Social hållbarhet i organisationer, 13 hp
Social Sustainability in Organizations, 13 credits
Kurskod: SO6009
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Sociologi, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
Kurserna Introduktion till sociologisk teori 15 hp, Vetenskaplig metod 15 hp, Social hållbarhet - en teoretisk introduktion 15 hp, Social hållbarhet i offentlig praktik 15 hp samt 15 hp från kurserna Sociologisk teori 15 hp och Vetenskaplig metod och uppsats i sociologi 15 hp. Undantag ges för kravet på svenska. Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Samhällsförändring och social hållbarhet, 180 hp och ges även som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar fördjupade sociologiska kunskaper om hur socialt hållbarhetsarbete kan bedrivas i praktiken i ett organiserat sammanhang inom offentlig förvaltning, näringsliv eller civilsamhället. I kursen ska studenten även utveckla kunskaper om hur olika arbetsorganisationer som myndigheter och företag bedriver arbete med social hållbarhet, och vilka hinder och möjligheter det finns för att utveckla detta arbete. Kursens mål är vidare att studenten ska kunna centrala teorier om ledarskap, organisation, makt, genus, mångfald och konflikter samt hur policyarbete med Corporate Social Responsibility (CSR), jämställdhet och mångfald kan bedrivas i organisationer på sätt som främjar intern och extern social hållbarhet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara vad som kännetecknar socialt hållbara och resilienta organisationer och hur aktuella förändringsprocesser som berör arbetets villkor och organisationskulturer möjliggör eller försvårar social hållbarhet i organisationer och civilsamhälle
- redogöra i ett sociologiskt perspektiv för förutsättningar för hur organisationer styrs och fungerar inbegripet teorier om ledarskap, makt, genus, etnicitet och kommunikation, och hur dessa kan påverka social hållbarhet och resiliens i arbetsliv och organisationer
- redogöra för förutsättningar för bedrivandet av praktiskt jämställdhets, mångfalds och arbetsmiljöarbete samt CSR arbete i organisationer, och betydelsen av inkludering och exkludering i arbetsliv och civilsamhälle för möjligheten att utveckla ett socialt hållbart arbetsliv och civilsamhälle
Färdighet och förmåga
- tillämpa färdigheter som public sociology och aktionsforskning för att självständigt bidra till organisationers arbete med social hållbarhet
- identifiera och analysera processer inom organisationer som motverkar eller bidrar till jämställdhet, mångfald och en god arbetsmiljö
- planera, genomföra och skriftligt och muntligt rapportera en självständig studie med fokus på social hållbarhet i en organisation, och med relevans för ett socialt hållbart civilsamhälle
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera relevansen av aktionsforskningsprojekt med inriktning mot området social hållbarhet i relation till teorier om organisationer i offentlig förvaltning, näringsliv eller civilsamhälle
- diskutera etiska frågor och aspekter, som är relevanta för praktiskt arbete med social hållbarhet i civilsamhället
Innehåll
På kursen studeras förutsättningar för hur olika organisationer styrs och fungerar i det samtida samhället. Kursen ger en introduktion till centrala teorier om ledarskap, organisation, makt, genus, etnicitet, konflikter och kommunikation i organisationer. I kursen studeras vad som kännetecknar ett socialt hållbart och resilient arbetsliv, och förändringsprocesser som berör arbetets villkor och organisationskulturer som försvårare eller möjliggör socialt hållbara organisationer i arbetslivet och civilsamhället. Kursen behandlar kritiska perspektiv på arbetslivet, arbetsprocesser och arbetets organisering. I samband med detta berörs även policy och riktlinjer för organisationers praktiska arbete med hållbarhet och frågor som handlar om jämställdhets och mångfaldsarbete i organisationer, samt processer avseende delaktighet och arbetsmiljöarbete. Vidare behandlas CSR som ett samtida sätt att arbeta med hållbarhetsfrågor i organisationer, utvärderingsarbete, etiska överväganden och rapportering.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, grupparbete och handledning. Undervisningen bedrivs på engelska.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom en individuell skriftlig salstentamen, muntliga och skriftliga grupparbeten samt seminarier.
2401: Salstentamen, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2402: Grupparbete I, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2403: Grupparbete II, 4,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2404: Seminarier, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Hill Collins, Patricia & Sima Bilge. Intersectionality. Polity Press. 2020
Kelly, Erin & Phyllis Moen. Overload: How Good Jobs Went Bad and What We Can Do about It. Princeton University Press. 2020
McNiff, Jean. Action Research: All you need to Know. Routledge, 2017
Moon, Jeremy. Corporate Social Responsibility: A Very Short Introduction. Oup Oxford. 2014
Wilson, Fiona. Organizational behaviour and work. Oup Oxford. 2018
Ytterligare litteratur kan tillkomma.