Datadriven innovation, 4 hp
Data Driven Innovation, 4 credits
Kurskod: CC2014
Akademin för informationsteknologi
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) + Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen är en del av Högskolan i Halmstads Common Core-utbud.
Mål
Kursens mål är att illustrera hur stora datamängder kan vara en grund till innovativa lösningar och tjänster. Den visar också på vikten av att ha en strategi för att skapa innovativa lösningar och tjänster. Målet är dessutom att förmedla grundläggande färdigheter i praktiskt arbete relaterat till datautvinning (data-mining) d v s insamling, överföring, lagring och analys av data.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för grunderna i datautvinning (data-mining) d v s insamling, överföring, lagring och analys av data
- utveckla kunskap om steg i innovationsprocessen och hur stora datamängder kan vara en källa till innovativa produkter och tjänster
- förklara vikten av att formulera en strategi för att genomföra datautvinning och öka sannolikheten till framgång
Färdighet och förmåga
- i interdisciplinära samarbeten planera för och arrangera målgruppsanpassade och kreativa lärtillfällen med ett mångvetenskapligt perspektiv på innovationsprocessen, d v s stegen från ide-generering till produktlansering
- utifrån ett flervetenskapligt perspektiv, utveckla och visa kritisk förståelse för de komplexa sambanden mellan olika affärsfunktioner när stora datamängder används som en grund för innovation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utvärdera metoder och principer för strategiformulering och genomförande, innovationsprocessen, and datautvinning (data-mining)
- bedöma och reflektera över de resultat som produceras till följd av olika angreppssätt och modeller
- problematisera hur innovationsprocessen kan utformas i en etisk och hållbar riktning när sociala utmaningar tas i beaktande för innovation och hela innovationsprocessen
Innehåll
Alla Common Corekurser utgår från komplexa samhällsutmaningar som belyses från olika vetenskapliga och ämnesmässiga områden. I denna kurs utgörs utmaningen av data utgör en grundpelare för tillväxt och innovation för detta århundrade. Många olika trender har bidragit till detta, även migration av både sociala och ekonomiska aktiviteter på internet såvääl som minskade kostnader för datautvinning (datamining). Följdaktligen ger ett optimalt utnyttjande av dessa datamängder en central tillgång för världsekonomin och bidrar till skapandet av nya affärsverksamheter, affärsmodeller, såväl som processer och produkter – d v s hållbar konkurrenskraft. En organisations förmåga att skapa värde ur dessa datamängder är ren framgångsfaktor.
Studenterna inleder med att skapa en ide med nyhetsvärde och genom att arbeta tillsammans I små grupper utvecklar de denna ide till en ny, innovativ lösning, som kan vara en ny produkt/tjänst/process. Slutligen reflekterar de över processen och specificerar möjliga sätt att fortsätta. Genom detta presenterar studenterna problem och utmaningar I dagens samhälle som framförallt relaterar till smarta städer och samhällen och hälsoinnovation. Med grund i teorier och perspektiv på framförallt digitala strategier för att hantera komplexiteten i stora datamängder, kan studenterna arbeta med datamängderna. Framförallt sker en genomgång av grunder i datautvinning (Data-Mining) så att studenterna arbeta med sina datamängder. Vidare används olika ramverk för innovation och innovationsprocessen för att studenterna skall kunna arbeta med sin identifierade utmaning, vilket inkluderar en mindre undersökning. Studenterna ges även inblick I hur produkten kan marknadsföras och säljas.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning sker på engelska. Undervisningen bedrivs enligt aktuella riktlinjer som beskriver det problembaserade pedagogiska ramverket för Common Core-kurser (Loop-modellen). Detta innebär att studenterna arbetar med projekt som genomförs i interdisciplinära grupper i ett mångvetenskapligt sammanhang för att utveckla tvärvetenskapligt tänkande. Vidare sker kursens undervisning sker i form av förelsningar i sal och online, samt i projektarbete och seminarier med stöd av informations och kommunikationsteknik och via lärosätets samverkanssarenor.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker genom en portfolio som täcker områdena i kursens innehåll.
2201: Portfolio, 4 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Daugherty, P.R. & Wilson, H.J. Human+Machine: Reimagining Work in the Age of AI. Harvard Business Review Press, senaste utgåvan
Ytterligare litteratur såsom artiklar och valbara böcker presenteras vid kursstart