Jämförande politiska system, 7,5 hp
Comparative Political Systems, 7.5 credits
Kurskod: SK2012
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Statsvetenskap, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Historia 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Statsvetenskap - samhällsanalys och kommunikation, 180 hp.
Mål
Målet med kursen är att studenten tillägnar sig och utvecklar kunskaper inom det statsvetenskapliga ämnesområdet komparativ politik. Studenten tillägnar sig kunskaper om komparativ metod och analys, ett urval länders regimtyper och konstitutionella konstruktioner och om vilka effekter som kan förväntas av politiska institutioner så som presidentstyre eller parlamentarism. Studenten ska efter genomgången kurs kunna genomföra en enkel komparativ analys och kritiskt förhålla sig till forskningen inom området, med särskilt fokus på demokratiska institutioners utveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och förstå grunderna i komparativ metod och analys
- redogöra för de viktigaste politiska institutionerna och hur de påverkar varandra
- beskriva ett urval av olika länders regimtyper och konstitutionella konstruktion
- redogöra för huvuddragen i demokratiska institutioners utveckling internationellt
Färdighet och förmåga
- genomföra en enklare komparativ analys samt att både muntligt och visuellt kommunicera resultatet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt förhålla sig till forskning inom området jämförande politiska system
Innehåll
Kursen utgör en introduktion till komparativ politik och olika politiska system behandlas i ett jämförande perspektiv. I kursen beskrivs huvuddragen i politiska system i ett urval länder med fokus på regimtyper, institutionella konstruktioner, jämställdhets- och mångfaldsaspekter, det ekonomiska världssystemet samt politik och utveckling.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom seminarier med obligatoriskt deltagande och tillhörande uppgifter, samt genom en skriftlig individuell salstentamen.
För betyg godkänd (G) på hel kurs krävs betyget G på samtliga examinationsmoment. För betyg väl godkänd (VG) krävs därutöver VG på salstentamen.
2401: Salstentamen, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2402: Seminarium med muntlig och skriftlig redovisning i grupp, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2403: Seminarium med skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Anckar, Carsten och Thomas Denk (red.). 2022 (eller senare utgåva). Komparativ politik: Elva politiska system. Studentlitteratur. Valda kapitel.
Anckar, Carsten, Tomas Denk, Lauri Karvonen och Åsa von Schoultz. 2024. Komparativ politik: Institutioner och beteende. Studentlitteratur. Valda kapitel.
Bejarano, Christina och Wendy Smooth. 2022. “Women of Color Mobilizing: Sistahs are Doing It for Themselves from GOTV to Running Candidates for Political Office,” Journal of Women, Politics & Policy, 43 (1): 8–24.
Ferguson, Susan och David McNally. 2015. “Precarious Migrants: Gender, Race and The Social Reproduction of a Global Working Class.” Socialist Register 51 (1): 1–23 (via Blackboard).
Gerring, John. 2004. “What Is a Case Study and What Is It Good for?” American Political Science Review 98 (2): 341–354.
MacKinnon, Catharine A. 2012. “Gender in Constitutions.” Part II, Chap. 19 in The Oxford Handbook of Comparative Constitutional Law, pp. 397–416. Edited by Michel Rosenfeld, and András Sajó. Oxford University Press. (via ProQuest Ebook eller via Blackboard).
Seawright, Jason och John Gerring. 2008. “Case Selection Techniques in Case Study Research: A Menu of Qualitative and Quantitative Options.” Political Research Quarterly 61 (2): 294–308.
Smooth, Wendy. 2011. “Standing for Women? Which Women? The Substantive Representation of Women’s Interests and the Research Imperative of Intersectionality.” Politics & Gender 7 (3): 436–41 (via Blackboard).
Wallerstein, Immanuel. 2004. “The Rise of the States-System: Sovereign Nation-States, Colonies, and the Interstate System.” Chap. 3 in World-Systems Analysis: An Introduction, pp. 42–59. Duke University Press. (via ProQuest Ebook Central).
Waltman, Max. 2021. “Democracy and Hierarchy.” Part I, Chap. 3 in Pornography: The Politics of Legal Challenges, pp. 134–164, 452–461 (notes). New York: Oxford University Press. (via ProQuest Ebook Central).
Waltman, Max. 2020. “The Politics of Legal Challenges to Pornography: A Comparative Analysis.” Wisconsin Journal of Law, Gender & Society 35 (1): 1–41.
Weeks, Ana Catalano. 2018. “Why Are Gender Quota Laws Adopted by Men? The Role of Inter- and Intraparty Competition.” Comparative Political Studies 51 (14): 1935–1973.
Ytterligare material i form av korta artiklar (och annat material) kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.
Referenslitteratur
Möller, Tommy. 2019. Svensk politisk historia. Strid och samverkan under två hundra år. Studentlitteratur, upplaga 4. Valda delar.
Weeks, Ana Catalano, Meguid, Bonnie M., Kittilson, Miki Caul, and Hilde Coffé. 2023. “When Do Männerparteien Elect Women? Radical Right Populist Parties and Strategic Descriptive Representation.” American Political Science Review 117(2): 421–38.