Sök Stäng
Kursplan

AI och innovationshantering, 3 hp

AI and Innovation Management, 3 credits

Kurskod: IN8045

Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Industriell organisation, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)

Behörighetskrav

Engelska 6 samt Högskoleingenjörsexamen inklusive ett självständigt arbete 15 hp, Teknologie kandidatexamen inklusive ett självständigt arbete 15 hp, eller motsvarande. Undantag ges för kravet på svenska.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ges som fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten genom reflektioner kring införandet av artificiell intelligens (AI) utvecklar sin kunskap och förmåga att resonera om hur AI kan kopplas till innovation i företagssammanhang.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • beskriva hur AI kan hanteras i innovationsprocessen
  • sammanfatta fördelar och risker med AI i innovationsprocessen


Färdighet och förmåga

  • tillämpa metoder och analysramar för att genomföra en produkt/tjänsteinnovation
  • hantera AI i innovationsprocesser som produktionsinnovation, i olika organisatoriska kontext


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över etiska spörsmål och lagars roll kring AI, innovationer och innovationshantering

Innehåll

Kursen introducerar begreppet innovationshantering och dess olika dimensioner. Aspekter relaterade till AI-adoption relaterade till teknik, organisation, lagar och andra regelsverk diskuteras. Kursen tar upp hur man kan förstå dessa processer utifrån ett organisationsperspektiv samt vilken roll AI kan spela i dessa processer. Kursen är uppdelad i tre moduler som behandlar AI inom produkt/teknikinnovation, tjänsteinnovation (NSD) och teknikutveckling.

Studenten uppnår kursmålen genom deltagande i praktiska övningar i form av nätbaserat lärande, podcast, examinationer och reflektioner kring införandet av AI i innovationsprocessen

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Kursen är baserad på blandat lärande i form av föreläsningar, seminarier och nätbaserat lärande. Kursen innehåller praktiska övningar som inkluderar klasser och podcasts.
All kursinformation och kursmaterial laddas upp på Högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämning per modul och en individuell skriftlig hemtentamen.

2303: Inlämningsuppgifter, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2304: Skriftlig hemtentamen, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Brock, J. K. U., & Von Wangenheim, F. Demystifying AI: What digital transformation leaders can teach you about realistic artificial intelligence. California Management Review. (2019). 61(4), s. 110-134.


Garbuio, M., & Lin, N. Artificial intelligence as a growth engine for health care startups: Emerging business models. California Management Review. (2019). 61(2), sida 59-83.


Grewal, D., Guha, A., Satornino, C. B., & Schweiger, E. B. Artificial intelligence: The light and the darkness. Journal of Business Research. (2021). , 136, s. 229-236.


Huang, M. H., & Rust, R. T. Artificial intelligence in service. Journal of Service Research. (2018). 21(2), s.155-172.


Kinkel, S., Baumgartner, M., & Cherubini, E. Prerequisites for the adoption of AI technologies in manufacturing–Evidence from a worldwide sample of manufacturing companies. Technovation. (2022). 110, 102375.


Lebovitz, S., Levina, N., & Lifshitz-Assaf, H. Is AI Ground Truth Really ‘True’? The Dangers of Training and Evaluating AI Tools Based on Experts’ Know-What.(2021) MIS Quarterly


Zhang, H., Zhang, X., & Song, M. Deploying AI for New Product Development Success: By embracing and incorporating AI in all stages of NPD, companies can increase their success rate of NPD projects. Research-Technology Management. (2021). , 64(5), s. 50-57.