Studenter och företag i samverkan kring internationalisering
Den 17 och 18 december fylldes översta våningen i Trade Center av nervösa och förväntansfulla studenter. Det var dags för redovisning i kursen Internationell tillväxt och affärsutveckling. På plats fanns – förutom studenter från jordens alla hörn – också representanter från företagen 365id och Micropol.
”Vi har fått lösa verkliga problem, och det som vi har lärt oss i den här kursen kommer vi att ha stor nytta av i våra framtida yrkesliv.”
Dang Hông Thái
I kursen, som leds av Hélène Laurell, universitetslektor i marknadsföring, definieras och problematiseras olika typer av affärstillväxt, och studenterna får en vetenskaplig översikt av tillväxtprocesser och affärsmodeller. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshopar, men också av ett projektarbete som utförs i nära samarbete med industriföretag.
– I uppgiften som redovisas idag har studenterna fått samarbeta med två olika företag – 365id och Micropol – och i grupper arbetat fram förslag på hur företagen kan arbeta med internationalisering, berättar Hélène Laurell.
Nöjda studenter och företag
Studenterna, av vilka en del läser på Civilekonomprogrammet och andra på Högskolans Masterprogram i strategiskt entreprenörskap för internationell tillväxt, har arbetat hårt men är mycket nöjda med kursen. Den internationella studenten Desislava Tsvetkova som kommer från Bulgarien har fått ut mycket av projektarbetet:
– Det har varit väldigt givande att arbeta med ett skarpt case tillsammans med ett riktigt företag, istället för att bara sitta med näsan i kursböckerna. Det är mer motiverande och resultatet blir bättre när du har en chans att interagera med uppdragsgivaren.
Också företagsrepresentanterna är nöjda med kursen och med studenternas prestationer.
– Vi har ett bra samarbete med Högskolan sen tidigare, och det vill vi gärna underhålla. Det här är andra året som vi deltar i den här kursen. Det är ett sätt att bygga vårt företags varumärke och att vara synliga för eventuella framtida medarbetare. Vi har faktiskt anställt från den här kursen tidigare. Sen är det klart att vi alltid hoppas på att några av projekten ska visa sig vara riktiga guldklimpar som vi kan implementera i vår verksamhet och som kan hjälpa oss att nå nya marknader, och i år har det faktiskt funnit sådana projekt, säger Anders Green, sälj- och marknadschef på 365id.
”Våra förväntningar har verkligen blivit mötta. Vi har fått nya insikter, men också fått bekräftat sådant som vi själva har funderat på.”
Magnus Sickeldal, account manager för telecom och broadcast på Micropol
Nya vinklar utgör viktiga pusselbitar
Också det andra deltagande företaget – Micropol – har ett väl etablerat samarbete med Högskolan. Dessutom kom förfrågan om deltagande vid helt rätt tidpunkt.
– Vi har länge pratat om internationalisering, men vi stod och tvekade och hade svårt att fatta ett beslut. Därför kom det här väldigt lägligt. Det är både roligt och nyttigt att se frågan från en ny vinkel, säger Peter Ljungkvist, vd vid Micropol. Kollegan Magnus Sickeldal, account manager för telecom och broadcast fyller i:
– Våra förväntningar har verkligen blivit mötta. Vi har fått nya insikter, men också fått bekräftat sådant som vi själva har funderat på.
– När du som företagare lägger pussel är alla pusselbitar värdefulla, och det här har varit en viktig pusselbit, lägger Peter Ljungkvist till.
Kunskaper för livet
Projektet har gett studenterna möjlighet att applicera sina teoretiska kunskaper i praktiken, vilket har varit både nyttigt och lärorikt. Vid den avslutande presentationen fick de också ta del av sina studiekamraters resultat, något som – enligt studenten Dang Hông Thái – erbjöd nya perspektiv.
– Vi har fått lösa verkliga problem, och det som vi har lärt oss i den här kursen kommer vi att ha stor nytta av i våra framtida yrkesliv. Vi har inte bara lärt oss mycket av våra egna projekt. De andra gruppernas presentationer har varit väldigt givande. Genom att lyssna på de andra har vår förståelse för problemställningarna vidgats ännu mer, avslutar han.