Global studie om Covid-19 och personer med intellektuell funktionsnedsättning
Coronapandemin påverkade oss alla. Men kunskapen om hur personer med intellektuell funktionsnedsättning påverkats är mycket begränsad. Vi saknar också kunskap kring effekter för deras föräldrar, syskon, gode män och personal.
På grund av detta genomfördes en global studie av Covid-19:s påverkan på personer med intellektuell funktionsnedsättning och deras stödpersoner. Sammanlagt 19 länder deltog i studien som samordnades av forskare på Irland. För Sveriges del deltog forskare vid Högskolan i Halmstad och Marie Cederschiöld högskola (tidigare Ersta Sköndal Bräcke högskola) i Stockholm.
Begränsningar har förekommit
De svenska resultaten, baserade på 919 svarande (vilket var till antalet det största antalet svarande av alla deltagande länder), visade att covid-19-smitta och restriktioner i form av begränsningar i sociala relationer och inskränkningar i sysselsättning och aktiviteter har förekommit för personer med intellektuell funktionsnedsättning och fått tydliga konsekvenser.
Såväl anhöriga som personal noterade markant ökade problem hos en del personer med intellektuell funktionsnedsättning avseende viktökning, stereotypa beteenden, humör och ångest, sömn, utåtagerande och självskadande beteende liksom aggressioner. Smittskyddsinsatser i form av skyddsutrustning och social distansering hade tillämpats men anpassad information som förklarade coronaviruset och restriktionerna hade inte erbjudits alla. Resultaten för Sveriges del redovisas mer utförligt i Tideman & Aspling (2022). Resultaten har bland annat presenterats för Coronakommisssionen, på Särskolan Rikskonferens och för studenter.
Resultaten, alltså anhörigas och personals erfarenheter, pekade på märkbara konsekvenser av restriktionerna vilket förstärkte behovet av att också få tillgång till förstahandserfarenheter. Det behövdes kunskaper om de erfarenheter av pandemin som personer med intellektuell funktionsnedsättning själva har.
Intervjustudie för att få tillgång till erfarenheter
En intervjustudie med 34 personer med intellektuell funktionsnedsättning och nio representanter från Riksförbundet för utvecklingsstörda barn, ungdomar och vuxna (FUB) har genomförts. De senare intervjuades för att få tillgång till erfarenheter om villkoren under pandemin för personer med omfattande intellektuell funktionsnedsättning som därför inte var möjliga att intervjua.
I rapporten Tideman et al (2021) redovisas intervjustudiens resultat. Både den och enkätstudiens resultat har kommunicerats med Corona-kommissionen. En lättläst och sammanfattande presentation av forskningsprojektens resultat har publicerats så att personer med intellektuell funktionsnedsättning har möjlighet att ta del av forskningen.
I likhet med i Sverige har forskare på Irland också genomfört intervjuer med personer med intellektuell funktionsnedsättning, och i en särskild delstudie pågår förnärvarande analyser av likheter och skillnader mellan de svenska och de irländska resultaten.
Projektstöd för att studera de långsiktiga konsekvenserna av pandemin för personer med intellektuell funktionsnedsättning har beviljats via Umeå Universitet, som är projektansvariga. I särskilt fokus står frågor om eventuell kvarlevnad av de begränsningsåtgärder och begränsande praktiker som ovan refererade forskning visat på och som förekommit under pandemin.
Information om projektet
Partner/samverkan
Projektet är ett internationellt forskningssamarbete där Högskolan i Halmstad och Marie Cederschiöld högskola i Stockholm deltar från Sverige. Sammanlagt 19 olika länder deltar i studien som samordnas av forskare på Irland. Nationellt samverkar vi med forskare från Umeå Universitet, Jönköping University och Malmö stad.
Projektdeltagare
Publikationer
Tideman, M & Aspling, J (2022). ”Covid-19-pandemins påverkan på personer med intellektuell funktionsnedsättning i Sverige – Anhörigas och personals erfarenheter efter sex månader.” Socialvetenskaplig tidskrift. 28, 4, 393-415.