Introduktion till medieproduktion, 7,5 hp
Introduction to Media Production, 7.5 credits
Kurskod: MP2002
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i utbildningsprogrammet Medier och kommunikation i teori och praktik 180 hp. Kursen ges även som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper och färdigheter för multimodal kommunikation och produktion av medietexter (skrift, stillbild, ljud, rörlig bild), avseende såväl privata som offentliga organisationer. Vidare är målet att studenten utvecklar förståelse för kommunikationens villkor och produktionsvillkor i ett digitalt medielandskap, med grundläggande kunskaper om de lagar, regler och övriga förutsättningar som är relevanta för publicering av multimodala medietexter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera de olika stegen i en medieproduktionsprocess och förklara samband mellan produktionstekniker, distributionstekniker och utbud
- redogöra på en grundläggande nivå för de lagar, regler och villkor som styr publicering av medieinnehåll
- redogöra för producent- och användarperspektiv i medierade kommunikationsprocesser
Färdighet och förmåga
- tillämpa centrala begrepp och metoder för analys samt framställning av multimodala medietexter på en grundläggande nivå
- använda utrustning samt programvara för digital produktion, bearbetning och publicering av text-, stillbild-, ljud- och videoframställningar på en grundläggande nivå
- tillämpa etiska och integritetsmässiga perspektiv på egen och andras produktion av medietexter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera kring den digitala utvecklingen på medieområdet och dess konsekvenser för medieproduktion och kommunikation med utgångspunkt i aktuell forskning
- värdera medieproduktioner utifrån användbarhet, källkritik och etik, samt aspekter på genus och mångfald på en grundläggande nivå
Innehåll
I kursen presenteras ett urval av grundläggande teoretiska perspektiv och arbetsformer inom medierat berättade, inbegripande introducerande produktion och analys av multimodala medietexter, manifesterat i enklare skrift-, stillbild-, ljud- och videoproduktioner. Under kursen arbetar studenterna i redaktionsliknande grupper med medieproduktioners form och innehåll och med ansvarsfull publicering som ledord, varigenom de också tränar sig i samarbete och gemensam produktionsplanering. De producerade medietexter behandlas genomgående utifrån ett producent- och användarperspektiv på produktion, utbud och distribution, mot bakgrund av en historisk genomgång av fältets tekniska utveckling, och med särskilt fokus på digitaliseringens betydelse för regelverk och praxis inom området.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops, handledning, gruppövningar och via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras dels genom en uppgift som redovisas skriftligt och muntligt på seminarium med obligatoriskt deltagande, dels genom en gruppuppgift som redovisas skriftligt och muntligt på seminarium med obligatoriskt deltagande, dels genom en individuell skriftlig hemtentamen.
2101: Mediejuridik - seminarium, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2502: Medieproduktioner - gruppuppgift, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2103: Individuell skriftlig hemtentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Andersson, Ulrika. Organisationsteori för mediemedarbetare. Studentlitteratur, 2014
Bergström, Bo. Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam, information och profil. Carlsson (senaste upplagan)*
Chandler, Daniel. Processes of mediation (adapted from: The Act of Writing. A Media Theory Approach), 1995
Funcke, Nils. Att publicera - Etik och juridik för journalister och publicister. Studentlitteratur (senaste upplagan)*
Owens, Jim. Video Production Handbook. Routledge (senaste upplagan)*
Ytterligare litteratur kan tillkomma.
* Boken förekommer i flera kurser.