Sök Stäng
Kursplan

1850-1920: på väg mot industrisamhället, 7,5 hp

1850-1920: On the Way to an Industrialized Society, 7.5 credits

Kurskod: KS2036

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Kulturstudier, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ges som fristående kurs.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla kunskaper om teknikutveckling och design i relation till ideologi och samhällsförändringar i Sverige och världen under perioden 1850-1920. Särskilt fokus läggs på teoretiskt innehåll och empiriskt grundade beskrivningar av stora tekniska system för hygien (avlopp, vatten), energi (elektrifiering) samt kommunikation (telegrafi, telefoni, järnväg, bilism) och hur dessa var en del av och bidrog till samhällsutvecklingen. Ett mål som är kopplat till detta är att studenten utvecklar kunskaper om den över tid förändrade relationen mellan inhemsk teknikutveckling och tidigare åtgärder för att förvärva teknik från utlandet. Studenten ska utveckla kunskaper om världsutställningarna som kommunikativ arena för tekniska innovationer, design och deras övergripande roll för tekniköverföring. Också de militärtekniska systemen presenteras och diskuteras utifrån processer som teknisk kapplöpning och vapendesign. Studenten ska vidare utveckla kunskap om och förmåga att problematisera designens roll för olika typer av funktionalitet och kommunikation, till exempel för att förmedla internationellt och nationellt präglade stilideal och ideologier. Genom konkreta exempel ska studenten utveckla ett analytiskt och kritiskt förhållningssätt till hållbarhets- och genusaspekter på teknikutveckling och design. Studenten skall också kunna förstå och redogöra för teknikutvecklingsprocessen enligt SCOT-modellen.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för relationen mellan inhemsk teknikutveckling och åtgärder för att förvärva teknik från utlandet under perioden 1850-1920
  • redogöra för hur världsutställningarna fungerade som kommunikativ arena för tekniska innovationer, design och tekniköverföring


Färdighet och förmåga

  • diskutera relationen mellan teknik, design och samhällsförändringar så att den aktuella periodens huvudsakliga utveckling framträder
  • på ett adekvat sätt kommunicera skriftligt i enlighet med akademiska normer


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • genom konkreta exempel komparativt problematisera teknikutveckling och designens roll för olika typer av funktionalitet och kommunikation under den aktuella perioden
  • analytiskt och kritiskt diskutera hållbarhets- och genusaspekter på teknikutveckling och design som rör den aktuella perioden

Innehåll

Kursens behandlar teknikutveckling och design, ideologi och samhällsförändringar i Sverige och världen under perioden 1850-1920. Det innebär bland annat att följa Sveriges utveckling från jordbruksland till industrination. Huvudområdet kulturstudier innebär att design och teknikutveckling förstås som aktiva delar av samhälleliga och kulturella kontexter. Ett genomgående tema i kursen är utvecklingen av stora tekniska system för hygien (avlopp, vatten), energi (elektrifiering) samt kommunikation (telegrafi, telefoni, järnväg, bilism) och hur dessa var en del av och bidrog till samhällsutvecklingen. Svenska åtgärder och strategier för att förvärva ny teknik från utlandet uppmärksammas och relateras till inhemsk teknikutveckling, till tekniköverföring och till senare tiders upphovsrättslagstiftning. I detta sammanhang uppmärksammas också världsutställningarna som kommunikativ arena för tekniska innovationer och design. De militärtekniska systemen problematiseras utifrån kapprustning och vapendesign samt placeras in i en ideologiskt och politiskt kontext. Genom konkreta exempel problematiseras designens roll för olika typer av funktionalitet och kommunikation som bland annat handlar om internationellt och nationellt präglade stilideal, om ideologier samt hållbarhets- och genusaspekter. Teknikens sociala inbäddning lyfts fram utifrån exempel på hur artefakter och tekniska system uppstår och fastställs.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker via högskolans digitala lärplattform med inspelade föreläsningar, instruktionsmaterial, diskussionsövningar och digitala exkursioner där lärare och studenter deltar.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom tre korta individuella uppgifter i form av digitala test om teknikutveckling och designideal. Kursen avslutas med en individuell skriftlig hemtentamen. För betyget Godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationsmoment är godkända. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs dessutom betyget väl godkänd på hemtentamen.

2401: Test I, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2402: Test II, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2403: Test III, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2404: Hemtentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Notera att kurslitteratur markerad med * återkommer i andra kurser i kurspaketet Design och teknikutveckling 1850-2030 (1-30).


Creagh, Lucy., Kåberg, Helena & Miller Lane, Barbara (eds). Modern Swedish Design: Three Founding Texts. The Museum of Modern Art, 2008 (urval enligt anvisning i kursen) *


Douglas, Deborah G. The social construction of technological systems. New directions in the sociology and history of technology. The MIT PressCambridge (Mass.) 2012 (urval enligt anvisning i kursen) *


Fiell, Charlotte & Fiell, Pete. Industrial Design A-Z. Taschen, 2021 (urval enligt anvisning i kursen) *


Heskett, John. Design - en introduktion. Raster Förlag, 2021 (urval enligt anvisning i kursen) *


Högselius, Per., Kaijser, Arne & van der Vleute, Erik. Europe’s Infrastructure Transition: Economy, War, Nature. Palgrave 2016 (urval enligt anvisning i kursen)*


Marcal, Katrine. Att uppfinna världen: hur historiens största feltänk satte käppar i hjulet. Mondial, 2021 (urval enligt anvisning i kursen) *


Summerton, Jane. Stora tekniska system. En introduktion till forskningsfältet. Ingår i: Blomkvist, Pär & Kaijser, Arne (red.). Den konstruerade världen. Tekniska system i historiskt perspektiv. Brutus Östlings Bokförlag Symposion, 1998


Van der Vleuten, Erik & Kaijser, Arne. ”Networking Europe”. History and Technology. Vol. 21 (2005) nr. 1


Wetterberg, Gunnar. Ingenjörerna. Albert Bonniers Förlag, 2020 (urval enligt anvisning i kursen) *


Ytterligare texter kan förekomma enligt lärares anvisningar.