Sök

Kompetens­utveckling: samtal med barn

Kompetensutvecklingssatsningen riktar sig till dig som någon gång träffar barn i din yrkesutövning. Det är en utgångspunkt för dina reflektioner om barnsamtal oavsett om du är nybörjare eller har stor erfarenhet.

Satsningen är i tre delar som sträcker sig från en sammanställning av metodmaterial och digitala föreläsningar om barnsamtal till en halvdagsworkshop på Högskolan i Halmstad. Tanken är att du själv eller tillsammans i din arbetsgrupp tittar på föreläsningarna och tar del av metodstödet. Ni kan sedan diskutera i er arbetsgrupp eller skapa kompetensutvecklingsgrupper som tillsammans arbetar med materialet. I februari har du möjlighet att delta på en workshop tillsammans med forskare från Högskolan och de yrkesverksamma som bidragit med sina kunskaper till satsningen. Del 1 och 2 är förberedande inför workshopens diskussioner.

En vuxen pratar med ett barn.

Anmälan till workshop om barnsamtal

Datum och tid: 7 februari, klockan 9.00–12.00

Plats: Hus S, S3059, Högskolan i Halmstad

Innan deltagande i workshopen behöver du ta del av materialet i de andra två delarna som du hittar nedan.

Det är inte tillåtet att göra anmälningar längre. Sista anmälningsdag var den 31 januari klockan 23.00.

Introduktion

Del 1 – metodmaterial och basföreläsning

I denna del finner ni ett antal länkar till metodstöd för samtal med barn samt en basföreläsning om barnsamtal av Maria Heintz, biträdande lektor i socialt arbete.

Basföreläsningen är i två delar om barnsamtal (sammanlagt 1,5 h)

Länkar till metodstöd för samtal med barn

Metodstöd 1

Metodstödet består av videoinspelade samtal med en panel bestående av fyra erfarna socialarbetare, både utredare och familjebehandlare. Panelens reflektioner utgår i huvudsak från frågor som ställts av socialarbetare. De inspelade samtalen kan ses oberoende av varandra, men är tematiskt indelade i olika moduler och block. 4 moduler: Före ett samtal, under ett samtal, efter ett samtal samt fördjupning. Finns diskussionsfrågor kopplade till varje modul som grund för diskussion i arbetsgruppen.

Prata med barn Länk till annan webbplats.

Metodstöd 2

Ett material från Västra Götalandsregionen som tagits fram för att samtala om våld i olika situationer. Till flera av bildstödsmaterialen finns instruktioner och filmer som visar hur materialet ska användas.

Samtal om våld Länk till annan webbplats.

Metodstöd 3

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har tagit fram ett antal filmer om hur yrkesverksamma inom socialtjänsten kan prata med barn som har varit eller är med om svåra situationer. Sju olika filmer, bla ”Strukturera svåra samtal”, ”Samtal med barn om svåra upplevelser”, ”Samtal med barn och unga om självmordstankar” och ”Samtal med barn och unga om självskadebeteende”.

I filmerna intervjuas Åsa Landberg, legitimerad psykolog och psykoterapeut, debattör och föreläsare. Hon har arbetat många år inom offentlig sektor, idag arbetar hon med och för våldsutsatta barn och för att förbättra deras villkor.

Stöd för svåra samtal Länk till annan webbplats.

Metodstöd 4

Kunskapsguiden samlar publikationer, webbutbildningar, poddar, filmer, checklistor och andra kunskapsstödjande produkter för dig som arbetar inom socialtjänsten eller hälso- och sjukvården. Temat ”Samtal med barn” är ett generellt och grundläggande stöd för samtal med barn.

Material ni kan hitta här är bland annat: podden ”På djupet” från Socialstyrelsen med avsnitt om samtal med barn. Socialstyrelsens rapport ”Att samtala med barn” (2018).

Samtal med barn Länk till annan webbplats.

