Sök Stäng
Utbildningsplan

Sociologi för social hållbarhet, 180 hp

Sociology for Social Sustainability, 180 credits

Programkod: SGSSH

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Grundnivå

Läs mer om programmet

Välj utbildningsplan

Version
2025-09-01 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2025-03-06 och gäller studenter antagna höstterminen 2025.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Mål

Målet med utbildningen är att studenten tillägnar sig kunskaper och färdigheter att göra sociologiska samhällsanalyser och planera och genomföra sociala hållbarhetsprojekt. Utbildningen förbereder studenten för att arbeta som samhällsanalytiker, utredare eller som social hållbarhetsstrateg inom myndigheter, företag eller idéburna organisationer. Målet är vidare att studenten utvecklar kunskaper om samhällsförändringar, och betydelsen av social sammanhållning, maktrelationer, genus, livsvillkor och konflikter för social hållbarhet på olika nivåer i samhällslivet. Målet är att studenten ska kunna analysera och reflexivt förstå sådana processer utifrån såväl makrosociologiska som mikrosociologiska perspektiv. Ett inslag i utbildningen är att utifrån fördjupade kunskaper och förståelse för sociologiska problemområden skapa förutsättningar att problematisera och reflektera över olika diskurser om hållbarhet och hur social hållbarhet förstås, implementeras och utvärderas inom näringsliv, välfärdsstat och civilsamhälle.


Målet med utbildningen är också att studenten omsätter analytisk och reflexiv förmåga i praktiskt och konstruktivt arbete i konkreta samarbeten med organisationer utanför högskolan för att förbereda studenten för arbetsmarknaden och det samtida samhällslivet.


Utöver kurser i huvudområdet sociologi och inom programmets profil social hållbarhet läser studenten 7,5 hp Hållbar utvecklingskurser tillsammans med studenter från andra utbildningsprogram. Syftet är att utveckla tvärvetenskaplig förmåga att formulera och lösa problem samt hantera samhällsutmaningar på hållbara sätt.


Efter avslutad utbildning ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • muntligt och skriftligt visa kunskap och förståelse för centrala sociologiska teoritraditioner, teori och tillämpbara metoder, inbegripet fördjupad kunskap i forskningsfälten social sammanhållning, makt, livsvillkor, genus och konflikter, och dess aktuella forskningsfrågor bland annat i relation till social rättvisa och jämställdhet
  • muntligt och skriftligt visa kunskap och förståelse för vetenskapsteorier, som är av relevans för olika typer av sociologisk forskning
  • utveckla kunskap om olika diskurser om hållbarhet, med specifikt fokus på social hållbarhet som begrepp och verksamhetsfält. Relatera denna kunskap till skilda praktiker på individ-, organisations- och samhällsnivå, med hänsyn till utmaningar och möjligheter i en global, lokal och digitaliserad kontext


Färdighet och förmåga

  • självständigt identifiera sociologiskt relevanta problem och undersökningsområden inom olika forskningsfält samt utifrån adekvat sociologisk teori och metod kritiskt diskutera och tolka detta i en problemställning
  • söka, samla, värdera samt kritiskt diskutera och tolka information, företeelser och situationer med utgångspunkt i kunskap om tillämplig sociologisk forskning, teori, metodologi och metod
  • självständigt planera, genomföra och redovisa sociologiska vetenskapliga arbeten och sociala hållbarhetsprojekt, som är deltagarbaserade
  • muntligt och skriftligt presentera och reflexivt diskutera information, problem och möjliga lösningar i samtal med relevanta grupper och verksamheter inom och utom akademin
  • i interdisciplinära grupper utveckla sina kunskaper i syfte att kritiskt analysera komplexa samhälleliga utmaningar och använda tvärvetenskapligt tänkande för att presentera problemformuleringar, analyser och/eller socialt innovativa lösningar med hållbarhetsperspektiv


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • på reflekterande sätt bedöma det egna forsknings- och sociala hållbarhetsarbetet utifrån relevanta sociologiska, samhälleliga och etiska aspekter
  • reflektera vetenskapssociologiskt, vetenskapshistoriskt och vetenskapsetiskt över den samhällsvetenskapliga kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
  • med förankring i tidigare vetenskaplig forskning identifiera behov av ytterligare sociologisk kunskap för att genomföra uppgifter och utveckla sin kompetens
  • utifrån fördjupade kunskaper om sociologiska problemområden kritiskt och problematiserande reflektera över hur social hållbarhet förstås, implementeras, utvärderas och mäts inom näringsliv, välfärdsstat och civilsamhälle

