Studenthandledning i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Students Supervision in Practice, 7.5 credits
Kurskod: OM6027
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
Högskoleexamen inom vård/omsorgsutbildning, socionomexamen eller motsvarande.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen är en fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten tillägnar sig kunskaper om högskoleutbildning, vetenskapligt förhållningssätt, studenthandledning, pedagogik och lärande för att utveckla den egna kompetensen som professionell handledare av studenter i verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för teoretiska perspektiv inom pedagogik relaterat till studenthandledning
- beskriva resultat från aktuell forskning om studenthandledning inom relevant yrkesinriktning
- redogöra för samband mellan olika styrdokument avseende verksamhetsförlagd utbildning
Färdighet och förmåga
- analysera handledningssituationer avseende studenthandledning
- tillämpa vetenskap och beprövad erfarenhet avseende studenthandledning
- genomföra muntlig reflektion om handledningssituationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över jämställdhet, mångfald, hållbarhet och etiska aspekter i studenthandledning
- reflektera och diskutera kriterier för bedömning av studentprestationer i verksamhetsförlagd utbildning
Innehåll
I kursen belyses samband mellan högskoleutbildningars villkor och mål samt olika kunskapstraditioner. Pedagogiska och didaktiska perspektiv på lärande- och handledningsprocesser studeras och tillämpas praktiskt. Vidare studeras bedömning och bedömningskriterier av studentprestationer. Innebörden av ett vetenskapligt förhållningssätt, etiska aspekter, jämställdhet, mångfald och hållbar utveckling i samband med studenthandledning bearbetas och diskuteras.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursen ges på distans. Undervisningen sker i form av digitala föreläsningar, seminarier, gruppövningar och via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftlig individuell inlämningsuppgift och genom gruppuppgift i form av en rapport, samt seminarier med obligatoriskt deltagande.
2101: Att medverka i vuxnas lärande - skriftlig individuell inlämningsuppgift och seminarium, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2102: Styrdokument inom verksamhetsförlagd utbildning - seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2103: Studenthandledning i verksamhetsförlagd utbildning - gruppuppgift och seminarium, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Bie, Kristin. Reflektion i socialt arbete: redskap för lärande och förändring. Gleerups, 2021
Bie, Kristin. Reflektion i vård och omsorg. Redskap för lärande och utveckling. Gleerups, 2023
Biguet, Gabriele, Lindquist, Ingrid, Martin, Cathrin & Pettersson, Anna. Att lära och utvecklas i sin profession. Studentlitteratur, 2015
Cajvert, Lilja. Studenthandledning under verksamhetsförlagd utbildning. Studentlitteratur, 2021
Sandberg, Håkan S. (Red). Pedagogik för sjuksköterskor: pedagogiska perspektiv och handledning i VFU. Studentlitteratur, 2022.
Selander, UllaBritt & Selander, Staffan. Professionell handledning. 3. Uppl. Studentlitteratur, 2015
Ytterligare litteratur kan tillkomma.