Metodstöd 5

Opratat.se handlar om tankar och känslor som man inte pratar om i familjer med barn med funktionsnedsättning. Här finns animerade filmer, berättelser, barnböcker och spel om tankar och känslor. Berättelserna är exempel på hur man kan prata om saker som är svåra.

Opratat.se vänder sig till barn mellan 4 och 12 år, barnens familjer och andra vuxna som familjen möter.

Opratat Länk till annan webbplats.

Metodstöd 6

Ett norskt metodstöd som består av datorbaserad samtalssimulering med barn som upplevt våld och övergrepp. Här kan du öva på att samtala och bemöta barn i olika åldrar med en pedagogisk hjälpfunktion som guidar dig rätt i samtalet.

Snakke med barn Länk till annan webbplats.

Metodstöd 7

Socialstyrelsen har tagit fram ett paket med sex filmer om barn och unga i socialtjänsten. De utgår från handboken ”Utreda barn och unga – Handbok för socialtjänstens arbete enligt socialtjänstlagen” (Socialstyrelsen, 2015)

Barn och unga i socialtjänsten Länk till annan webbplats.

Metodstöd 8

Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd har tagit fram en modell om samtal med barn som berör samarbetssamtal.

Barninkluderande samarbetssamtal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Metodstöd 9

Exempel på reflekterande frågor att använda enskilt eller i grupp för att utveckla din kompetens kring samtal och möten med barn och ungdomar. Framtaget av Stockholm stad och Forum Carpe.

Reflektionsfrågor i samtal med barn Länk till annan webbplats.

Samtal med barn del 1: Varför samtala med barn?

Samtal med barn del 2: Samtalsstruktur

Del 2 – röster om barnsamtal

Del två består av fyra inspelade presentationer av erfarna socialarbetare som jobbat länge med olika former av barnsamtal där de pratar om sina erfarenheter och delar med sig av sina bästa tips och tricks. Presentationerna är mellan 8 och 34 minuter långa.

Siv, socialarbetare och terapeut

– Man måste vara modig när man pratar med barn och våga möta barnet på deras arena mycket mer än vad vi gör. Jag tänker att vi behöver sitta på golvet och använda lekmaterial. Vi behöver vara tillgängliga, menar Siv, socialarbetare och terapeut med mångårig erfarenhet av att arbeta med barn i alla åldrar.

Ida, beteendevetare och familjebehandlare

– Jag går in för att få en skön känsla tillsammans med det här barnet eller ungdomen som jag ska prata med, säger Ida, beteendevetare och familjebehandlare.

Jasmin, socialpedagog på stödboende för ungdomar.

– För att nå en ungdom är det är inte farligt att skratta och skämta ibland, menar Jasmin, socialpedagog på stödboende för ungdomar..

Suzana, senior socialsekreterare barn och unga

– Det är viktigt att barnet skall känna att det den berättar är viktigt, att du som socialsekreterare verkligen tar dig tid, säger Suzana, senior socialsekreterare barn och unga

Del 3 – workshop om barnsamtal

Innan du deltar i workshopen behöver du ta del av materialet i de andra två delarna. Anmälan hittar du längst upp på den här sidan.

Under workshopen kommer du att få möjlighet att diskutera och reflektera ihop med forskare från Högskolan och erfarna socialarbetare som jobbat länge med olika former av barnsamtal. Du kommer även få möjlighet att dela med dig av dina egna erfarenheter och tankar i mindre grupper.

Fundera gärna över följande frågor inför workshopen:

  • Vad tar du med dig från materialet?
  • Hur kan du (inte) använda dig av materialet i ditt arbete?
  • Några särskilda tekniker/frågor som du fastnat för och kan implementera i ditt arbete? Varför/varför inte?
  • Vad finns det för utmaningar och möjligheter när det gäller samtal med barn (dvs. dels vad du själv har med dig, dels utmaningar och begränsningar som kommer utifrån)?
  • Kan du koppla materialet till erfarenheter vid en nuvarande eller tidigare arbetsplats eller någon annan situation?

uppdaterad

Kontakt

Dela

Kontakt