Engelska IV: lärande och undervisning i engelska för ämneslärare gymnasieskolan: teori och praktik, 22,5 hp
English IV: The Learning and Teaching of English at Upper Secondary School: Theory and Practice, 22.5 credits
Kurskod: EN4023
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-11 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G1F)Behörighetskrav
22,5 hp inom Engelska I, II och III. Undantag ges för kravet på svenska.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår som en del i programmet för ämneslärarutbildningen för gymnasieskolan, 300 hp.
Mål
Kursens mål är att studenten ska vidareutveckla grundläggande ämnesteoretisk och språkdidaktisk kunskap (inklusive metodik) samt fortsätta förvärva en allsidig och effektiv kommunikativ kompetens för att fungera som lärare i gymnasieskolan. I synnerhet ska studenten både vidga och fördjupa sin grammatiska medvetenhet och tillägna sig grundläggande färdigheter inom engelsk skönlitteratur, andraspråksinlärningsteorier samt läs- och skrivdidaktik.
Moment 1, Andraspråksinlärning: teori och praktik 7,5 hp
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera och beskriva olika teorier och metoder om språksinlärning med tonvikt på andraspråksinlärning
- redogöra för det muntliga framförandets och lyssnandets plats i engelskundervisning
Färdighet och förmåga
- diskutera och undersöka sambanden mellan olika teorier, engelsk språkdidaktik och praktiska undervisningsmetoder om andraspråksinlärning
- identifiera och använda olika begrepp inom andraspråksinlärning
- tillsammans med andra planera, genomföra och utveckla kommunikativa undervisningsmoment i engelska för gymnasieskolan med syfte att stimulera framtida elevers lärande och utveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- med hjälp av förvärvad ämnesteoretisk kunskap och med referens till engelskämnet syfte, innehåll och mål i lär- och kursplaner för gymnasieskolan utvärdera olika teorier och språkdidaktiska metoder och resurser av relevans för undervisning i gymnasieskolan idag
Moment 2, Grammatik i teori och praktik II 7,5 hp
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- utveckla fördjupad kunskap om grammatiska teorier och praktik
- tillämpa relativt avancerade teoretiska begrepp i analysen av engelsk grammatik och kontrastiva skillnader mellan engelska och svenska
- redogöra för hur ord- och frasinlärning kan effektiviseras
Färdighet och förmåga
- skapa förutsättningar för lärande av engelsk grammatik i en klassrumsliknande situation
- analysera grammatiska fenomen och generalisera kring dem utifrån fördjupad teoretisk förmåga
- redogöra för den engelska grammatikens uppbyggnad och vad som är problematiskt för personer med svenska som första eller andra språk
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Utvärdera olika teorier och språkdidaktiska metoder och resurser av relevans för undervisning av engelsk grammatik i gymnasieskolan idag
Moment 3, Skönlitteratur och läsfrämjande 7,5 hp
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för begreppet läsfrämjande, olika kritiska strategier för läsförståelse och metakognitionens betydelse för kritiskt tänkande.
- redogöra för kulturens roll i samhället och skönlitteraturens sociala funktioner i förhållande till språkutveckling och kritiskt tänkande
Färdighet och förmåga
- demonstrera förmågan att tillämpa en narrativ begreppsapparat och kritiskt tänkade i förhållande till tre olika litterära genrer
- producera välstrukturerade, välskrivna och vetenskapligt förankrade tolkningar av skönlitterära texter som demonstrerar självreflektion och perspektivtagande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över lämpliga bedömningskriterier för skrivuppgifter
- på ett kritiskt sätt värdera olika skönlitterära texters möjlighter att bidra till perspektivtagande och självreflektion och därmed till olika demokratiska debatter
Innehåll
Kursen består av tre moment:
Moment 1: Andraspråksinlärning: teori och praktik 7,5 hp
Momentet behandlar teorier och begrepp om språkinlär- ning med tonvikt på andraspråksinlärning i engelska. Studen- ten diskuterar hur teorierna om andraspråksinlärning har förändrats och hur forskningsläget ser ut idag. Under momentet tillsammans med andra, kommer studenten att planera, skapa, prova, utvärdera och utveckla längre integrerade och kommunikativa undervisningsmoment som stimulerar elever att utveckla språk- och omvärldskunskap så att de kan använda engelska i olika situationer och för skilda syften. På så sätt undersöker studenten sambanden mellan teorierna, engelsk språkdidaktik och praktiska undervisningsmetoder, samt analyserar och kritiskt tar ställning till innehåll och arbetssätt inom engelskundervisningen i relation till styrdokument.
Moment 2: Grammatik i teori och praktik II 7,5 hp
Momentet behandlar relativt avancerade teoretiska begrepp i analysen av engelsk grammatik och kontrastiva skillnader mellan engelska och svenska. Den syftar till att studenten kommer att fördjupa sin teoretiska och praktiska kunskap om engelsk grammatik. Studenten kommer också att utvärdera olika teorier och språkdidaktiska metoder och resurser av relevans för undervisning av engelsk grammatik i gymnasieskolan idag.
Moment 3: Skönlitteratur och läsfrämjande 7,5 hp
Momentet syftar till att öka studentens förståelse för kulturens roll i demokratiska debatter och därmed till ett socialt hållbart samhälle. Momentet behandlar begreppet läsfrämjande, olika kritiska strategier för läsförståelse och metakognitionens betydelse för kritiskt tänkande. Studenten ska få god kännedom om skönlitteraturens sociala funktioner i förhållande till språkutveckling, kritiskt tänkande och möjligheterna läsning ger att bidra till självreflektion och därmed utveckla perspektivtagande. Studenten ska vidare utveckla sin narrativa begreppsapparat och didaktiska kunskaper om läsfrämjande i förhållande till tre olika litterära genrer.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisning består av föreläsningar, seminarier och övningar.
