Sök Stäng
Kursplan

Handledning för VFU, 7,5 hp

Supervision for Teachers Who Supervise Students in Teacher Training, 7.5 credits

Kurskod: UV8032

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)

Behörighetskrav

Förskollärar-, lärar- eller fritidspedagogexamen. Dessutom krävs två års yrkeserfarenhet på heltid som förskollärare, lärare eller fritidspedagog.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Fristående kurs.

Mål

Målet med utbildningen är att studenten utvecklar fördjupade kunskaper om professionell handledning av VFU-studenter samt förståelse för vad rollen som lärarutbildare på fältet innebär.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • jämföra skilda begrepp och teoretiska perspektiv med utgångspunkt från handledning som en del av handledaruppdraget
  • redogöra för innebörden av bedömning och progression under VFU


Färdighet och förmåga

  • tillämpa och analysera yrkesetiska principer som en del av utbildning
  • kritiskt granska bedömning av lärarstudenters yrkeskunnande i summativ och formativa termer enlig utsatta kriterier


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och kritiskt granska sin roll som handledare och sina strategier och förhållningssätt i en lärandekontext

Innehåll

Kursens första modul handlar om hur olika former för handledning kan skapa förutsättningar för lärande och jämställdhet. Olika handledningsstrategier bearbetas och provas i handling. Ett annat centralt moment är hur yrkesspråk och yrkesetiska principer tillämpas i en skolkontext. Kursen innehåller även teorier om lärande i handledning. Teoretiska begrepp används för analys och reflektion av handledningssituationer. Kursens andra modul handlar om att kunna formulera yrkeskunnande och ge formativ och summativ bedömning enligt fastställda kriterier. Under kursen prövas olika redskap som underlag för att stödja utveckling av praktiskt yrkeskunnande.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier, fältstudier och gruppövningar.

Betygsskala

Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Examinationsformer

Kursens första modul examineras genom analysseminarier i grupp. Bedömningsunderlagen utgörs av skriftliga reflektionsprotokoll från analys- och litteraturarbete, enskilt och i grupp. Kursens andra modul examineras genom gruppseminarier som sker vi tre tillfällen. Bedömningsunderlagen utgörs av skriftliga reflektionsprotokoll enskilt och i grupp.


För betyget Godkänd på hel kurs krävs att båda examinationsmoment är godkända.

2403: Analysseminarier, 4 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2404: Gruppseminarier, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Gardesten, Jens, Hegender, Henrik, Underkännanden inom verksamhetsförlagd lärarutbildning: Resultat från en forskningsexpedition i svårframkomlig terräng. Utbildning och Lärande / Education and Learning. Vol 9, 2015, sid 68-85.


Gerrevall, Per. Att bedöma lärarkvalitet : skicklighet, lämplighet & kompetens. Natur & Kultur, 2017


Handal, Gunnar & Lauvås, Per (2000). På egna villkor. En strategi för handledning. Studentlitteratur, 2000


Hegander, Henrik, Lärarutbildningens kunskapsmål för verksamhetsförlagd utbildning: Ett ”mischmasch” av teori och praktik Pedagogisk Forskning I Sverige. Vol 12:3 (2007) sid 194-207. http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7714/6769


Hultman, Glenn, Wedin, Ann-Sofi & Schoultz, Jan, Lärandet och hur det synliggörs under lärarutbildningens praktikperioder: Handledning och överförande av yrkeskunnande. Didaktisk tidskrift. Vol 22:2 (2012) sid 335-358. http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:528177/FULLTEXT01


Lindqvist, Per. Ödmjuk orubblighet. En avgörande kvalitet i lärares yrkeskunnande. Didaktisk tidskrift 19 1 (2010), 1-18. Görs tillgänglig via lärplattformen.


Nordänger, Ulla-Karin & Lindqvist, Per. Att skärpa den praktiska blicken – handledares erfarenheter av försök att förstärka kvalitet i VFU.Utbildning & Lärande. 6:1 (2012) sid. 80-97


Rajuan, Maureen, Beijaard, Douwe, Verloop, Nico. What Do Student Teachers Learn? Perceptions of Learning in Mentoring Relationships. The New Educator. Vol 4:2 (2008), sid 133-151. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/15476880802014314? needAccess=true


Sädbom Florin, Rebecka, Bäcklund, Johan, Anderström, Helena & Manderstedt, Lena. En skenbar tydlighet. Högre utbildning vol 9, nr 1 (2019) sid. 48–60. Görs tillgänglig via lärplattformen.


Wennergren, Ann-Christine (red.). VFU-handledares betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande. Studentlitteratur, 2024


Wennergren, Ann-Christine, Nehez, Jaana, Nagy, Caroline, Godolakis, Henrietta C., Nilsson, Linda, & Wirén, Frida. Trepartssamtal med digitala observationsunderlag - en framgångsfaktor för lärarstudenters deltagande och resonemang. Nordisk Tidsskrift i Veiledningspedagogikk, 8(1), (2023), 115. https://doi.org/10.15845/ntvp.v8i1.3703


Referenslitteratur


Emsheimer, Peter & Göhl, Inger. Handledning i lärarutbildning: att utforska undervisningssituationer. Studentlitteratur, 2014


Kroksmark, Tomas & Åberg, Karin. Handledning i pedagogiskt arbete. Studentlitteratur, 2007


Nordänger, Ulla-Karin. Hur framträder lärarskicklighet? – om framträdanden, ramverk och fasader som delar av yrkeskunnande. Didaktisk tidskrift 19:2 (2010) sid. 63-80. Görs tillgänglig via lärplattformen


Wennergren, Ann-Christin, Thornberg, Fredrik, Björndal, Cato & Mathisen, Petter. Lärarstudenters deltagande i interaktiv observation och handledning. En studie om VFU-handledning på övningsskolor. Högre Utbildning. 8:2 (2018), sid. 72-86.


Ytterligare artiklar kan eventuellt tillkomma som studenten väljer i samråd med examinator.