Sök Stäng
Kursplan

Omvårdnad vid komplexa tillstånd inklusive VFU, 7,5 hp

Nursing in Complex Conditions including Placement, 7.5 credits

Kurskod: OM6025

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Omvårdnad, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

Omvårdnadens grunder: människa, hälsa, samhälle och omvårdnad 15 hp, Anatomi och fysiologi som stöd för omvårdnad 15 hp, Hälsoprocesser i omvårdnad 7,5 hp, Omvårdnad och farmakologi inklusive VFU 15 hp, Omvårdnad - vetenskaplig teori och metod I 7,5 hp, Specifika ohälsotillstånd i ett livscykelperspektiv 15 hp, Omvårdnad vid hälsa och ohälsa i ett livscykelperspektiv 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Sjuksköterskeprogrammet 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utifrån ett jämställdhetsperspektiv möta och bedöma komplext vårdbehov utifrån omvårdnadsprocessens olika steg med beaktande av säker vård och komplexa tillstånd som uppkommer när flera svårigheter i en persons livsvärld sammanfaller. Vidare är kursens mål att studenten genom reflektion och analys av patientens helhetssituation, ska kunna dra slutsatser och göra relevanta omvårdnadsbedömningar och åtgärder.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för bedömning, planering och åtgärder i samband med omvårdnad vid komplexa tillstånd i olika vårdkontexter
  • identifiera och utveckla sambanden i omvårdnad mellan psykologiska och fysiologiska tillstånd



Färdighet och förmåga

  • kritiskt bedöma och planera för tillämpning av evidensbaserade omvårdnadsåtgärder vid komplexa tillstånd såväl akuta/icke akuta tillstånd gällande hela livscykelperspektivet
  • beskriva och praktiskt visa färdigheter och förståelse vid komplexa omvårdnadstekniska moment
  • tillämpa sjuksköterskans färdigheter som ligger till grund för omvårdnad vid komplexa ohälsotillstånd



Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och reflektera över att bedöma, planera, åtgärda och utvärdera akuta/icke akuta samt komplexa omvårdnadssituationer
  • reflektera över teamets funktion i komplexa omvårdnadssituationer
  • reflektera över etiskt förhållningssätt och beaktande av vård på lika villkor.

Innehåll

De komplexa vårdbehoven utgår från ett jämställdhetsperspektiv och belyses utifrån; psykisk hälsa/ohälsa, sexuell och reproduktiv hälsa/ohälsa, pediatrisk hälsa/ohälsa, samt akut/icke akut hälsa/ohälsa (insjuknande).
De olika perspektiven studeras med beaktande av komplexiteten runt hela människans livsvärld, i samband med sjukdom och ohälsa. Sjuksköterskans förhållningssätt belyses, yrkeskunnande samt kompetens prövas och övas. Dessutom behandlas sjuksköterskans beslutfattande utifrån etik, patientsäkerhet samt förhållningsätt gentemot kollegor, närstående och patient. Studenten ges tid till att reflektera över sina kunskaper och värderingar i förhållande till komplexiteten i omvårdnaden runt svårt sjuka personer.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, simuleringsövningar och gruppövningar. En del av kursen är verksamhetsförlagd i form av fältstudier.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom muntliga och skriftliga moment i form av en skriftlig individuell digital salstentamen och skriftliga inlämningsuppgifter samt seminarier som redovisas i grupp och/eller enskilt. Studenterna ska delta aktivt i fältstudier, fullskalesimulering och S-HLR barn. Samtliga examinationsmoment bedöms individuellt.

2002: Seminarium - psykisk ohälsa, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2007: Fältstudier, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2008: Fullskalesimulering, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2009: Hjärt-lungräddning barn för sjukvårdspersonal, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2301: Akutsjukvård - skriftlig individuell digital salstentamen, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2302: Reproduktiv hälsa och ohälsa - seminarium, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2303: Pediatrisk hälsa och ohälsa – seminarium, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2304: Akutsjukvård - seminarium, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Övriga föreskrifter

Om studenten på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid utan att särskilda skäl kan styrkas men att tillräckligt underlag finns för bedömningen underkänd av examinationsmomentet Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning, bedöms studenten underkänd.


I de fall en student visar grov oskicklighet och patientsäkerheten är i fara ska den verksamhetsförlagda utbildningen avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) och studenten är underkänd i examinationsmomentet Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning. Högskolans lärare (examinator) underkänner studenten efter underlag från handledare/huvudhandledare. I underlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av högskolans lärare och programansvarig i samråd med handledare och huvudhandledare där det framgår vilket stöd studenten kan få samt när och hur kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras. Hur kontrollen ska ske är beroende av bristernas art, men det kan ske genom klinisk färdighetsprövning, tentamen eller annat. För att göra om den verksamhetsförlagda utbildningen måste studenten vid kontroll uppvisat att de brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som innebar fara för patientsäkerheten inte kvarstår. Studenten har rätt till kontroll vid högst två tillfällen inom ett år och kontrollen utförs av högskolans lärare i samråd med handledare/huvudhandledare. Om studenten ej klarar kontrollen har studenten inte rätt att gå om kursen alternativt den verksamhetsförlagda delen av kursen.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

*Boman, Lennart & Wikström, Claes. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. Studentlitteratur


Borgfeldt, Christer, Sjöblom, Ingela, Strevens, Helena & Wangel, Anne-Marie. Obstetrik och Gynekologi- för sjuksköterskor. Studentlitteratur


*Ekwall, Anna & Jansson, Anna M. (Red.) Omvårdnad & medicin. Studentlitteratur


*Forsberg, Anna. Omvårdnad på akademisk grund. Natur och Kultur


Hallström, Kristensson, Inger & Derwig, Mariette (Red.) Pediatrisk omvårdnad. Stockholm: Liber


Henriksson, Olle & Lennermark, Ingalill. Värt att veta om vätskebalans. Lärobok om vatten-, elektrolyter och syra-basbalans. Studentlitteratur


*Kumlien, Christine & Rystedt, Jenny (Red.) Omvårdnad & kirurgi. Studentlitteratur


* Kursbok HLR för sjukvårdspersonal vuxen/barn. Göteborg: HLR-rådet. Artikelnummer 27002. (Beställs från HLR-rådets webbutik) https://hlrwebbutik.se/produkt/kursbok-hlr-for-sjukvardspersonal-vuxen-barn/


Lund-Egloff, Doris & Löwbeer, Christian (Red.) Klinisk kemi Kortfattad analystolkning. Studentlitteratur


*Nordeng, Hedvig & Spigset Olav (Red.) Farmakologi och läkemedelsanvändning. Studentlitteratur


*Region Halland. Terapirekommendationer. Läkemedelskommitten. https://vardgivare.regionhalland.se/terapirek/


*Skärsäter, Ingela (Red.) Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundläggande nivå. Studentlitteratur


*Stubberud, Dag-Gunnar., Gronseth, Randi & Almås, Hallbjorg (Red.) Klinisk omvårdnad 1. Liber


*Stubberud, Dag-Gunnar., Gronseth, Randi & Almås, Hallbjorg (Red.) Klinisk omvårdnad 2. Liber


Werner, Mads U & Bäckryd, Emmanauel (Red.) Akut och cancerrelaterad smärta smärtmedicin vol. 1 Studentlitteratur


Wihlke, Gunilla & Schmidt, Rebecka (Red.) Trauma - omvårdnad av svårt skadade patienter. Liber


Senaste versionen gäller om inget annat specifikt anges.


*Förekommer i andra kurser.