Varumärken, 7,5 hp
Branding, 7.5 credits
Kurskod: FÖ4046
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Företagsekonomi, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
Kurserna Marknadsföring I 7,5 hp och Konsumentbeteende 7,5 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Internationella Marknadsföringsprogrammet.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar grundläggande förståelse för klassiska teorier om varumärken och varumärkesbyggande samt om förekommande modeller och deras tillämpning. Vidare ska studenten utveckla förmågan att orientera sig inom varumärkesområdet och dess kopplingar till närliggande områden så som marknadsföring och konsumentbeteende.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- definiera och redogöra för relevanta varumärkesteorier och -begrepp
- beskriva och diskutera varumärkesrollen för hållbar utveckling av företag och samhälle
- diskutera jämställdhetsfrågor ur ett varumärkesperspektiv
- redogöra för grundläggande principer för hållbart varumärkesbyggande av varor och tjänster
Färdighet och förmåga
- använda teorier presenterade i kursen i analyser av företagens varumärkesstrategier i ett helhetsperspektiv
- analysera syfte och innehåll av varumärkesbyggande, varumärkesvärde och varumärkesstrategier
- skriva och muntligt presentera en uppgift inom företagens varumärkesstrategier och varumärkeskommunikation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och utvärdera företagens arbete inom hållbart varumärke samt kundbaserat varumärkesvärde
- analysera såväl praktiska som teoretiska konsekvenser av olika synsätt på varumärkesvärde
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande kunskaper i varumärkesteori, varumärkesbyggande samt varumärkesstrategier. Modeller och metoder kopplas till aktuella företeelser i företag och samhälle. Kursen omfattar vad varumärke är samt varför det är viktigt för en hållbar utveckling av företag och samhälle. Den avhandlar hur kundbaserat varumärkesvärde skapas och utvecklas inom företag. Kursen omfattar slutligen hur varumärkesvärde kommuniceras till kunder och samhälle med hjälp av digitala kommunikationskanaler.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen omfattar föreläsningar, övningar och seminarium, samt en seminarieuppgift. Undervisningen bedrivs normalt på engelska men undervisning på svenska kan förekomma.
Betygsskala
Examinationsformer
Examinationen sker i form av:
- individuell skriftlig tentamen
- skriftlig uppgift med muntlig presentation och opponering på seminarium
- övningstillfälle med skriftlig uppgift
2501: Övning, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: Seminarieuppgift med opponering, 3 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2503: Skrifltig tentamen, 3,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Lane Keller, Kevin & Swaminathan, Vanitha. Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. Global Edittion, Perarson. Senaste utgåvan
Peer-review granskade vetenskapliga artiklar tillkommer.
Referenslitteratur
Beverland, Michael. Brand Management: Co-creating Meaningful Brands. Sage, senaste utgåvan