Sök Stäng
Kursplan

2000-2030: globalisering, hållbarhet och automatisering, 7,5 hp

2000-2030: Globalization, Sustainability and Automatization, 7.5 credits

Kurskod: KS2039

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Kulturstudier, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ges som fristående kurs.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla kunskaper om teknikutveckling och design i relation till ideologi framtidsvisioner och samhällsförändringar i Sverige och världen under perioden 2000-2030. Studenten ska också utveckla kunskap om och ett kritiskt förhållningssätt till prognoser, lagstiftning, policydokument och visioner som rör jämställdhet, social och ekologisk hållbarhet fram till 2030, med relevans för teknikutveckling och design. Särskilt fokus läggs på globalisering, digitalisering och automatisering under perioden. Ett mål som är kopplat till detta är att studenten utvecklar kunskaper om och förmåga att problematisera utmaningar och möjligheter med teknikutvecklingen i relation till jämställdhet, social och ekologisk hållbarhet ur ett historiskt perspektiv där post-industriella landskap och miljöer diskuteras. Ytterligare ett mål är att studenten utvecklar kunskap om utmaningar och möjligheter med teknik och design för smarta hem och samhällen. Genom konkreta exempel ska studenten utveckla ett analytiskt och kritiskt förhållningssätt till hållbarhets- och genusaspekter på teknikutveckling och design.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • mot bakgrund av teknikutveckling och designideal redogöra för olika uppfattningar och visioner om jämställdhet, social och ekologisk hållbarhet under perioden 2000-2030
  • redogöra för den centrala roll som globalisering, digitalisering och automatisering har haft på samhällsutvecklingen under perioden


Färdighet och förmåga

  • diskutera relationen mellan teknik, design och samhällsförändringar så att den aktuella periodens huvudsakliga utveckling framträder
  • på ett adekvat sätt kommunicera skriftligt i enlighet med akademiska normer


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • genom konkreta exempel komparativt problematisera teknikutveckling och designens roll i relation till dominerande ideologiska strömningar under den akutuella perioden
  • analytiskt och kritiskt diskutera hållbarhets- och genusaspekter på teknikutveckling och design som rör den aktuella perioden

Innehåll

Kursen behandlar teknikhistoria och design i världen och Sverige från år 2000 fram till de visioner och mål som beskrivs i Agenda 2030. Särskilt fokus läggs på globaliseringens, digitaliseringens och automatiseringens utmaningar i relation till samhällsförändring som rör jämställdhet, social och ekologisk hållbarhet. Huvudområdet kulturstudier innebär att teknikutveckling och design förstås som aktiva delar av samhälleliga och kulturella kontexter.
Ett genomgående tema är teknikutveckling och design som kan kopplas till idén om smarta hem och samhällen. Härigenom granskas 1800- och 1900-talets utveckling av stora tekniska system inom hygien, energi samt kommunikation utifrån kritiska perspektiv. Genom historiska tillbakablickar och jämförelser med andra epoker problematiseras därmed vår tids förhållanden och framtidsvisioner, i Sverige och världen. Detta görs bland annat genom studier av post-industriella miljöer och dess användning och betydelse.

Genom konkreta exempel som bland annat rör automatisering, internet of things, kommunikation och kundanpassade konsumtionsvaror problematiseras teknikutveckling och design i relation till jämställdhet, social och ekologisk hållbarhet.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen sker via högskolans digitala lärplattform med inspelade föreläsningar, instruktionsmaterial, diskussionsövningar och digitala exkursioner där lärare och studenter deltar.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom tre korta individuella uppgifter i form av digitala test om teknikutveckling och designideal. Kursen avslutas med en individuell skriftlig hemtentamen. För betyget Godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationsmoment är godkända. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs dessutom betyget väl godkänd på hemtentamen.

2401: Test I, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2402: Test II, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2403: Test III, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2404: Hemtentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Notera att kurslitteratur markerad med * återkommer i andra kurser i kurspaketet Design och teknikutveckling 1850-2030 (1-30).


Douglas, Deborah G. The social construction of technological systems. New directions in the sociology and history of technology. 2012 (urval enligt anvisning i kursen) *


Fiell, Charlotte & Fiell, Peter. Industrial Design A-Z. Taschen, 2021 (urval enligt anvisning i kursen) *


Heskett, John. Design - en introduktion. Raster Förlag, 2021 (urval enligt anvisning i kursen) *


HOW ROBOTS CHANGE THE WORLD. WHAT AUTOMATION REALLY MEANS FOR JOBS AND PRODUCTIVITY. Cambridge Economics, June 2019 Report - How Robots Change the World.pdf (hubspot.net)


Högselius, Per., Kaijser, Arne & van der Vleute, Erik. Europe’s Infrastructure Transition: Economy, War, Nature. Palgrave 2016 (urval enligt anvisning i kursen) *


McAfee, Andrew & Brynjolfsson, Erik. Machine, Platform, Crowds. WW Norton Co, 2018 (urval enligt anvisning i kursen)


Storm, Anna. Post-indystriel landscape scars. Palgrave 2014


Ytterligare texter som rör aktuell lagstiftning och policydokument tillkommer.