Sök Stäng
Kursplan

Uppvärmning, kyla och inomhusklimat, 7,5 hp

Heating, Cooling and Indoor Climate, 7.5 credits

Kurskod: BF8004

Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Byggteknik inriktning förnybar energi, Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav. (A1F)

Behörighetskrav

Energieffektivisering och fuktsäkerhet i byggnader 7,5 hp. Engelska 6.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Masterprogram i energismart innovation i byggd miljö.

Mål

Kursens mål är att studenten, utifrån en helhetsbild, utvecklar en fördjupad förståelse de faktorer som är väsentliga för människans upplevelse av inneklimatet samt för inverkan på människans hälsa. Vidare är kursernas mål att studenten utvecklar kunskap om hur ett bra inneklimat i byggnader kan erhållas samtidigt som energianvändningen är låg. Studenten ska med helhetssyn självständigt och kreativt kunna identifiera, formulera och hantera frågeställningar samt att analysera och utvärdera olika tekniska lösningar som bidrar till ett bra inneklimat i både lokaler och bostäder.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • utifrån aktuell forskning redogöra för byggnaden som system
  • ur ett helhetsperspektiv redogöra för sambandet mellan en byggnads innemiljö och brukarnas välbefinnande
  • förklara betydelsen av ett gott inomhusklimat ur ett energismart perspektiv såväl som ur ett ekonomiskt och innovationsperspektiv


Färdighet och förmåga

  • självständigt dimensionera uppvärmning och värmesystem samt ventilationssystem för olika typer av byggnader
  • beräkna och redogöra för effektiviseringsåtgärder utan negativa bieffekter för inomhusklimat eller miljö
  • kritiskt och systematiskt integrera kunskap och analysera och bedöma komplexa, samverkande system även med begränsad information


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt analysera och värdera olika metoder för att uppnå termisk och hygienisk komfort
  • kritiskt värdera och bedöma effektiviseringsåtgärder i ett energiekonomiskt systemtänkande samt med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga, jämställdhetsmässiga och etiska aspekter
  • värdera och förhålla sig till systemteknisk forskning inom förnybar energi och hållbart byggande, se dess möjligheter och begränsningar samt identifiera det egna behovet av ytterligare kunskap och självständigt ta ansvar för sin kunskapsutveckling

Innehåll

Utgångspunkten är byggnaders alla samverkande system och deras påverkan på inomhusklimatet. Olika värmesystem studeras såsom fjärrvärmeväxlare, värmepumpar, bioenergi och solvärme likväl som olika ventilationssystem s-, f-, ft-, ftx- och hvac-system och olika byggnaders värmekapacitet. Värme samt ventilationen och luftspridningen i ett specifikt rum eller del av samma byggnad studeras, så även driften och energianvändningen. Vidare hur byggnadens konstruktion påverkar inomhusklimatet samt hur värme och ventilation distribueras och kontrolleras i byggnaden.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisningen sker på engelska via föreläsningar, beräkningsövningar, projektarbete och seminarium.

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Examinationsformer

Examination sker genom tentamen, projektarbete och obligatoriskt seminarium.

1901: Tentamen, 3,5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

1902: Projektarbete, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

1903: Seminarium, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Abel, E & Elmroth, A. Building and Energy – a systematic approach. Formas, senaste upplagan


Frederiksen, Svend & Werner, Sven. District Heating and Cooling. Studentlitteratur, senaste upplagan


Referenslitteratur

Nilsson, Per Erik. Achieving the desired indoor climate: energy efficiency aspects of system design. Studentlitteratur, senaste upplagan