1945-2000: efterkrigstid och välstånd, 7,5 hp
1945-2000: Postwar Era and Prosperity, 7.5 credits
Kurskod: KS2038
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Kulturstudier, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska utveckla kunskaper om teknikutveckling och design i relation till ideologi och samhällsförändringar i Sverige och världen under perioden 1945-2000. Studenten utvecklar kunskaper om hur och varför tidsperioden kan uppfattas som distinkt tudelad: 1945-1974 som en period av obruten ekonomisk utveckling med ökad levnadsstandard och konsumtion samt 1975-2000 som en period av cykler av låg- respektive högkonjunkturer där olika uppfattningar om ekologisk hållbarhet och jämställdhet stod emot varandra. Ett mål som är kopplat till detta är att studenten tillägnar sig förmåga att diskutera dessa motsatta utvecklingslinjer utifrån ideologiska, design- och ekonomisktekniska perspektiv. Särskilt fokus läggs på att studenten utifrån exempel på teknisk utveckling och design tillägnar sig kunskap om de centrala roller som bilismens expansion och digitaliseringen har haft på samhällsutvecklingens under perioden. Vapenteknologins utveckling under det kalla kriget diskuteras, särskilt dess roll för doktriner som MAD (Mutual Assured Destruction). Genom konkreta exempel ska studenten utveckla ett analytiskt och kritiskt förhållningssätt till hållbarhets- och genusaspekter på teknikutveckling och design.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- mot bakgrund av teknikutveckling och designideal redogöra för olika uppfattningar om ekologisk hållbarhet och jämställdhet under perioden 1945-2000
- redogöra för de centrala roller som bilismens expansion och digitaliseringen har haft på samhällsutvecklingen under perioden
Färdighet och förmåga
- diskutera relationen mellan teknik, design och samhällsförändringar så att den aktuella periodens huvudsakliga utveckling framträder
- på ett adekvat sätt kommunicera skriftligt i enlighet med akademiska normer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- genom konkreta exempel komparativt problematisera teknikutveckling och designens roll för olika typer av funktionalitet och kommunikation under den aktuella perioden
- analytiskt och kritiskt diskutera hållbarhets- och genusaspekter på teknikutveckling och design som rör den aktuella perioden
Innehåll
Kursen behandlar teknikhistoria och design i världen och Sverige 1945-2000. Det var en period som initialt karaktäriserades av tillväxt och ökat generellt välstånd men som senare kom att växla mellan skiftande ekonomiska konjunkturer där synen på hållbarhet och jämlikhet genomgick förändringar. Oljekrisen 1974 undersöks som brytpunkt i dessa skeenden. Huvudområdet kulturstudier innebär att design och teknikutveckling förstås som aktiva delar i samhälleliga och kulturella kontexter.
Bilismen uppmärksammas som exempel på ett av periodens dominerande tekniska system och undersöks som ett resultat av en samverkande samhällelig utveckling av ökad köpkraft och statliga infrastruktursatsningar som genomsyrade samhällsplaneringen. Vidare problematiseras bilen som kulturell företeelse och statusmarkör i relation till framstegsoptimism och tillväxtkritik.
Den övergripande digitala utvecklingens samhällsomvandlande effekter fokuseras utifrån exempel, som utvecklandet av datorer, system för underhållning och övervakning. Här uppmärksammas även hållbarhets- och genusaspekter på teknikutveckling och design. Den vapenteknologiska kapprustningen exemplifieras utifrån kärnvapen.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen sker via högskolans digitala lärplattform med inspelade föreläsningar, instruktionsmaterial, diskussionsövningar och digitala exkursioner där lärare och studenter deltar.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom tre korta individuella uppgifter i form av digitala test om teknikutveckling och designideal. Kursen avslutas med en individuell skriftlig hemtentamen. För betyget Godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationsmoment är godkända. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs dessutom betyget väl godkänd på hemtentamen.
2401: Test I, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2402: Test II, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2403: Test III, 1 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2404: Hemtentamen, 4,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Notera att kurslitteratur markerad med * återkommer i andra kurser i kurspaketet Design och teknikutveckling 1850-2030 (1-30).
Browning, Douglas. Some meaning of Automobiles. Ingår i: Hickman, Larry A (red.). Technology as a Human Affair. McGraw Hill Publishing, 1990
Douglas, Deborah G. The social construction of technological systems. New directions in the sociology and history of technology. Cambridge, 2012 (urval enligt anvisning i kursen) *
Fiell, Charlotte & Fiell, Peter. Industrial Design A-Z. Taschen, 2021 (urval enligt anvisning i kursen) *
Heskett, John. Design - en introduktion. Raster Förlag, 2021 (urval enligt anvisning i kursen) *
Hirdman, Yvonne. Att lägga livet till rätta - studier i svensk folkhemspolitik. Carlssons, 2018 (urval enligt anvisning i kursen) *
Högselius, Per., Kaijser, Arne & van der Vleute,Erik. Europe’s Infrastructure Transition: Economy, War, Nature. Palgrave 2016 (urval enligt anvisning i kursen) *
Larsson Heidenblad, David. Den gröna vändningen: en ny kunskapshistoria om miljöfrågornas genombrott under efterkrigstiden. Nordic Academic Press, 2021 (urval enligt anvisning i kursen)
Lundin, Per. Bilsamhället: ideologi, expertis och regelskapande i efterkrigstidens Sverige. Stockholmia förlag, 2014
Marcal, Katrine. Att uppfinna världen: hur historiens största feltänk satte käppar i hjulet. Mondial, 2021 (urval enligt anvisning i kursen) *