Sök

VFU-handledares betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande

Den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, är en viktig del av lärarstudenternas tid på Högskolan i Halmstad. I en ny bok visar forskare vid Högskolan på vilka olika sätt VFU-handledarnas kompetens är helt avgörande för studenternas utveckling av praktiskt yrkeskunnande.

” Tänk om utbildningen vore helt teoretisk, då skulle det bli torrsim.”

Ann-Christine Wennergren, docent och redaktör för boken VFU-handledares betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande

Lyfter specifika kompetenser hos VFU-handledarna

Projektet med boken påbörjades under pandemin och det var tack vare det digitala redskapet MOSO (Mentoring and Observation software) som bokens redaktör Ann-Christine Wennergren och hennes medförfattare kunde samla in forskningsdata. I så kallade trepartssamtal framkom tydligt hur studenter och handledare förde utforskande samtal och hur studenterna reflekterade över sin utveckling som blivande lärare.

–Vi vill verkligen lyfta fram hur viktiga VFU-handledarna är och ambitionen med boken är att visa vilka specifika kompetenser som en bra handledare bör ha, säger Ann-Christine Wennergren, redaktör för boken och docent vid Högskolan i Halmstad.

När studierna genomfördes var bokens medförfattare anställda verksamma på Akademin för lärande, humaniora och samhälle vid Högskolan i Halmstad eller hade uppdrag som gästlärare. Intentionen i arbetet var att bedriva aktionsforskning, vilket blev en utmaning under pandemin. I det läget blev redskapet MOSO helt avgörande. I MOSO kunde handledaren observera studenten och tillsammans med forskningsteamet till exempel samtala om hur studenten har genomfört sin undervisning och upptäcka konsekvenser för eleverna. Samtliga 40 studenter valde att delta i forskningsstudien. Det digitala flödet gjorde att Ann-Christine Wennergren och hennes medförfattare kunde sätta fingret på de kvaliteter och kompetenser som en VFU-handledare besitter.

– Vi har identifierat observationskompetens, samtalskompetens och bedömningskompetens som särskilt viktiga för en skicklig VFU-handledare. De kompetenser som lyfts fram i boken är avgörande för handledningens kvalitet och hur studenterna utvecklas i sin lärarroll, säger Ann-Christine Wennergren.

Gruppbild med åtta medförfattare som står och håller i boken de skrivit tillsammans.

Medförfattarna till boken VFU-handledares betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande tycker att VFU-handledarnas specifika kompetenser och kvaliteter behöver lyftas fram.

Boken även intressant för andra program

VFU-handledarna har 20 veckor till sitt förfogande för att handleda studenterna på övningsskolorna och Ann-Christine Wennergren menar att det är under VFU:n som studenterna verkligen får utveckla sitt praktiska yrkeskunnande och använda sin lärarroll i skarpt läge.

– Tänk om utbildningen skulle vara helt teoretisk, då skulle det bli torr-sim, säger Ann-Christine Wennergren som verkligen vill lyfta fram den mångfacetterade kompetens som studenterna möter hos sina handledare i skolorna.

Vid boklanseringen fick författarna även återkoppling från lärare vid andra akademier på Högskolan, som menade att boken kan vara intressant för till exempel Sjuksköterskeprogrammet, där studenter också gör VFU under sin utbildning. Även rektorer på övningsskolorna och skolhuvudmän visade intresse och vill bedriva kollegialt lärande i ett professionsutvecklande syfte.

Bokens författare

Författare till VFU-handledares betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande:

  • Ann-Christine Wennergren (redaktör), docent I pedagogik på Högskolan i Halmstad, och vetenskaplig ledare i Ängelholms kommun
  • Henrietta Carolsson Godolakis, kommunlektor, Ängelholms kommun
  • Sara Karlsson, förstelärare och projektutvecklare på Falvir AB i Ängelholm
  • Caroline Nagy, fil.lic i pedagogiskt arbete, arbetar på Nationellt centrum för matematik vid Göteborgs Universitet
  • Jaana Nehez, docent i pedagogiskt arbete, Högskolan i Halmstad, och kommunlektor i Helsingborgs stad
  • Linda Nilsson, förstelärare, Ängelholms kommun
  • Helen Salinas, masterexamen i didaktik, VFU-ledare på Akademin för lärande, humaniora och samhälle, Högskolan i Halmstad
  • Lisbeth Gyllander Torkildsen, fil.dr i pedagogiskt arbete, arbetar som kvalitets- och utvecklingschef i Malmö Stad (saknas på bilden)
  • Frida Wiren, magisterexamen i aktionslärande, förstelärare, grundskoleutvecklare i Ängelholms kommun
  • VFU-handledares betydelse för lärarstudenters praktiska yrkeskunnande ges ut av Studentlitteratur

Publicerad

kontakt

Dela

Kontakt