Sök Stäng
Kursplan

Engelska I för årskurs 4-6, 15 hp

English I for School Years 4-6, 15 credits

Kurskod: EN2072

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) + Engelska 6, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Grundlärarutbildningen åk 4-6, 240 hp.

Mål

Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin egen produktiva och receptiva förmåga i engelska i både skrift och tal. Studenten ska dessutom utveckla sin förmåga att undervisa om de fyra färdigheterna, d.v.s. lyssna, läsa, tala och skriva, genom att tillägna sig kunskap om olika teorier och estetiska uttryckssätt. Studenten ska utveckla kunskaper om det engelska språkets grammatiska strukturer och ljudsystem, samt utveckla kunskaper om teorier om andraspråksinlärning, ord- och frasinlärning och barns utveckling av förmågan att tala och skriva på engelska. Studenten ska vidare utveckla kommunikationsfärdigheter i engelska som undervisningsspråk, samt lära sig att använda olika undervisningsmetoder och arbetssätt med olika former av läromedel och barnlitteratur för undervisning i engelska och kunna reflektera över dessas betydelse för lärandet.


Studenten ska även utveckla förmågan att planera undervisningsmoment samt förankra, motivera, genomföra och reflektera över momenten utifrån teoretiska perspektiv så som andraspråksinlärningsteorier. Studenten ska också kunna analysera och värdera olika typer av strategier vad gäller elevens språkinlärning, samt hur barns textvärldar och barnlitteratur påverkar språkinlärning och språkutveckling. Vidare ska studenten utveckla sin förmåga att reflektera kring språkets uppbyggnad och hur det påverkar elevens lärande av språket.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för och analysera det engelska språkets grammatiska strukturer och det engelska språkets ljudsystem
  • redogöra för och diskutera teorier om hur barn tillgodogör sig talad och skriven text på engelska
  • redogöra för betydelsen av hur barns textvärldar påverkar deras språkutveckling inom engelska
  • redogöra för andraspråksinlärningsteorier om barns förmåga att tala och skriva på engelska
  • tillgodogöra sig skriven och talad engelska inom olika genrer och områden


Färdighet och förmåga

  • kommunicera i tal och i skrift på engelska på ett tydligt och språkligt adekvat sätt
  • använda barnlitteratur och läromedel som redskap i undervisning
  • planera, motivera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisningsmoment som tillämpar olika ord- och frasinlärningsteorier för att motivera elever att skriva och tala engelska i och utanför klassrummet
  • analysera innehåll och didaktiska arbetssätt inom engelskundervisningen i relation till styrdokument och aktuella andraspråksinlärningsteorier



Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över det engelska språkets uppbyggnad och vilka möjligheter respektive svårigheter denna uppbyggnad kan utgöra för elever med svenska som första- eller andraspråk
  • värdera och reflektera över innehåll och didaktiska arbetssätt i relation till styrdokument och aktuella andraspråksinlärningsteorier och utifrån detta värdera egna utvecklingsbehov

Innehåll

I kursen ges förutsättningar för studenten att öva sin receptiva och produktiva förmåga vad gäller skriven och talad engelska. Den receptiva förmågan tränas genom läs- och hörförståelseövningar (där träning av det engelska ljudsystemet är en del) av olika texttyper. Den produktiva förmågan tränas genom diskussioner om grammatik, egna skrivna texter samt olika typer av muntliga framställningar. Dessutom reflekterar studenten kritiskt över det engelska språkets uppbyggnad och hur det påverkar elever med svenska som första- eller andraspråk.


Under kursen diskuterar och problematiserar studenten relationen mellan läroplanens kursplan i engelska och teorier om tidig inlärning med tonvikt på att lyssna, förstå, skriva, tala och samtala. Kursen fokuserar på teorier som berör ord- och frasinlärning, varigenom studenten utvecklar sitt eget ordförråd. Studenten undersöker hur barn tillgodogör sig olika typer av skriven och talad text på engelska, och vilken betydelsen av barns textvärldar är för deras språkutveckling i engelska. Dessutom undersöker studenten hur styrdokumenten kan implementeras i det praktiska och kommunikativa klassrumsarbetet. Studenten använder barnlitteratur för att planera och genomföra undervisning. Vidare arbetar studenten med att dokumentera och utvärdera undervisning på sätt som tillämpar teorier kring ord- och frasinlärning för att formulera undervisningsstrategier som motiverar elever att skriva och tala engelska i och utanför klassrummet.


Kursen innehåller verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar). Syftet med VI-dagar är att integrera kursens innehåll med verksamheten på övningsskolan.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, (grupp)övningar och i form av verksamhetsintegrerade dagar vid en övningsskola.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Examinationsmomentet Engelsk grammatik och fonetik examineras genom en individuell skriftlig tentamen. I examinationsmomentet Muntlig färdighet examineras studenten genom en individuell muntlig uppgift. I examinationsmomentet Mikrolektion examineras studenten genom muntliga och skriftliga uppgifter i grupp. I examinationsmoment Skriftliga uppgifter examineras studenten individuellt i en rad korta skrivuppgifter som ingår i en portfolio.

För G på hela kursen krävs G på samtliga moment. För att få VG på hela kursen krävs VG på minst 11,5 hp.

VI-dagarna är obligatoriska och genererar underlag för bedömning till kursens examinationer.

2401: Engelsk grammatik och fonetik - skriftlig tentamen, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2402: Muntlig färdighet – muntlig uppgift, 3,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2403: Mikrolektion – uppgifter i grupp, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2404: Skriftliga uppgifter, 3,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Ahlquist, Sharon. "English is Fun" Challenges and Opportunities English in Years 4-6. Studentlitteratur, 2019


Cameron, Lynn. Teaching languages to young learners. Cambridge University Press, 2001


Estling Vannestål, Maria. Essential English Grammar. Studentlitteratur, 2016


Keaveney, Sharon & Lundberg, Gun. Early Language Learning and Teaching Pre-AI- A2. Studentlitteratur, 2023


Lundahl, Bo. Texts, Topics & Tasks. Studentlitteratur, 2022


Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshemmet 2022. Kursplan i engelska. Skolverket, 2022


Skolverket. Kommentarer till kursplaner och betygskriterier. 2022 (tillgängligt på Skolverkets hemsida.)


Skolverket. Kursplaner och betygskriterier. 2022 (tillgängligt på Skolverkets hemsida.)


Ur, Penny & Wright, Andrew. Five Minute Activities. Cambridge University Press, 1992/2017


Vorderman, Carol. Hjälp ditt barn med engelska. Tukan Förlag, 2020


Ytterligare material i form av korta artiklar osv kan tillkomma enligt examinators anvisningar.


Referenslitteratur


Bland, Janice. Teaching English to Young Language Learners. Oxford University Press, 2015


Bland, Janice & Lütge, Christiane. Children’s Literature in Second langauge Education. Bloomsbury Academic USA, 2013


Pinter, Annamaria. Children Learning Second languages. Palgrave Macmillan, 2011


Sylven, Liss Kerstin. The lns and Outs of English Pronunciation. Studentlitteratur, 2013


Williams, Gweno & Normann, Anita. Literature for the English Classroom. Fagbokforlaget, 2021


Woolfolk, Anita & Karlberg, Martin. Pedagogisk Psykologi. Pearson, 2014