Sök Stäng
Kursplan

Kommunikation i organisationer, 7,5 hp

Communication in Organizations, 7.5 credits

Kurskod: ST6003

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

60 hp statsvetenskap samt kurserna Samhällsanalys och kommunikation 20 hp, Vetenskaplig produktion 10 hp, Flernivå- och nätverksstyrning 7,5 hp, Politisk kommunikation 7,5 hp, Kommunikation inom offentlig förvaltning 7 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Statsvetenskap - Samhällsanalys och kommunikation, 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla förståelse och färdigheter relaterade till hur organisationer kommunicerar. Vidare är målet att studenten ska kunna identifiera och redogöra för hur kommunikation fungerar i relation till offentliga och politiska organisationers interna och externa verksamheter, funktionssätt, drivkrafter och begränsningar. Särskilt ska studenten utveckla förståelse för kommunikationens roll i krissituationer.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • identifiera och redogöra för offentliga och politiska organisationers interna och externa verksamheter, funktionssätt, drivkrafter och begränsningar för förändring genom kommunikation
  • redogöra för skillnader avseende kommunikation inom offentlig, privat och ideell sektor
  • förklara och exemplifiera grundläggande begrepp inom kriskommunikation såsom definitioner av risk, hot och krisens faser


Färdighet och förmåga

  • analysera och beskriva ett urval av organisationers eller gruppers aktuella kommunikationsproblem och föreslå lösningsmodeller för kommunikation i såväl analoga som digitala kommunikationsmiljöer
  • analysera relationen mellan offentlig politisk kommunikation och demokrati


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • med ett kritiskt förhållningssätt reflektera över empiriska resultat i förhållande till teorier och begrepp från politisk kommunikation inom såväl forskning som allmän debatt
  • analysera och reflektera kring händelseutvecklingen i exempel på krissituationer och utifrån detta bedöma lämpliga vägval och strategier för kommunikationsåtgärder

Innehåll

Kursen behandlar organisationers kommunikationsrelaterade processer och utmaningar, med fokus på kommunikationsarbetets grunder och hur organisationer kommunicerar i kriser. Detta görs inom kontexten av den internationella och nationella kunskapsframväxten om hur organisationer fungerar som samhällsaktörer. Under kursen används studenternas erfarenheter från de parallellt löpande verksamhetsförlagda studierna, på så sätt att studenter och undervisande lärare diskuterar kommunikativa praktiker och utmaningar i autentiska verksamheter. Kursen innehåller också en simulering av en krissituation där studenterna övar på att hantera kommunikationen kring denna.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisning sker i form av interaktiva föreläsningar, metodövningar och workshoppar.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom en digital salstentamen och ett seminarium.


För G på hel kurs krävs G på båda momenten. För VG krävs därutöver VG på salstentamen.

2401: Kommunikation i organisationer - digital salstentamen, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2402: Kriskommunikation - seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Deverell, Edward. Att lära av pandemin. Statsvetenskaplig tidskrift. Vol. 123 (2021) nr 5, s. 361-378


Deverell, Edward., Hansén, Dan & Gardell Olsson, Eva-Karin. Perspektiv på krishantering. Studentlitteratur, 2014


Garsten, Christina., Rothstein, Bo & Svallfors, Stefan. Makt utan mandat: de policyprofessionella i svensk politik. Dialogos, 2015


Larsson, Gerry. Ledarskap vid kriser. Statsvetenskaplig tidskrift. Vol. 123 (2021) nr. 5, s. 125-139


Larsson, Larsåke. Tillämpad kommunikationsvetenskap. Studentlitteratur, 2014


Nylén, Lars. Den svenska responsen 2020. Statsvetenskaplig tidskrift. Vol. 123 (2021) nr. 5, s. 287-313


Nylén, Lars. Påbud och efterlevnad. Statsvetenskaplig tidskrift. Vol. 123 (2021) nr. 5, s. 223-240


Scott, Richard W. Institutions and Organizations. 3.uppl. Sage, 2013. Valda kapitel.


Thunved, Caroline & Lindell, Johanna. Om det inte vore för oss: kommunikatörer i demokratins tjänst. Stockholm: Leopard Förlag, 2023


Vigsø, Orla. Kriskommunikation. Studentlitteratur, 2016.


Ytterligare material i form av korta artiklar kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.