Aktiva medborgare?
Om hur gymnasiesärskolan realiserar demokratiuppdraget och förbereder eleverna inför inträdet i vuxenlivet
Syftet med projektet
En av gymnasiesärskolans centrala uppgifter är att förbereda elever med intellektuell funktionsnedsättning (utvecklingsstörning) för ett vuxenliv som aktiva medborgare med stort självbestämmande och ett reellt deltagande i samhällslivet. I projektet studeras och analyseras hur eleverna förbereds under skoltiden i att så självständigt som möjligt fatta beslut och bestämma över sina liv samt delta i demokratiska beslutsprocesser.
Projektperiod:
- 2016–2020
Anslagsgivare:
- Stiftelsen Sävstaholm
Projektdeltagare:
- Kristina Szönyi, forskare, Högskolan i Halmstad
- Mia Jormfeldt, universitetsadjunkt i socialt arbete, Högskolan i Halmstad
- Jonas Carlsson, universitetsadjunkt i sociologi, Högskolan i Halmstad
- Magnus Tideman, professor i socialt arbete inriktning funktionshinder, Högskolan i Halmstad
Publikationer
Göransson, K, Szönyi, K & Tideman, M (red) (2021). Utbildning och undervisning i särskolan. Forskarinsikter möter lärar- och eleverfarenheter. Natur & Kultur.