Forskar om mångfald i läromedel
Grattis Emilia Aldrin, docent i svenska språket, till anslaget från RJ (Riksbankens Jubileumsfond) Sabbatical för projektet ”Att skapa mångfald – diskursiva strategier som formar unga läsare”!
Vad är det du ska undersöka?
– Jag kommer att avsluta ett forskningsprojekt om hur läromedel skapar representationer av mångfald genom namnbruk, språkbruk och bildbruk. Jag intresserar mig för hur skolans auktoritativa texter bidrar till föreställningar om identiteter kopplade till genus, ålder och etnicitet och hur dessa samverkar för att visa unga elever möjliga livsvägar.
– Materialet jag undersöker är läromedel i svenska, samhällskunskap och matematik, med fokus på grundskolans årskurs 4, och sträcker sig från 1920-talet till 2010-talet genom flera olika nedslag, vilket innebär att jag kan identifiera både mönster mellan olika ämnen och förändringsmekanismer i takt med samhällets utveckling över tid.
Vilken är den nya metoden som du ska använda?
– Jag använder ett ramverk som kallas PDA, Progressiv Diskurs Analys. PDA är en form av textanalys som påminner om den kritiska diskursanalysen, CDA, men där forskaren inte bara fokuserar på problematiska strukturer i materialet, utan också identifierar positiva exempel, uttryck för motstånd och andra mekanismer som bidrar till förändring av diskursen i positiv riktning. Ett annat innovativt inslag är mitt fokus på namngivning som viktigt och betydelseskapande i sammanhanget.
Hur kommer du att gå till väga?
– Jag har fått medel för åtta månaders heltidsforskning för att avsluta en monografi om projektet. Jag har valt att lägga upp detta i två delar med en kortare period av undervisning däremellan och kommer att starta i april 2024 med avslut våren 2025. I forskningssabbaten ingår också två månaders utlandsvistelse för att stärka projektets internationella anknytning som jag kommer att tillbringa vid universitet i Münster i Tyskland under senare delen av våren 2024.
Text: Kristina Rörström
Bild: Ida Lövstål