontrollen ska ske är beroende av bristernas art, men det kan ske genom klinisk färdighetsprövning, tentamen eller annat. För att göra om den verksamhetsförlagda utbildningen måste studenten vid kontroll uppvisat att de brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som innebar fara för patientsäkerheten inte kvarstår. Studenten har rätt till kontroll vid högst två tillfällen inom ett år och kontrollen utförs av högskolans lärare i samråd med handledare/huvudhandledare. Om studenten ej klarar kontrollen har studenten inte rätt att gå om kursen alternativt den verksamhetsförlagda delen av kursen.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Alvesson, Mats & Cizinsky, Stella . Organisation och ledning i sjukvård. En reflekterande ansats. Studentlitteratur, 2018
Ericson, Thomas., Lind, Marcus. Abelsson, Johanna., Berglund, Per., Björkander, Janne., Dahlberg, Per., Kareld, L., Karlsson, Björn W., Pasula, Jonel., Zelano Johan. Medicinska sjukdomar. Studentlitteratur, 2020
Lundin, Kerstin & Sandström, Björn. Ledarskap inom vård och omsorg. Studentlitteratur, 2015
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Liber utbildning, senaste upplagan
Lind, Marion & Sahlqvist, Lena . Säker vård- Att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg. Natur och Kultur, 2012
Persson, Josefine , Ferres-Nunes, Jose & Karlberg, Ingvar. Hälsoekonomi: Begrepp och tillämpningar. Studentlitteratur, 2019
Skärsäter, Ingela. Omvårdnad vid psykisk ohälsa. Studentlitteratur, senaste upplagan.
Referenslitteratur
Winroth, Jan. Organisationshälsa: Om hållbart arbetsliv, förändringsarbete och det hälsofrämjande perspektivet. Studentlitteratur, 2022.
AFS 2001:1. Systematiskt arbetsmiljöarbete. Stockholm: Arbetsmiljöverket.
AFS 2015:4. Organisatorisk och social arbetsmiljö. Stockholm: Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljöverket. (2015). Arbetstidslagen – med kommentarer. Stockholm: Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljöverket. (2016). Kvinnor och mäns arbetsvillkor – betydelsen av organisatoriska faktorer och psykosocial arbetsmiljö för arbets- och hälsorelaterade utfall. Stockholm: Arbetsmiljöverket.
SFS 1982:673. Arbetstidslag. Stockholm: Arbetsdepartementet.
SFS 1977:1160. Arbetsmiljölag. Stockholm: Arbetsdepartementet.
Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4)
Ytterligare referenslitteratur kommer att tillkomma.