Sök Stäng
Kursplan

Tvärkulturella perspektiv i forsknings- och utredningsarbeten, 7,5 hp

Cross-cultural Perspectives in Research and Evaluation Work, 7.5 credits

Kurskod: HL8029

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Hälsa och livsstil, Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav. (A1F)

Behörighetskrav

22,5 hp av följande kurser på avancerad nivå: Hälsa och livsstil i ett nordiskt perspektiv 7,5 hp, Välfärdsmodeller i Norden 7,5 hp, Nya utmaningar i välfärdssamhället 7,5 hp och Social hållbarhet i Norden 7,5 hp. Engelska 6. Undantag ges för kravet på svenska.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i magisterprogrammet i nordisk välfärd.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten tillägnar sig fördjupade kunskaper om tvärkulturella perspektivs betydelse i vetenskapliga analys- och utredningsarbeten inom välfärdsfrågor som rör hälsa och livsstil. Målet är även att studenten tillägnar sig fördjupade kunskaper om etiska perspektiv i vetenskapliga arbeten. Vidare är kursens mål att studenten utvecklar färdigheter att tillämpa metoder för vetenskapliga analys och utredningsarbeten, som är speciellt inriktade på jämförelser (nordiska och internationella) av faktorer såsom delaktighet, inkludering, integration och migration, samt kopplade till FN:s hållbarhetsmål under Agenda 20230.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra och förklara tvärkulturella begrepp och perspektivs betydelse i vetenskapliga analys- och utredningsarbeten med inriktning mot hälsa och livsstil
  • redogöra för och förklara skillnader mellan kvantitativa och kvalitativa metoder för vetenskapligt analys- och utredningsarbete


Färdighet och förmåga

  • identifiera problemställningar för ett vetenskapligt arbete med inriktning på välfärdsfrågor som rör hälsa och livsstil och med tydlig koppling till Agenda 2030
  • genomföra ett mindre vetenskapligt arbete


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och jämföra åtgärder för delaktighet och integration, inklusive hållbarhet och jämställhet, i välfärdssamhällen utifrån ett tvärkulturellt och etiskt perspektiv
  • diskutera och analysera det egna arbetet med betoning på dess betydelse som vetenskapligt arbete och beslutsunderlag

Innehåll

Kursen behandlar tvärkulturella aspekter och dess innebörd för vetenskapligt analys- och utredningsarbete samt beslutsfattande processer på samhällsnivå och med särskild inriktning på frågor utifrån ett nordiskt välfärdsperspektiv. Fokus läggs på metoder som ligger till grund för vetenskapliga analys- och utredningsarbete och inkluderar såväl kvalitativa som kvantitativa metoder. Kursen innehåller praktiska moment av metoden Photovoice för jämförande perspektiv, samt träning i statistiska metoder. Bland annat görs nordiska och internationella jämförelser bland skillnader och likheter i bestämningsfaktorer som delaktighet, inkludering, integration, migration, jämställdhet och arbetsmarknad. Jämförelser görs även med utgångspunkt i Agenda 2030.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, fältstudier, självstudier och via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Examinationsformer

Kursen examineras genom en individuell skriftlig examination samt ett grupparbete som presenteras muntligt och skriftligt på seminarium med obligatoriskt deltagande.

2003: Gruppuppgift, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2101: lndividuell skriftlig examination, 6 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Bryman, Alan. Social Research Methods. 5th ed. OUP Oxford, 2015


Liamputtong, Pranee. Performing Qualitative Cross-Cultural Research. Cambridge University Press, 2010


Partanen, Anu. The Nordic Theory of Everything: In Search of a Better Life. Harper, 2017


United Nations: Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development.https://sdgs.un.org/2030agenda


Ytterligare litteratur och artiklar kan tillkomma.