Sök Stäng
Kursplan

Digital marknadsföring, 7,5 hp

Digital Marketing, 7.5 credits

Kurskod: FÖ4041

Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-25 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Företagsekonomi, Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)

Behörighetskrav

Kurserna Marknadsföring I 7,5 hp, Organisation och ledarskap 7,5 hp, Ekonomistyrning 7,5 hp och Affärsredovisning 7,5 hp.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i Internationella marknadsföringsprogrammet.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla kunskap för att arbeta professionellt med digital marknadsföring. Vidare ska studenten utveckla kunskap om relevant vetenskaplig litteratur och tillhörande teori inom området och kunna applicera den i ett professionellt sammanhang.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna


Kunskap och förståelse

  • redogöra för grundläggande teorier och begrepp inom digital marknadsföring samt analysera den digitala marknadsföringens förutsättningar och möjligheter med hänsyn till jämställdhet och hållbar utveckling
  • analysera påverkan av digital marknadsföring på konsumentbeteende och hållbar konsumtion
  • identifiera och diskutera digital marknadsföring i praktiken


Färdighet och förmåga

  • analysera och implementera digital marknadsföring i en professionell kontext
  • diskutera kring samhälleliga och etiska aspekter i samband med digital marknadsföring
  • skriva och rapportera ett projektarbete inom digital marknadsföring och muntligt presentera det


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritisk granska och utvärdera företagens strategier för en hållbar digital marknadsföring
  • kritiskt granska och genomföra en opposition på ett vetenskapligt arbete inom digital marknadsföring

Innehåll

Genomgång av huvudsakliga inriktningar inom digital marknadsföring. Självständigt arbete kring eget valt problemområde inom digital marknadsföring.


Följande teman behandlas; en översikt över utvecklingen av digital marknadsföring, grundläggande teorier och begrepp samt praktisk användning av digital marknadsföring, integrerade on-line och off-line marknadsföringsstrategier och kampanjer, online konsumentbeteende och relationsmarknadsföring, Customer Relationship Management (CRM), regler, lagar och etiska frågeställningar i digital marknadsföring, affärsmodeller vid e-handel, online varumärke, marknadsföringens olika digitala analysverktyg inom online kommunikationer och reklam, sökmotoroptimering och -management (SEO/SEM), sociala medier, och email marknadsföring.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, övningar, workshop och seminarier.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Examinationen sker i form av:

- en individuell skriftlig seminarieuppgift
- en projektrapport – skriftlig gruppuppgift med presentation och opponering vid ett seminarietillfälle.

På seminarier förväntas studenten vara aktiv och bidra i diskussionen.

2503: Individuell skriftlig seminarieuppgift, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2504: Projektrapport med opponering, 3,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Chaffey, Dave and Ellis-Chadwick, Fiona. Digital Marketing. Strategy, Implementation and Practice. Pearson, senaste utgåvan


Peer-review granskade vetenskapliga artiklar tillkommer.


Referenslitteratur

Hanlon, Annmarie. Digital marketing. Strategic planning & integration. SAGE, senaste utgåvan