Betygsskala
Examinationsformer
För betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs G på samtliga examinationsmoment. För betyget Väl godkänd (VG) på hel kurs krävs därutöver VG på 15 hp av totalt 22,5 hp. Varje moment examineras separat. Moment 1: Andraspråksinlärning: teori och praktik examineras genom en individuell skriftlig tentamen och en muntlig gruppuppgift med skriftlig rapport. Moment 2: Grammatik i teori och praktik examineras genom en individuell skriftlig tentamen. Moment 3: Skönlitteratur och läsfrämjande examineras genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
2201: Andraspråksinlärning - individuell skriftlig tentamen, 2,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2202: Andraspråksinlärning – muntlig gruppuppgift med skriftlig rapport, 5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2203: Grammatik i teori och praktik II - individuell skriftlig tentamen, 7,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2204: Skönlitteratur och läsfrämjande - individuella skriftliga inlämningar, 7,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Moment 1: Andraspråksinlärning
Henry, Alastair, Sundqvist, Pia, Thorsen, Cecilia. Motivational Practice. Studentlitteratur, 20I9
Lightbown, Patsy & Spada, Nina. How Languages are Learned. Oxford University press, 2021 (5e upplagan)
Lundahl, Bo. Engelsk språkdidaktik. Studentlitteratur, 20I5
Richards, Jack. C. Key lssues in Language Teaching. Cambridge University press, 20I5
VanPatten, Bill; Smith, Megan; Benati, Alessandro G. Key Questions in Second Language Acquisition. Cambridge University Press, 2020
Referenslitteratur
Ellis, Rod. Understanding Second Language Acquisition. Routledge, 20I5 (2a upplagan).
Ellis, Rod. & Shintani, Natsuko. Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition. Routledge, 20I3
Fowler, H, R. & Aaron, J. The Little, Brown Handbook. Pearson Education, 20I2 (12e upplagan)
Griffiths, Carol. The Strategy Factor in Successful Language Learning. Second Language Acquisition, 20I8
Hall, Graham. Exploring English Language Teaching. Routledge, 2018 (2a upplagan)
Harmer, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. LongmanIPearson, 20I5 (5e upplagan)
Long, Mike. Second language Acquisition And Task-Based Language Teaching. Wiley/Blackwell, 20I5
Longman, Dictionary of Contemporary English. Longman
eller
Collins COBUlLD English Language Dictionary. Cobuild
Norstedts Stora Engelsk-Svenska Ordbok / Norstedts Stora SvenskEngelska Ordbok
Saville-Troike, Muriel & Barto, Karen. lntroducing Second language Acquisition. Cambridge University Press, 20I7 (3e upplagan).
Tomlinson, Brian & Masuhara, Hitomi. SLA Applied. Cambridge University Press, 2021
Ur, Penny. Vocabulary Practice Activities. Cambridge University press, 20I2
Van Patten, Bill et al (eds.) Theories in Second Language Acquisition. Routledge, 2020
Woodward, Tessa. Planning Lessons & Courses. Cambridge University press, 200I
www.skolverket.se/laroplaner-amnen-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/eng
Referenslitteratur: Journals
English Language Teaching Journal http://eltj.oxfordjournals.org/
International Journal of Applied Linguistics. https://onlinelibrary.wiley.com/journal/14734192
Journal of Applied Linguistics https://academic.oup.com/applij
TESOL Quarterly https://www.wiley.com/en-us/TESOL+Quarterly
Moment 2: Grammatik i teori och praktik II
Estling Vannestål, Maria. University Grammar of English with a Swedish Perspective. Studentlitteratur, 2015
Referenslitteratur
Crystal, David. Rediscover Grammar. Pearson Longman, 2004
Foley, Mark & Hall, Diane. My GrammarLab (Advanced). Pearson, 2012
Harmer, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. LongmanIPearson, 20I5 (5e upplagan)
Lundahl, Bo. Engelsk språkdidaktik. Studentlitteratur, 20I5
Richards, Jack. C. Key lssues in Language Teaching. Cambridge University Press, 20I5
Scrivener, Jim. Teaching English Grammar: What to teach and How to teach it. Macmillan, 20I0
Ur, Penny. Grammar Practice Activities. Cambridge University Press, 2009
Moment 3: Skönlitteratur och läsfrämjande
Appleman, Deborah. Critical Encounters in Secondary English: Teaching Literary Theory to Adolescents. Teachers´College Press, 2015
Headrick, Paul. Writing Essays about Literature. Wiley Blackwell, 2014
O’Farrell, Maggie. The Vanishing Act of Esme Lennox. HMH Books, 2008
Poems for a World Gone to Sh*t. Querus Books. 2018 (poetry collection).
Silver, Adam. More Happy Than Not. Simon & Schuster Childrens Books, 2018.
Ett antal science fiction-noveller tillkommer.
Ytterligare material i form av vetenskapliga artiklar tillkommer enligt skriftliga anvisningar inom kursen.
Referenslitteratur
Fisher, Douglas. Visible Literacy for Learning, Grades K-12 (s. 71-131, kaptiel 3 ch 4). Corwin Publishers. 2016.
Mullan, John. How Novels Work. Oxford University Press, 2006.
Ramonda, K. “Extensive Reading and Class Readers: The Case for No Choice.” ELT Journal. Vol. 74. No. 3. (s 277-286) 2020.