Samverkan för hållbar utveckling, 2,5 hp
Collaboration for Sustainable Development, 2.5 credits
Kurskod: MX4021
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Miljövetenskap, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
15 hp inom miljövetenskap.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Miljö, innovation och hållbarhet.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar förmågan att sätta teoretiska kunskaper om samverkan i sitt sammanhang. Detta sker genom att framförallt fokusera på samvekans betydelse för praktiskt hållbarhetsarbete som sker på företag och i andra organisationer. Vidare ger kursen en ökad förståelse för hur studenterna i samverkan med dessa verksamheter kan tillämpa de teoretiska kunskaper som hittills tillgodogjorts inom huvudområdet för att förstå och analysera miljö- och hållbarhetsarbete i olika typer av verksamheter med olika målsättning. Kursens mål är därför även att studenterna skapar en förståelse för vikten av en kunskapsgenerering i balans där teoretisk och praktisk kunskap kombineras så att helheten stärks och gynnar hållbarhetsarbetet. Kursen ämnar också stödja studenten i de fortsatta studierna genom att erbjuda träning i att på ett kritiskt sätt utvärdera hållbarhetsarbetet utefter dess tre dimensioner (ekologiska, ekonomiska och sociala) där sociala aspekter kopplade till jämställdhets- och jämlikhetsarbete ges en central roll. Slutligen ämnar kursen träna studenten i att på ett målorienterat sätt diskutera förslag på förbättringar i samverkan med andra studenter och med kontaktpersoner i för kursen aktuella företag och organisationer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika arbetsuppgifter och kompetenser som krävs för praktiskt hållbarhetsarbete, hur dessa samverkar och på vilka organisatoriska nivåer arbetet sker
- redogöra för betydelsen av samverkan och hänsyn till mångfaldhetsaspekter för en hållbar organisationsutveckling
Färdighet och förmåga
- tillämpa teoretiska kunskaper inom huvudområdet i praktiskt hållbarhetsarbete
- beskriva samverkansstruktur, huvudsaklig målsättning med samverkan samt samverkans betydelse för hållar utveckling och jämställdhet bland de för kursen aktuella företagen eller organisationerna
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och kommunicera relevanta förslag för utveckling av hållbarhetsarbete på för kursen aktuella företag eller organisationer utefter ett målorienterat förhållningssätt
Innehåll
Kursen fokuserar på praktiskt hållbarhetsarbete i företag och organisationer. Samverkan som organisationsprincip och arbetsform gås igenom med avseende på vad det betyder att samverka, varför det görs och hur det kan gå till. Särskilt fokus läggs på hållbar utveckling och där tillhörande jämställdhets- och jämlikhetsaspekter.
Undervisningen är uppbyggd kring inledande föreläsningar men framförallt kring aktiv studentnärvaro där samverkan med företag och organisationer praktiseras. Studenterna delas in i grupper som i workshops förbereder företagskontakten.
Det är sedan gruppernas uppgift att ställa frågor och insamla information så att hållbarhets- och jämställdhets/jämlikhetsarbetet kan utvärderas.
Studenterna förbereder sina resultat vid efterföljande workshops där de kan få stöd av handledare. Resultatet ska utmynna i en samverkansprofil över företaget eller organisationen. Samverkansprofilen ska analyseras utifrån de målsättningar för hållbarhetsarbete som finns i de aktuella företagen och organisationerna samt utifrån de teoretiska kunskaper om samverkan som kursen erbjuder. Studenterna ska också reflektera över samverkans betydelse, vilka för- och nackdelar som samverkan kan ha för hållbarhets- och jämställdhets/jämlikhetsarbete. Studenterna avslutar kursen med att muntligt redovisa sina resultat och diskutera sina samverkansprofiler och tillhörande analyser. I kursen ingår även att skriva en kortare, mer teoretisk, individuell rapport som redogör för betydelsen av samverkan med hänsyn till mångfaldhetsaspekter och komptetensbredd för en hållbar organisationsutveckling.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, företagskontakt och workshops med tillgång till handledning samt muntliga redovisningar och diskussioner.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker genom muntlig redovisning och skriftlig rapport.
2401: Redovisning, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2402: Skriftlig rapport, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Kursmaterial tillgänliggörs på Högskolans lärplattform.