Sök Stäng
Kursplan

Examensarbete II för grundlärare åk F-3, 15 hp

Thesis for Teacher Education II School Years F-3, 15 credits

Kurskod: UV8034

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav. (A1F)

Behörighetskrav

UVK 5 för grundlärare åk F–3, Vetenskaplig teori och metod 6 hp samt Examensarbete 1 för grundlärare åk F-3 15 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i lärarprogram med inriktning mot grundlärarexamen åk F-3 om 240 hp.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla fördjupande kunskaper om vetenskapliga metoder och utveckla färdigheter i att genomföra och skriva ett vetenskapligt examensarbete inom ett ämnesdidaktiskt område med tydlig verksamhetsrelevans. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla kunskap om vetenskapsteoretiska utgångspunkter och relevanta forskningsmetoder i det egna vetenskapliga arbetet. Studenten ska även fördjupa förmågan att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över forskningsresultat och därigenom lyfta fram ämnesdidaktiska implikationer som bidrar till en kunskapsutveckling inom yrkesområdet.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • identifiera och beskriva ett vetenskapligt problemområde
  • redogöra för och reflektera över forskningsläget i ett aktuellt och avgränsat ämnesdidaktiskt område med relevans för yrkesutövningen
  • identifiera och redogöra för en relevant teoretisk inramning av det aktuella forskningsområdet
  • redogöra för vetenskapliga metodansatser i den egna vetenskapliga undersökningen


Färdighet och förmåga

  • formulera en vetenskaplig problemformulering med relevant syfte och frågeställning inom det avgränsade ämnesdidaktiska området
  • med utgångspunkt i problemformulering motivera val av metod för insamling, bearbetning och analys av data, där vedertagna forskningsetiska principer beaktas
  • diskutera den egna vetenskapliga undersökningens resultat i förhållande till aktuellt ämnesdidaktiskt forskningsområde
  • diskutera och reflektera över undersökningens ämnesdidaktiska implikationer
  • redovisa och presentera den egna vetenskapliga undersökningen med en tydlig och logisk struktur
  • presentera den egna undersökningen med en akademisk språkhantering, god textmässig struktur och korrekt referenshantering
  • självständigt planera, genomföra och rapportera den vetenskapliga undersökningen på vetenskaplig grund


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • förhålla sig kritiskt och reflekterande till relevanta ämnesdidaktiskt forskningsresultat och till den egna undersökningens resultat
  • förhålla sig kritiskt och reflekterande till den egna undersökningens validitet och reliabilitet
  • summera, kritiska granska och försvara ett vetenskapligt arbete genom oppositionsförfarande

Innehåll

Kursen innebär att studenten självständigt och under handledning genomför ett vetenskapligt arbete inom ramen för ett ämnesdidaktiskt område med relevans för grundlärares utbildning, yrke och arbete. Studenten tränar kritisk granskning av andras vetenskapliga arbete. I rollen som respondent får studenten tillfälle att argumentera för den genomförda forskningsprocessen.


Kursen innehåller verksamhetsintegrerade dagar (VI-dagar). Syftet med VI-dagar är att integrera kursens innehåll med verksamheten på övningsskolan.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av handledning, föreläsningar och seminarier.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Examination sker genom ett individuellt eller i grupp författat examensarbete samt genom opponentskap och respondentskap vid slutseminarium.


Handledning av examensarbete ges under kursens gång och i den omfattning som respektive akademi har bestämt. Har studenten behov av ytterligare handledning efter kursens slut, kan akademichef besluta om ytterligare handledningstid under ett år. Därefter ska studenten ges betyg på examensarbetet oavsett om arbetet är avslutat eller ej.


VI-dagarna är obligatoriska och genererar underlag för bedömning till kursens examinationer.

2401: Examensarbete och slutseminarium, 15 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Litteratur enligt examinators och handledares rekommendationer.


Referenslitteratur


Ahrne, Göran & Svensson, Peter. (red). Handbok i kvalitativa metoder. Liber, 2022


Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj. Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. 3. [uppdaterade] uppl. Studentlitteratur, 2017


Bjereld, Ulf., Demker, Marie, & Hinnfors, Jonas. Problematiska problem. Om den vetenskapliga problemställningens plats i undervisning och forskning. Statsvetenskaplig Tidskrift, 102(4), 436-442. 1999


Bjørndal, Cato R. P. Det värderande ögat. Observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Liber, 2018


Bryman, Alan. Samhällsvetenskapliga metoder. 2 uppl. Liber, 2018


Djurfeldt, Göran., Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola. Statistisk verktygslåda I: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. Studentlitteratur, 2018


Dysthe, Olga., Hertzberg, Frøydis & Hoel, Løkensgard Torlaug. Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2. [rev.] uppl. Studentlitteratur, 2015


Erlandsson, Soly & Sjöberg, Lena. Barn- och ungdomsforskning. Metoder och arbetssätt. Studentlitteratur, 2013


Esaiasson, Peter., Gilljam, Mickael., Oscarsson, Henrik., Towns, Anne & Wängnerud, Lena. Metodpraktikan: Konsten att studera samhälle, individ och marknad. Nordstedts Juridik AB, 2017


Fejes, Andreas & Thornberg, Robert. Handbok i kvalitativ analys. Liber, 2019


Jacobsson, Katharina & Skansholm, Ann. Handbok i uppsatsskrivande: för utbildningsvetenskap. 1. upplaga. Studentlitteratur, 2019


Kvale, Steinar & Brinkman, Svend. Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, 2014


Persson, Andreas. (red). Frågor och svar om frågekonstruktion i enkät- och intervjuundersökningar. SCB, Statistics Sweden.


Rienecker, Lotte. Problemformulering. Liber, 2016


Stukát, Staffan. Statistikens grunder. Studentlitteratur, 2012


Vetenskapsrådet. God Forskningssed. Rapportserie 1: 2011. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2011


Åsberg, Rodney. Ontologi, epistemologi och metodologi. En kritisk genomgång av vissa grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och ansatser. Göteborgs universitet, 2000