Sök Stäng
Kursplan

Hälsa och livsstil inom öppen vård, 15 hp

Health and Lifestyle in Outpatient Care, 15 credits

Kurskod: OM8088

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-27 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Omvårdnad, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)

Behörighetskrav

Legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen i omvårdnad (180 hp/120 p). För legitimerad sjuksköterska med studiegång före 1993 krävs sjuksköterskeutbildning med inriktning mot allmän hälso- och sjukvård samt kandidatexamen i omvårdnad. Dessutom krävs, för båda studiegångarna, 2 års yrkeserfarenhet som legitimerad sjuksköterska.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i specialistsjuksköterskeutbildning med inriktning distriktssköterska 75 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska inhämta kunskap kring distriktssköterskors ansvars område inom primär och kommunal hälso - sjukvård. Stort fokus läggs på hälsofrämjande, hälsans bestämningsfaktorer och sjukdomsförebyggande insatser för att studenterna självständigt ska kunna tillämpa dessa kunskaper i patientmöten som berör hälsofrågor, levnadsvillkor, levnadsvanor och livsstilsfaktorer. Kursens mål är vidare att studenten ska kunna planera, bedöma och utvärdera omvårdnadsinsatser vid komplexa omvårdnadssituationer samt vid vård vid livets slutskede. Studenten tränar i att värdera etiska aspekter kopplade till omvårdnadsinsatser utifrån distriktsköterskans olika kompetensområde.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • identifiera hälsans bestämningsfaktorer samt reflektera och analysera hur olika förutsättningar och resurser kan påverka hälsa
  • visa på kunskap och förståelse för distriktssköterskans kompetensområde och ansvarsområde inom primär och kommunal hälso, -sjukvård.


Färdighet och förmåga

  • bedöma, planera, leda, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande åtgärder i relation till fysisk, psykisk och social hälsa inom ramen för distriktssköterskans ansvarsområde
  • självständigt analysera och utföra vårdinsatser vid komplexa omvårdnadssituationer
  • identifiera rutiner för anmälningsplikt 
  • identifiera individens fysiska, kognitiva och sociala förutsättningar och resurser för hälsa utifrån ett individ, grupp, biologisk ålder, intersektionalitet och genusperspektiv
  • självständigt bedöma, genomföra och utvärdera hälso undersökning och vaccinationsprogram hos barn, vuxna och äldre
  • självständigt genomföra hälsosamtal enligt struktur och identifiera förbättringsområden i syfte att förbättra hälsa


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • bedöma och analysera hälsofrämjande och sjuk domsförebyggande nationella och internationella insatser utifrån olika omvårdnadsetiska aspekter samt personcentrerad vård
  • kritiskt värdera behovet av riktade insatser mot folkhälsoproblem utifrån relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
  • reflektera över den egna progressionen och identifiera eventuella kunskapsluckor genom kontinuerlig individuell reflektion samt i diskurs med medstudenter

Innehåll

Kursen behandlar distriktssköterskans hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete inom olika vårdkontext men också över hela livsspannet. Genom kursens verksamhetsförlagd utbildning får studenten möjlighet att observera hur folkhälsoarbete bedrivs i klinik samt arbetets samhälleliga och etiska aspekter. Kursen inriktar sig även på komplexa omvårdnadssituationer och vård i livets slutskede.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av seminarier, föreläsningar och verksamhetsförlagd utbildning (VFU), både på campus Halmstad men också via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursen examineras genom trepartssamtal vid placeringen för den verksamhetsförlagda utbildningen, individuell skriftlig examinationsuppgift, aktivt deltagande vid reflektions seminarier samt skriftlig individuell reflektion över kursinnehåll i relation till det egna lärandet och progressionen.


Efter genomgången praktik med underkänt betyg har studenten rätt till ytterligare en (1) praktikperiod.

2401: Verksamhetsförlagd utbildning- Barnavårdscentral, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2501: Verksamhetsförlagd utbildning - Kommun, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2403: Verksamhetsförlagd utbildning- Distriktssköterskemottagning, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2502: Individuell inlämningsuppgift , 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2406: Seminarium – Verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2503: Skriftlig individuell reflektion, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Övriga föreskrifter

Om studenten på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid utan att särskilda skäl kan styrkas kan studenten komma att examineras baserat på befintligt underlag.

I de fall en student visar grov oskicklighet och patientsäkerheten är i fara ska den verksamhetsförlagda utbildningen avbrytas i förtid (HSV Rapport 2007:58 R) och studenten är underkänd i examinationsmomentet Slutbedömning av verksamhetsförlagd utbildning. Kursens examinator underkänner studenten efter underlag från handledare/huvudhandledare. I underlaget ska bristerna i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tydligt finnas dokumenterade och en individuell plan ska upprättas av högskolans lärare och programansvarig i samråd med handledare och huvudhandledare där det framgår vilket stöd studenten kan få samt när och hur kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska kontrolleras. Hur kontrollen ska ske är beroende av bristernas art, men det kan ske genom klinisk färdighetsprövning, tentamen eller annat. För att göra om den verksamhetsförlagda utbildningen måste studenten vid kontroll uppvisat att de brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som innebar fara för patientsäkerheten inte kvarstår. Studenten har rätt till kontroll vid högst två tillfällen inom ett år och kontrollen utförs av högskolans lärare i samråd med handledare/huvudhandledare. Om studenten ej klarar kontrollen har studenten inte rätt att gå om kursen alternativt den verksamhetsförlagda delen av kursen.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Samtlig kurslitteratur har förekommit i tidigare kurser och används utifrån behov under verksamhetsförlagd utbildning samt vid examinations seminarie och examinationsuppgifter.


Referenslitteratur tillkommer.