Att undervisa om hedersrelaterat våld och förtryck i vuxenutbildningen 7,5 hp
Ska du undervisa om hedersrelaterat våld och förtryck i vuxenutbildningen? Öka din förståelse för att undervisa om ämnet och utveckla din förmåga att hantera de frågor och situationer som kan uppstå, i och utanför klassrummet till följd av undervisningen. Högskolan i Halmstad erbjuder under våren 2025, på uppdrag av Skolverket, kursen Att undervisa om hedersrelaterat våld och förtryck i vuxenutbildningen.
I kursen studeras det hedersrelaterade våldet och förtryckets orsaker och uttryck i vuxenutbildningen. Kursens fokus är att utveckla kunskap och förmågan att undervisa om hedersrelaterat våld och förtryck på ett ickediskriminerande sätt. Vidare diskuteras och problematiseras de konflikter som kan uppstå i samband med undervisningen, och hur dessa ska hanteras i vuxenutbildningen där vissa elever själva lever med hedersnormer.
Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam legitimerad lärare i vuxenutbildningen.
Syfte och mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla såväl sakkunskaper som förståelse för att undervisa om heders relaterat våld och förtryck. Studenten ska även utveckla förmågan att hantera de frågor och situationer som kan uppstå i och utanför klassrummet till följd av undervisningen på detta tema. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara teoretiska begrepp relevanta för förståelsen av hedersrelaterat våld och förtryck
- redovisa grundläggande kunskaper om hedersrelaterat våld och förtryck, inklusive situationen för pojkar och män i hedersförtryck samt särskilt utsatta grupper ur ett intersektionellt perspektiv.
- redogöra för skolans demokratiuppdrag och det skolsociala uppdraget i frågor rörande hedersrelaterat våld och förtryck.
Färdighet och förmåga
- motivera val av och tillämpa olika metoder för att undervisa om hedersrelaterat våld och förtryck i relation till aktuella kurs och ämnesplaner.
- planera och motivera undervisningsmoment som främjar individens fri- och rättigheter
- resonera om och problematisera olika perspektiv i undervisningen i relation till skolans rättighetsfrämjande arbete och det förebyggande arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck.
- identifiera och analysera frågor i undervisningen som kan upplevas som kontroversiella.
- urskilja och problematisera olika handlingsstrategier för att möta konflikter, i ett sammanhang där elevgruppen kan innehålla både individer som lever under hedersförtryck och individer som reproducerar nor mer kopplade till föreställningar om heder. Värderingsförmåga och förhållningssätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera risker i samband med undervisningen, till exempel risker för diskriminering, stigmatisering, kulturalisering och andrafiering med fokus på rasismer, i synnerhet islamofobi och afrofobi.
- kritiskt reflektera över konflikter som kan uppstå i och utanför klassrummet.
- reflektera över och värdera olika handlingsstrategier för att möta konflikter, i ett sammanhang där elevgruppen kan innehålla både individer som lever under hedersförtryck och individer som reproducerar normer kopplade till föreställningar om heder.
- reflektera kring och bedöma undervisningens roll i skolans rättighetsfrämjande och det förebyggande arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck.
Upplägg
All undervisning är digital och sker i form av föreläsningar, övningar och seminarier via Högskolans lärplattform. Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.
Anmälan
Antalet platser är begränsat och urvalet görs enligt turordning efter anmälningsdatum. Kursen startar i mitten på mars.
Kontakt
-
Frågor kopplat till kursens innehåll
-
Frågor kopplat till antagning