Sök Stäng
Kursplan

Tillämpad idrotts- och motionspsykologi II, 15 hp

Applied Sport and Exercise Psychology II, 15 credits

Kurskod: PS6016

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Psykologi, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)

Behörighetskrav

Kurserna Samtal och kommunikation I 11 hp och Tillämpad idrotts- och motionspsykologi I 11 hp samt ytterligare 38 hp inom huvudområdet psykologi.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i programmet Psykologi inriktning idrott och motion 180 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten fördjupar sin kunskap och förståelse för samtal med individer utifrån ett teoretiskt mindfulness- och acceptansbaserat perspektiv. I kursen ska studenten tillämpa mindfulness- och acceptansbaserade metoder och förhållningssätt samt reflektera över och värdera eget professionellt och etiskt tillvägagångssätt vid klientarbete.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • beskriva och förstå psykologiska begrepp, teorier och principer utifrån ett teoretiskt och tillämpat mindfulness- och acceptansbaserat perspektiv
  • förstå och diskutera etiska principer relaterat till samtal vid klientarbete
  • förstå och diskutera innebörden och vikten av arbetsallians i klientarbete


Färdighet och förmåga

  • visa praktiska färdigheter i samtalsövningar
  • tillämpa mindfulness- och acceptansbaserade metoder, övningar och principer vid samtal med klient
  • genomföra rekrytering av klient enligt gängse riktlinjer för rådgivningsarbete
  • göra en behovsanalys samt en kartläggning av problembild tillsammans med klient samt att utifrån dessa utforma en lämplig åtgärdsplan


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • identifiera egna styrkor och utvecklingsområden kopplat till klientarbete, samt reflektera kring sitt behov av ytterligare kunskap
  • reflektera över etiska utmaningar och arbetsallians i klientarbete med hänsyn till exempelvis genus, identitet, funktionsvariationer, jämställdhet och sociokulturell bakgrund

Innehåll

Kursen innefattar en fördjupning av teori och tillämpning utifrån ett mindfulness- och acceptansbaserat perspektiv. I kursen diskuteras även etiska principer vid samtal med klient. I kursen läggs stor vikt vid praktiska moment där studenten får öva sig i tillämpandet av metoder, tekniker, övningar och verktyg inom ramen för ett mindfulness- och acceptansbaserat perspektiv. En stor del av kursen innefattar rekrytering av klient samt arbete med klient under handledning.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning, workshops och via utbildningsplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom workshops, seminarium i grupp med obligatoriskt deltagande, individuell skriftlig salstentamen och skriftlig hemtentamen i grupp med muntlig presentation.

2401: Workshop I, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2402: Workshop II, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2403: Seminarium, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2404: Individuell skriftlig salstentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2405: Hemtentamen i grupp, 6,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

* Harris, Russ. ACT helt enkelt: En introduktion till Acceptance and Commitment therapy. Natur & kultur, 2020.


* Keegan, Richard. Being a Sport Psychologist. Palgrave Macmillian 2016


* Kåver, Anna. Allians. Natur & Kultur, 2011/2014.


Strosahl, Kirk. D., Robinson, P. & Gustavsson, Thomas. Fokuserad ACT. Natur & Kultur 2014


* Återkommer i andra kurser inom programmet.


Ytterligare litteratur kan tillkomma.