Sök Stäng
Kursplan

Marknadskommunikation, 7,5 hp

Strategic Communication, 7.5 credits

Kurskod: FÖ4044

Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-30 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Företagsekonomi, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

Kursen Marknadsföring I 7,5 hp. Engelska 6.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Internationella marknadsföringsprogrammet samt ges som fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla och fördjupa sina grundläggande kunskaper om marknadskommunikation som bedrivs av internationella organisationer, med hänsyn till relevanta vetenskapliga, sociala och etiska aspekter.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för teorier och modeller inom området marknadskommunikation
  • förklara demografiska och psykografiska faktorer i förhållande till olika målgrupper, dvs. människor med olika kulturell och etisk bakgrund och olika kön


Färdighet och förmåga

  • kritiskt tolka and analysera komplexa frågeställningar och situationer inom området marknadskommunikation med hänsyn till olika sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter inom ämnet
  • använda kursens teori och metoder för att söka, samla in, värdera och kritiskt tolka relevant information inom området marknadskommunikation och hållbarmarknadskommunikation
  • skriva och muntligt presentera ett projektarbete inom företagens marknadskommunikation


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och diskutera vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter av relevans för området marknadskommunikation

Innehåll

Kursen är uppdelad i fyra delar.
I den första delen behandlas grunderna för marknadskommunikation. Den andra delen fortsätter med att hantera kampanjer, medieplanering och forskning. Del tre behandlar Marketing Communications Mix och Omni-Channels och den sista delen diskuterar förhållandet mellan industri och etik i ett internationellt sammanhang.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar.

Lektionsundervisningen integreras med tillämpning på praktiska problemsituationer.

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Examinationsformer

Examination sker genom ett skriftligt projektarbete i grupp vilket även ska presenteras muntligt.

2301: Projekt, 7,5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Fill, Chris and Sarah Turnbull. Marketing and Communications: fame, influencers and agility. 9th edition, Person Education, 2023


Egan, John. Marketing Communications. Senaste upplagan. SAGE Publications Ltd


Peer-review granskade vetenskapliga artiklar tillkommer.



Referenslitteratur

Guyader, Hugo, Ottoson, Mikael and Parment, Anders. Marketing & Sustainability. Why and how sustainability is changing current marketing practices. Studentlitteratur, 2020