Att leda kvalitetsutveckling och kollegialt lärande, 15 hp (avancerad nivå)
Är du lärare och leder utvecklingsarbete tillsammans med dina kollegor? Ser du utveckling som en process och tycker att du och dina kollegor blir som bäst när ni utvecklas tillsammans? Då är kursen Att leda kvalitetsutveckling och kollegialt lärande något för dig!
Kursen vänder sig till dig som är lärare eller på annat sätt jobbar i förskola och skola, och som har uppdrag att leda kollegialt utvecklingsarbete. Mål inom kursen är att du ska utveckla fördjupad kunskap och förmåga att självständigt leda kollegialt lärande samt genomföra ett systematiskt kvalitetsarbete i den egna verksamheten. Dessutom ska din kunskap och förmåga utmynna i ett utvecklingsarbete. Arbetet ska du kommunicera både i tal och skrift till olika målgrupper för att dina erfarenheter kunna provas av andra.
Viktigast innehåll
Centralt i kursen är att med stöd i vetenskaplig kunskap och praktiska erfarenheter leda och genomföra ettutvecklingsarbete i skolans eller förskolans verksamhet. Du får tillämpa olika vetenskapliga förmågor för attsystematiskt följa och reflektera över både processer och resultat av undervisning och utvecklingsarbete.Kursen tar upp olika arbetssätt för systematiskt kvalitetsarbete. Även relevanta styrdokument. Du fårprova metoder och strukturer för att leda och reflektera över undervisning och utveckling på individ-, grupp- och organisationsnivå.
Undervisning och examination
Undervisningen är processorienterad och kursen går under ett läsår. Undervisningen sker både i digital form och under campusträffar. Studierna bedrivs både enskilt och i grupp. Examination sker med skriftliga och muntliga uppgifter samt seminarier. Kursspråket är i huvudsak svenska, engelska kan förekomma.
Behörighetskrav
Behörig är du med en akademisk yrkesexamen för undervisningssektorn samt med minst 50 procent undervisningserfarenhet under minst två år.
Målgrupp, mål och datum
Kursen vänder sig till dig som är lärare eller på annat sätt jobbar i förskola och skola, och som har uppdrag att leda kollegialt utvecklingsarbete. Målen för kursen är att utveckla fördjupad kunskap om kvalitetsutvecklande arbete samt utveckla förmåga att självständigt leda kollegialt lärande i den egna verksamheten. Arbetet ska kommuniceras både i tal och skrift till olika målgrupper för att erfarenheterna ska kunna prövas av andra.
Kursen går under ett läsår och undervisningen som är processorienterad sker övervägande i digital form med en campusträff. Studierna bedrivs både enskilt och i grupp. Det är en fördel om den närmaste chefen är informerad att kursuppgiften behöver genomföras i den egna verksamheten.
Kursen ges i samarbete mellan Högskolan i Halmstad, Högskolan Kristianstad, Lunds universitet och Malmö universitet.
Anmälan
Anmälan öppnar 17 mars:
Att leda kvalitetsutveckling och kollegialt lärande, 15 hp Länk till annan webbplats.