Sök Stäng
Kursplan

Designforskningsmetoder, 15 hp

Design Research Methods, 15 credits

Kurskod: IK8020

Akademin för informationsteknologi

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Informatik, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)

Behörighetskrav

Kandidatexamen 180 hp inom informatik, informationsvetenskap, datavetenskap, interaktionsdesign, mjukvaruutveckling, informationsteknologi, tjänstevetenskap, innovationsvetenskap, företagsekonomi, eller motsvarande. Engelska 6. Undantag ges för kravet på svenska.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Mastersprogram i digital tjänsteinnovation 120 hp. Kursen ges även som fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar fördjupad kunskap om designforskning inom informatik och dess vetenskapsteoretiska utgångspunkter. Vidare syftar kursen till att förbereda studenten för att tillämpa designforskningsmetoder i digital tjänsteutveckling.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för informatikämnets och design-forskningens vetenskapsteoretiska grunder och utgångspunkter
  • beskriva och jämföra olika designforskningsansatser
  • förklara vetenskapliga kvalitetsbegrepp och forskningsetiska principer


Färdighet och förmåga

  • identifiera och formulera kunskapsproblem som lämpligen adresseras med designforskningsansatser
  • motivera och planera en designstudie med lämpliga metoder för problemidentifiering, design, utvärdering, teoretisering och konceptualisering
  • använda vetenskapliga kvalitetsbegrepp för att muntligt och skriftligt diskutera undersökningskvaliteter


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och värdera metodval och kritiskt reflektera över metodvals vetenskapliga, etiska och hållbarhetsmässiga konsekvenser.

Innehåll

Kursen behandlar designforskningens process, metoder och kvalitetskriterier. Särskilt fokuseras explorativa ansatser, exempelvis designstudier och designetnografi. Inom kursen genomför studenten en avgränsad designstudie. Kursen belyser designforskning som praktik inom forskning och utveckling i industri och offentlig sektor.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och handledning.

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Examinationsformer

Examinationen består av följande uppgifter: Seminarium: Analys av designstudie; Designstudie; Forskningsprospekt.

2201: Seminarie: Analys av designstudie, 3 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2202: Designstudie, 4 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

2203: Forskningsprospekt, 8 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Notera att kurslitteraturen kan uppdateras i samband med kursstart.


Baskerville, R., Baiyere, A., Gregor, S., Hevner, A. & Rossi, M. Design science research contributions: Finding a balance between artifact and theory. Journal of the Association for Information Systems (2018) 19(5), 3.


Curedale, R. Design Methods 1. Design Community College, 2012.


De Leoz, G. & Petter, S. Considering the social impacts of artefacts in information systems design science research. European Journal of Information Systems (2018) 27(2), 154-170.


Frayling, Christopher. Printed Publication, Research in Art and Design. Royal College of Art Research Papers (1994) Vol 1, No 1, 1993/4) Retrieved from: https://researchonline.rca.ac.uk/384/


Gray, Dave, Brown, Sunni & Macanufo, James. Gamestorming. O’Reilly, 2010.


Gregor, S. & Hevner, A. R. Positining and Presenting Design Science Research for Maximum Impact, MIS Quarterly (2013) 37:2, pp.337-355.


Hevner A. R. The three cycle view of design science research. Scandinavian Journal of Information Systems (2007) 19 (2): 87.


Hevner, A. R., March, S. T., Park, J. & Ram, S. Design science in information systems research. MIS Quarterly (2004) 75-105.


Ihlström Eriksson, C., Åkesson, M. & Kautz, K. Authentic and Concurrent Evaluation: Refining an Evaluation Approach in Design Science Research. PACIS 2011 Proceedings (2011). Paper 82.


Jones, J. C. Design Methods. David Fullton Publishers 1992.


Kimbell, L. The Service Innovation Handbook: Action-Oriented Creative Thinking Toolkit for Service Organizations. BIS publishers, 2015. Retrieved from: https://serviceinnovationhandbook.org/


Mathiassen, L. Designing Engaged Scholarship: From Real-World Problems to Research Publications. Engaged Management ReView (2017) Vol. 1 : Iss. 1 , Article 2.


Myers, M. D. & Venable, J. R. A set of ethical principles for design science research in information systems. Information & Management (2014) 51(6), 801-809.


Peffers, K., Tuunanen, T., Rothenberger, M. A. & Chatterjee, S. A design science research methodology for information systems research. Journal of Management Information Systems (2007) 24(3), 45-77.


Resmini, A. Classical to Contemporary: An M3-based Model for Framing Change in Information Architecture. In Resmini, A., Rice, S. and Irizarry, B. Advances in Information Architecture. Human-computer Interaction Series. Springer, 2021.


Sein, M. K., Henfridsson, O., Purao, S., Rossi, M. & Lindgren, R. Action design research. MIS Quarterly (2011) 37-56.


Stappers, P. J. & Giaccardi, E. Research through Design.The Encyclopedia of Human-Computer Interaction. Interaction Design Foundation. Retrieved from: https://www.interaction-design.org/literature/book/the-encyclopedia-of-human-computer-interaction-2nd-ed/research-through-design


Vaishnavi, V., Kuechler, W. & Petter, S. (Eds.) Design Science Research in Information Systems (2004/19) January 20, 2004 (created in 2004 and updated until 2015 by Vaishnavi, V. and Kuechler, W.); last updated (by Vaishnavi, V. and Petter, S.), June 30, 2019. Retrieved from: http://www.desrist.org/design-research-in-information-systems/.


Venable, J., Pries-Heje, J. & Baskerville, R. FEDS: a framework for evaluation in design science research. European Journal of Information Systems (2016) 25(1), 77-89.


Ågerfalk, P. & Karlsson, F. Artefactual and empirical contributions in information systems research. European Journal of Information Systems (2020) 29(2), 109-113.


Åkesson, M., Kautz, K. & Ihlström Eriksson, C. Engaged Design Science: Developing Design Visions for the future e-Newspaper. In Proceedings of ICIS 2010, St. Louis, Missouri (2010) December 12-15.


Studenterna väljer självständigt litteratur för det skriftliga Forskningsprospektet.