Introduktion till människocentrerad AI, 5 hp
Introduction to Human-centered Design for AI, 5 credits
Kurskod: IK8025
Akademin för informationsteknologi
Nivå: Avancerad nivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Informatik, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)Behörighetskrav
Kandidatexamen eller Högskoleingenjörsexamen. Engelska 6. Undantag ges för kravet på svenska.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar kunskap om de två områdena människocentrerad design och artificiell intelligens (Al) till en mångvetenskaplig målgrupp. Genom att visa olika perspektiv på skärningspunkten mellan människocentrerad design och Al kommer studenten att få en övergripande förståelse för möjligheterna att använda Al-tekniker för att designa tjänster där människan och hennes behov står i centrum.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva områdena människocentrerad design, artificiell intelligens och deras överlapp
- identifiera möjligheter och begränsningar med AI som designmaterial för användarupplevelse
Färdighet och förmåga
- identifiera praktiska designkonsekvenser med AI-drivna tjänster och produkter
- tillämpa människocentrerade designriktlinjer för adaptiva och (semi-)autonoma tjänster och produkter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt analysera hur en människocentrerad designprocess kan påverkas av AI-teknologier
Innehåll
Kursen består av tre delar:
I. Människocentrerad design (2 hp)
I den första delen introduceras grunderna för människocentrerad design och människa-datorinteraktion, såsom informationsarkitektur, interaktionsdesign, användbarhet, användarupplevelse och designtänkande. Den ger ett kort historiskt sammanhang för att förklara tidigare skiftningar i fältet och varför AI kan kontaktas som ett nytt designmaterial.
II. AI som designmaterial (2 hp)
Den andra delen ger grunderna för AI när det gäller mänsklig design. Den introducerar hur olika typer av AI-tekniker som maskininlärning fungerar och hur det kan påverka slutanvändarens upplevelse.
III. Slutsats: möjligheter för humancentrerad design och AI (1 hp)
Den sista delen av kursen täcker olika utmaningar och möjligheter med design för och med AI. Denna del relaterar också dessa utmaningar och möjligheter till nya studier, såsom design för förstärkning av mänskliga förmågor, robotik, etik för AI, tjänstedesign och innovation, utvärdering och specifika tillämpnings- och implementeringsområden.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursen är baserad på videoföreläsningar och andra resurser som podcasts, artiklar och böcker. Studenter och lärare kommer att träffas i onlineforum för att diskutera kursinnehållet.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom individuella skriftliga uppgifter.
2201: Skriftlig uppgift I, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2202: Skriftlig uppgift II, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2203: Skriftlig uppgift III, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Carroll, J.M. Human Computer Interaction - brief intro. https://www.interaction-design.org/literature
Grudin, J. AI and HCI: Two fields divided by a common focus. AI Magazine, 30 (4), (2009) s. 48-48.
Hassenzahl, M. User Experience and Experience Design. https://www.interaction-design.org/literature
Johnson, M., & Vera, A. No AI is an island: the case for teaming intelligence. AI Magazine, 40 (1), (2019) s. 16-28.
Löwgren, J. Interaction Design - brief intro. https://www.interaction-design.org/literature
Maeda, J. How to Speak Machine - Computational Thinking for the Rest of Us. Portfolio Penguin / Random House, 2019.
Xu, W. Toward human-centered AI: a perspective from human-computer interaction. Interactions, 26 (4), (2019) s. 42-46.
Wärnestål, P. Designing AI-Powered Services. Studentlitteratur, 2022