Sök Stäng
Kursplan

Examensarbete inom byggteknik, 15 hp

Degree Project in Building Technology, 15 credits

Kurskod: BY6019

Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

120 hp varav minst 60 hp inom Byggteknik.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Byggingenjör.

Mål

Syftet med kursen är att studenten skall utveckla och fördjupa sin förmåga att på ett ingenjörsmässigt sätt planera, genomföra och avrapportera ett större självständigt arbete. Detta arbete, som skall avse ett avgränsat delområde inom teknikområdet Byggteknik, skall redovisas skriftligt och muntligt.


Efter avsluta kurs skall studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för fördjupade kunskaper inom det byggtekniska område studien berör både vad avser vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt redogöra för fördjupade kunskaper om metoder och aktuella forskningsfrågor av relevans för det byggtekniska område studien berör


Färdighet och förmåga

  • självständigt formulera en frågeställning för en teknisk/vetenskaplig studie samt välja lämplig teknisk/vetenskaplig metod för studiens genomförande
  • självständigt planera och inom givna ramar genomföra en teknisk/vetenskaplig studie inom det byggtekniska området samt under detta arbete visa förmåga att samla in och systematisera kunskap samt göra en kritisk analys av källor, resultat och slutsatser
  • mot bakgrund av den frågeställning som valts utföra studien med hänsyn till relevanta hållbarhetsaspekter där det är tillämpbart
  • visa förmåga att skriftligt i enlighet med vedertagen vetenskaplig praxis redogöra for en genomförd studie
  • visa förmåga att muntligt redogöra for en genomförd studie i dialog med olika grupper inom och utanför akademin


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera sin studie i förhållande till aktuell byggteknisk forskning och utveckling samt till byggsektorns regelverk och god praxis i tillämpliga fall med fokus på hållbarhetsaspekten
  • bedöma annan studie inom det byggtekniska området med avseende på vetenskaplighet, etiska perspektiv och samhällsbehov samt identifiera eget behov av ytterligare kunskap inom området

Innehåll

Kursen omfattar ett projektarbete som drivs av studenten själv med stöd av handledning. Detta projektarbete skall omfatta följande moment: litteratursökning, litteraturstudier, formulering av frågeställning, avgränsning av problemområde, val av metod, planering och genomförande av studie, insamling, bearbetning och analys av data, rapportskrivning , muntlig redovisning samt opponering på annat projektarbete.

Utfört arbete presenteras på UTEXPO på Högskolan i Halmstad eller på annan lämplig plats efter överenskommelse med examinator.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen omfattar arbete i projektgrupp, handledning, föreläsningar och seminarier.

Arbetet kan och bör utföras i samarbete med företag, organisation eller forskningsinstitution. Det kan baseras på ett uppslag framfört från en sådan samarbetspartner eller på en egen idé.

Betygsskala

Fyrgradig skala, sifferbetyg (TH): Underkänd (U), Godkänd (3), Väl godkänd (4), Mycket väl godkänd (5)

Examinationsformer

Kursen examineras genom två bedömningsområden innehållande följande obligatoriska moment:

Bedömningsområde I (3 hp): Projektplan och halvtids-seminarium

Bedömningsområde II (12 hp): Skriftlig rapport, muntlig presentation samt opposition på annat självständigt arbete


Presentation av arbetet på UTEXPO eller på annan lämplig plats (efter överenskommelse med examinator)


Betygskriterier för de obligatoriska momenten i kursen finns beskrivna i ett särskilt dokument som delas ut vid kursstart.


Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har bestämt. Har studenten behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett år. Därefter ska studenten ges betyg på examensarbetet oavsett om arbetet är avslutat eller ej.

1502: Slutrapport, muntlig redovisning och opponering, 12 hp
Fyrgradig skala, sifferbetyg (TH): Underkänd (U), Godkänd (3), Väl godkänd (4), Mycket väl godkänd (5)

2001: Projektplan och halvtidsseminarium, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Väljs med utgångspunkt från valt problemområde och i samråd med handledaren.