FEM och konstruktionsanalys, 10 hp
FEM and Design Analysis, 10 credits
Kurskod: MT6018
Akademin för företagande, innovation och hållbarhet
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-18 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Maskinteknik, Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (G2F)Behörighetskrav
Programmering 7 hp, Matematik 22,5 hp, Mekanik - statik 15 hp, Hållfasthetslära 6 hp, Materialval 6 hp, Konstruktion och visualisering 7,5 hp. Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i Civilingenjör i maskinteknik, hållbar design och innovation.
Mål
Målet är att studenten tillgodogöra sig förståelse för hur modellering, analys och simulering är kopplade till konstruktionsfasen med hjälp av approximativa FEM-modeller och datorbaserade simuleringar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva hur konstruktionsanalys och dess metoder kan användas för att säkerställa produktframtagningsprocessen samt förstå och tolka erhållna resultat och bedöma resultatets relevans
- i grupp och individuellt diskutera konstruktionsanalysens vetenskapliga begrepp samt att kunna väga in ekonomisk och miljömässig hållbar utveckling vid framtagning av produkter
- med vedertagna begrepp, övergripande redogöra för finita elementmetoden som en generell numerisk metod för att lösa differentialekvationer
Färdighet och förmåga
- anpassa valda lösningar med hänsyn tagen till människors förutsättningar och behov, samt samhällets mål för ekonomisk och ekologiskt hållbar utveckling, vilka är relevanta under rådande förutsättningar
- tillämpa Galerkins metod, beräkna ingående storheter med numerisk integration och applicera randvillkor för att lösa tekniska problem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utvärdera mekaniska egenskaper och kommunicera problemställningar och resultat från analyser på ett ingenjörsmässigt sätt
- utifrån ett hållbarhetsperspektiv, utvärdera framkomna resultat utifrån t.ex. viktoptimering samt materialåtgång och därifrån föreslå eventuellt ytterligare analyser och/eller konstruktionsförändringar
- reflektera över skillnader som kan förekomma mellan egenhändigt programmerad FEM-modell och modell i en kommersiell programvara för FEM-analys
Innehåll
Linjär algebra väsentlig för FEM, matrisformulerad analys, elementanalys, assemblering, laster, randvillkor, FEM och differentialekvationer. Lärandemålen stöds genom att alla centrala moment såväl som helheten i FEM implementeras i ett matematikprogram på dator och rapporteras skriftligt.
Kursen behandlar analys av konstruktioner med utnyttjande av datorbaserade beräkningsmetoder/-tekniker för kvantitativ problemlösning i konstruktionsprocessen av mekaniska system, som t ex 1, 2 och 3 dimensionella analyser, samt termiska och statiska lastfal
Ett viktigt moment i analysverksamheten utgörs av modellering och interaktion mellan programvaror för olika analysmodeller. Föreläsningarna i kursen behandlar teori och metoder för lösning av differentialekvationer, modelleringsstrategier och analystyper.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och obligatoriska övningar med dator. Kopplingen mellan teori och praktisk tillämpning är av stor vikt.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom en inlämningsuppgift i FEM, en litteratursammanfattning och ett slutprojekt, som görs i grupp samt övningsuppgifter och projektuppgifter som görs enskilt.
2202: Projektuppgift - Litteratursammanfattning, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2203: Övningsuppgifter, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2204: Projektuppgift I, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2205: Projektuppgift II, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2206: Projektuppgift III, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2207: Projektuppgift IV, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2208: Projektuppgift V, 0,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2209: Slutprojekt, 2,5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)
2210: Inlämningsuppgift I – FEM och konstruktionsanalys, 2,5 hp
Sexgradig skala, bokstavsbetyg (FA): Underkänd (F), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B), Utmärkt (A)
2211: Inlämningsuppgift II – FEM, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Dassault Systems online edu materials.
Altair, SimSolid, teoretiska kompendium samt övningsmaterial.
Björk K., Formler och tabeller för mekanisk konstruktion. Karl Björk förlag, senaste utgåvan
or
K. Mahadevan. Design Data Handbook for Mechanical Engineers in SI and Metric Units. Latest edition.
Petersson, H., Motte, D., Eriksson, M., & Bjärnemo, R. (2012, November). A computer-based design system for lightweight grippers in the automotive industry. In ASME 2012 International Mechanical Engineering Congress and Exposition (pp. 169-179). American Society of Mechanical Engineers.
Petersson, H., Motte, D., Eriksson, M., & Bjärnemo, R. (2013). Integration of Computer Aided Design Analysis Into the Engineering Design Process for Use by Engineering Designers. In ASME 2013 International Mechanical Engineering Congress & Exposition (IMECE2013), November 15-21, 2013, San Diego, California, USA (Vol. 12). ASME Press.
Pepper, Darrell W. & Heinrich, Juan C. The Finite Element Method Basic Concepts and Applications with MATLAB, MAPLE, and COMSOL. Third Edition,CRC Press, 2017
Marzyk, J., 2009, "Future Trends in Computer-Aided Engineering", NAFEMS World Congress 2009, Crete, Greece, June 2009, pp. 1-7.
Roth, G., 1999, Analysis in Action: The Value of Early Analysis, ANSYS, Canonburg, PA
Khennane Amar (2013), Introduction to Finite Element Analysis Using MATLAB and Abaqus, CRC Press
Kurowski, Paul M, (2016) second edition, Finite Element Analysis for Design Engineers