Omvårdnad inom palliativ vård, 7,5 hp
Nursing in Palliativ Care, 7.5 credits
Kurskod: OM6022
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Omvårdnad, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
Omvårdnadens grunder: människa, hälsa, samhälle och omvårdnad 15 hp, Anatomi och fysiologi som stöd för omvårdnad 15 hp, Hälsoprocesser i omvårdnad 7,5 hp, Omvårdnad och farmakologi inklusive VFU 15 hp, Specifika ohälsotillstånd i ett livscykelperspektiv 7,5 hp av 15 hp, Omvårdnad vid hälsa och ohälsa i ett livscykelperspektiv 7,5 hp av 15 hp.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet 180 högskolepoäng som valbar kurs, men är även en fristående kurs och kan ingå i utbildningsprogram som medger det.
Mål
Kursens mål är att studenten ska förvärva fördjupade kunskaper och förståelse för palliativ vård och dess begrepp. Studenten ska utveckla kunskaper för att självständigt kunna bedöma och planera den palliativa omvårdnaden med ett personcentrerat förhållningssätt där familjen/närstående ses som en resurs i omvårdnaden.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- utifrån evidensbaserad kunskap identifiera vårdbehov, resurser och möjliga omvårdnads åtgärder inom ett palliativt vårdkontext
- förklara och kontextualisera begrepp inom palliativ omvårdnad
- beskriva och diskutera skillnader och likheter i palliativ omvårdnad ur ett livscykelperspektiv med fokus på jämlikhet och mångfald
- förklara bakomliggande processer och strategier för samtal och kommunikation med patienter och närstående inom ett palliativt vårdkontext
- utifrån operationaliserad struktur reflektera och diskutera möjligheter och hinder för utförandet av personcentrerad vård
- identifiera strategier vanligt förekommande hos patienter och närstående samt förstå betydelsen av närståendes delaktighet i planeringen av omvårdnad
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att kommunicera och samtala med patienter och närstående utifrån en palliativ vårdsituation
- applicera relevanta omvårdnadsaspekter i omvårdnadsprocessens olika steg för en vald palliativt ämne
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska, analysera och bedöma palliativa omvårdnadsåtgärder med fokus på relevans, etik och evidens
- reflektera över det egna professionella förhållningssättet utifrån etiska ställningstagande samt identifiera den egna kompetensen och behov av utveckling
- värdera ett personcentrerat förhållningsätt i relation till patienten, närstående och samverkande team med fokus på jämlikhet och mångfald.
Innehåll
Den palliativa vårdens innefattar en holistisk människosyn och den palliativa vårdens hörnstenar utifrån WHO:s definition av palliativ vård utgör basen i kursinnehållet. Begreppen tidig och sen palliativ vård, en god död, strategier, evidens, palliativa samtal, döendet och sorg behandlas. Sjuksköterskans etiska ställningstaganden i ett palliativ vårdkontext diskuteras och en palliativa vården sätts i ett jämställdhets och mångfaldsperspektiv. Lagar, författningar och riktlinjer relevanta inom området behandlas. Sjuksköterskans roll i den palliativ vården utifrån kompetens inom omvårdnad kommer dryftas och fokus läggs på diskussion och reflektion.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar, antingen via högskolans lärplattform Blackboard och andra digitala verktyg. Pedagogiken bygger på studentansvar för eget lärande i samverkan med lärare och kursen tyngd ligger i resonemang, analys och förståelse.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom seminarium, grupparbete, skriftlig inlämningsuppgift i grupp, strukturerade presentationer samt skriftlig individuell inlämningsuppgift.
2111: Seminarium - kommunikation och samtal, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2202: Seminariumen – Omvårdnadsetik och evidensbaserad palliativ omvårdnad, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2203: Examination grupparbete – Evidensbaserad omvårdnad, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2204: Examination grupparbete – Konferens och poster, 2 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2205: Individuell inlämningsuppgift, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2206: Seminarium – Närstående och omvårdnadsetik, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Andershed, B., & Ternestedt, B. M. Palliativ vård: begrepp och perspektiv i teori och praktik. Studentlitteratur AB, 2020.
Lundström, Staffan. Cancer i blodet, Tillgänglig fulltext: https://www.blodcancerforbundet.se/media/w3jmd05c/cancer-i-blodet-pdf-version.pdf
Nationellt vårdprogram för palliativ vård. Sveriges Regionala cancercentrum (elektronisk)
Tillgänglig: www.cancercentrum.se
Sand, Lisa & Strang, Peter. När döden utmanar livet. Omexistentiell kris och coping i palliativ vård. Natur och Kultur, 2013.
Strang, Peter & Beck-Friis, Barbro. (red). Palliativ Medicin och vård. Fjärde upplagan. Liber, 2012.
Ternestedt, Britt-Marie, Henoch, Ingela, Österlind, Jane & Andershed, Birgitta. De 6 S:n. En modell för personcentrerad palliativ vård. Studentlitteratur, 2017.
Ytterligare litteratur i relation till examinationsuppgifter tillkommer.
Annan litteratur inklusive vetenskapliga artiklar tillkommer beroende på fördjupningsämne.