Innehåll

Utbildningen innehåller tre terminer i sociologi som är orienterade mot kunskap och förståelse av samhälle, individ och samhällsförändring. Det finns en progression i de tre terminerna med tematiskt fokus på social sammanhållning, maktrelationer, skilda livsvillkor, genusproblematiker och konflikter. Den omfattar både teoretiska och metodologiska fördjupningar i förhållande till dessa teman.


Utbildningen innehåller även tre profilterminer i social hållbarhet. Progressionen består i en fördjupad kunskap om social hållbarhet och förståelse av hur det går att arbeta praktiskt för att stärka den sociala hållbarheten inom olika samhällssektorer. I kurserna under år två och tre ingår flera praktiskt orienterade moment där studenten utvecklar praktiska färdigheter att planera, leda och genomföra sociala hållbarhetsprojekt i samarbete med myndigheter, företag och andra organisationer och sammanhang utanför högskolan. Studenten ska välja en kurs om 7,5 hp om hållbar utveckling. I denna kurs ska studenten utveckla sina kunskaper om olika hållbarhetsperspektiv, utveckla fördjupad förståelse för möjligheter och begränsningar av hållbar samhällsutveckling samt utveckla förmåga att lösa problem och hantera samhällsutmaningar på ett hållbart sätt.


I termin fem finns möjlighet att välja verksamhetsförlagda studier och utlandsstudier (totalt 30 hp). Utbildningen avslutas med ett självständigt examensarbete inom huvudområdet sociologi, som integrerar den kunskap och förståelse som utvecklats i programmets sociologikurser och profilkurser.


Undervisning på engelska kan förekomma.


År 1

Introduktion till Sociologisk teori 15 hp *

Vetenskaplig metod 15 hp*

Social hållbarhet - en teoretisk introduktion 15 hp*

Social hållbarhet i offentlig praktik 15 hp*


År 2

Sociologisk teori 15 hp*

Vetenskaplig metod och uppsats 15 hp*

Social hållbarhet i civilsamhället 7,5 hp*

Social hållbarhet i i organisationer 15 hp*

Valbar kurs ur högskolans utbud inom hållbar utveckling 7.5 hp


År 3

Projektdrivet socialt hållbarhetsarbete 15 hp

Projektarbete i social hållbarhet 15 hp

eller:

Social hållbarhet i arbetslivet 15 hp

Verksamhetsförlagda studier i social hållbarhet 15 hp


Sociologisk teori och kvalitativ metod 15 hp*

Examensarbete i sociologi 15 hp*


Alla kurser ligger på grundnivå.

*Kurser som ingår i huvudområdet sociologi.

Examensbenämning

Filosofie kandidatexamen med huvudområdet sociologi (Degree of Bachelor of Science with a major in Sociology).

Uppflyttningskrav

För att vara behörig till termin 3 krävs 45 hp.

För att vara behörig till termin 4 krävs 75 hp.

För att vara behörig till termin 5 krävs 105 hp.

För att vara behörig till termin 6 krävs 130 hp inklusive kursen Vetenskaplig metod och uppsats 15 hp.

Kvalitetssäkring och studentmedverkan

Programmet följs upp och utvärderas kontinuerligt genom de kursvärderingar som genomförs efter varje avslutad kurs. Kursvärderingar utgör ett verktyg för att, utifrån studenternas erfarenheter och upplevelser, kunna göra förändringar i kursernas innehåll och genomförande. Efter avslutad utbildning erbjuds alla studenter att göra en programvärdering genom att delta i en sistaårsenkät. Resultatet av denna kan leda till förändringar i programmet. Till programmet finns kopplat ett programråd som behandlar kvalitets- och utvecklingsfrågor. I programrådet finns arbetslivsrepresentanter, programstudenter, alumner med flera. Studenterna är, genom Halmstad studentkår, representerade i Högskolans beslutande organ samt i de utskott som utvärderar program i enlighet med Högskolans kvalitetssystem.