Poddar om skolutveckling och forskning
Lyssna till poddar om aktuell forskning och skolutveckling inom förskola och skola på Högskolan i Halmstad. Avsnitten är inspelade inom ramen för SamLär, medverkar gör Högskolans egna forskare och lärare samt inbjudna gäster.
Detta är en poddsamling som handlar om aktuell forskning inom förskola och skola på Högskolan i Halmstad. Förutom samtal om respektive gästs forskning så kommer det även handla om nyttan och utkomsten av just forskningen. Vad betyder den för barn och elever, och hur säkerställer vi att utbildningen i alla skolformer ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet? Initiativet tillhör nätverket SamLär.
Poddavsnitten om skolutveckling
Medskapandeorienterat ledarskap i skolan (ULF)
Emma Edstrand, universitetslektor vid Högskolan i Halmstad, och Eva Brooks, gästprofessor vid Högskolan i Halmstad, ingår båda i forskarprogrammet LeaDS (Lärande i ett digitalt samhälle). I detta samtal har de bjudit in Tony Roth och Andreas Thorsén som ingår i rektorsteamet för de skolor som medverkar i projektet Medskapandeorienterat ledarskap i skolan - ett samverkansprojekt där forskare från Högskolan i Halmstad tillsammans med rektorer och pedagogisk personal möts i medskapande former och arbetar transdiciplinärt med gemensamt formulerade frågeställningar.
Medskapandeorienterat ledarskap i skolan Länk till annan webbplats.
Att få syn på det vi inte ser – analys av undervisning med studenter och VFU-ledare (ULF)
Ett samtal kring det pågående aktionsforskningsprojekt ”Att få syn på det vi inte ser: En analys av undervisning och praktiskt yrkeskunnande med studenter och lokala VFU-ledare i förskolan.”
På plats i studion är Jaana Nehez, Doktor och Docent i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Halmstad och Carolina Josephsson, lokal VFU-ledare som deltar aktivt i projektet.
Att få syn på det vi inte ser Länk till annan webbplats.
Att arbeta med skönlitteratur på fritidshem
Del 1/2
Ett samtal mellan Jörgen Öijervall, universitetsadjunkt i omvårdnad på Högskolan i Halmstad, Mathias Larsson, skolbibliotekarie i Varbergs kommun och Carin Sandström, fritidshemsutvecklare och lärare i fritidshemmet, Varbergs kommun. Del ett handlar om hur gemensamma läsupplevelser kan bidra till demokratiska samtal med tema som vänskap, tillit, utanförskap etcetera.
Del 1. Att arbeta med skönlitteratur på fritidshem Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Del 2/2
Ett samtal mellan Jörgen Öijervall, universitetsadjunkt i omvårdnad på Högskolan i Halmstad, Mathias Larsson, skolbibliotekarie i Varbergs kommun och Carin Sandström, fritidshemsutvecklare och lärare i fritidshemmet, Varbergs kommun. Del två handlar om hur skolbibliotekarie och lärare kan samverka och komplettera varandra samt hur olika metoder och strategier kan prövas för att skapa delaktighet i textsamtal.
Del 2. Att arbeta med skönlitteratur på fritidshem Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Lärande och digital teknik
Jeanette Sjöberg är biträdande professor i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och funktionsansvarig för Högskolepedagogiskt centrum. Detta avsnitt handlar om lärande och digital teknik. Samtalsledare: Rebecca Sellergren
Lärande och digital teknik Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Tidiga samordnade insatser
Katharina Jacobsson är specialpedagog i grunden och universitetslektor i pedagogik. Hon undervisar på lärarutbildningen och på fristående kurser på Högskolan i Halmstad. Detta avsnitt handlar om tidiga samordnade insatser, med avstamp i en utvärdering som Katharina gjort av en skola som arbetat ihop med socialtjänsten. Samtalsledare: Rebecca Sellergren
Tidiga samordnade insatser Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Virtuella lärmiljöer
Emma Edstrand, är universitetslektor i lärandemiljöer och digitalisering vid Högskolan i Halmstad. Hon undervisar framför allt på grundlärarutbildningen årskurs F-3 och 4–6. Hennes forskning rör användningen av digital teknik i undervisningen och hur den digitala tekniken samspelar med människans sätt lära. Detta avsnitt handlar om hur virtuella lärmiljöer kan vara ett stöd i elevers kunskapsutveckling. Samtalsledare: Rebecca Sellergren
Virtuella lärmiljöer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Rektorers ledarskap
Linnéa Rosengren är samverkansdoktorand i Hylte kommun och doktorand i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet vid forskarskolan CUL (Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning). Hennes forskning handlar om rektorers arbete, handlingsutrymme och ledarskap och det handlar detta avsnitt om. Samtalsledare: Rebecca Sellergren
Rektorers ledarskap Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.