Designstudio I, 7,5 hp
Design Studio I, 7.5 credits
Kurskod: IK4057
Akademin för informationsteknologi
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Informatik, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Kurserna Introduktion till digital design och innovation 15 hp, Informationsarkitektur 7,5 hp och Interaktionsdesign 7,5 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i programmet Digital design och innovation 180 hp.
Mål
Kursens mål är att studenterna fördjupar sina kunskaper om, och färdigheter i, att genomföra ett designorienterat projekt. Studenterna arbetar i projektgrupper där de utvecklar förmåga att planera, genomföra och värdera ett komplett projekt från förstudie, konceptgenerering, skissade och prototypande till implementation och utvärdering inom kursens givna tidsram. Ett annat mål med kursen är att studenterna ska utveckla sin värderingsförmåga av design som artefakt och process i allmänhet och digital design i synnerhet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för de olika stegen i en designprocess
- redogöra för teknologier som är relevanta för digitala designprojekt
Färdighet och förmåga
- planera och praktiskt genomföra ett designdrivet utvecklingsprojekt utifrån givna ramar
- kommunicera designidéer effektivt genom val av form och innehåll
- tillämpa teorier, modeller, metoder, verktyg och principer för att hantera designkomplexitet i designprojekt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och kritiskt reflektera över designkompetens kopplat till en professionell designpraktik
- värdera och argumentera för och emot designbeslut kontinuerligt under en designprocess
Innehåll
Studenten ansvarar självständigt för att genomföra ett projektarbete i grupp dels på fältet, dels i designstudion. Kursens innehåll fokuserar på att arbeta metodiskt genom en komplett designprocess, inklusive metoder för att kartlägga och modellera användare och användning, skissande, prototypande och designkritik, samt utvärdering. Under kursens gång genomförs kontinuerligt strukturerad designkritik och reflektion över den framtagna lösningens effekter på användare i en relevant användningskontext. Besök hos professionell design -och utvecklingsverksamhet kan förekomma.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består i huvudsak av kortare föreläsningsmoment, designkritiksessioner som faciliteras av lärare samt handledning. Det förekommer också moment där lärare och studenter samskapar.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Betygsskala
Examinationsformer
Den utvecklade webbaserade artefakten och designprocessen behandlas i en skriftlig projektrapport (2,5 hp) och presenteras muntligt (1 hp). I examinationen ingår även muntlig och skriftlig designkritik av andra studentgruppers arbeten (2,5 hp) samt en individuell skriftlig reflektion (1,5 hp).
2301: Projektrapport, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2302: Presentation, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2303: Designkritik, 2,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2304: Reflektion, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Arvola, Mattias. Interaktionsdesign och UX –om att skapa en god användarupplevelse. Studentlitteratur, 2020
Wikberg-Nilsson, Åsa., Ericson, Åsa., Törlind, Peter. Design –Process och metod. Studentlitteratur, 2021