Statistiska metoder, 7,5 hp
Statistical Methods, 7.5 credits
Kurskod: HL8024
Akademin för hälsa och välfärd
Nivå: Avancerad nivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Hälsa och livsstil, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)Behörighetskrav
Kandidatexamen i ett samhälls-, beteende- eller vårdvetenskapligt ämne eller annat ämne relevant för utbildningen.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ingår i mastersprogrammet Hälsa och livsstil, men kan också läsas som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten utvecklar fördjupad kunskap i statistiska metoder och dess tillämpningar i ett vetenskapligt sammanhang. I kursen ska också studenten, utveckla förmågan att självständigt planera, sammanställa och statistiskt analysera data utifrån ett visst syfte. Studenten ska även tillägna sig fördjupade kunskaper om statistiska metoder med tonvikt på statistisk slutledning och vetenskaplig konklusion. Vidare ska studenten kunna värdera styrkor och begränsningar i statistik metoder samt baserat på relevant litteratur kunna argumentera för dessa.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för lämpliga statistiska tillvägagångssätt utifrån ett visst syfte
- kommunicera möjligheter och begränsningar för olika statistiska tillvägagångssätt och urvalsförfarande
Färdighet och förmåga
- utifrån ett visst syfte tillämpa statistiska bearbetningar och tolka resultat
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera styrkor i statistiska tillvägagångssätt och urvalsförfarande
- kritiskt granska och värdera begränsningar i statistiska tillvägagångssätt och urvalsförfarande.
Innehåll
Kursens innehåll fokuserar på teoretiska och praktiska övningar där datorprogram för statistisk bearbetning och analys används. Kursen behandlar statistisk beskrivning samt parametriska (t-test, ANOVA, regressionsanalys) och icke parametriska (Mann-Whitney U, Kruskall-Wallis) metoder för statistisk inferens. Kursen fokuserar på att diskutera och reflektera över vetenskapligt förhållningssätt vid kvantitativa studier med statistiska metoder.
Undervisningsspråk
Undervisning
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och delvis via högskolans lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftliga individuella tentamina.
2001: Individuell skriftlig examination 1, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
2002: Individuell skriftlig examination 2, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Björk, Jonas. Praktisk statistik för medicin och hälsa. Studentlitteratur, senaste upplagan.
Field, Andy. Discovering statistics using IBM SPSS statistic. SAGE, senaste upplagan.
Publication Manual of the American Psychological Association. American Psychological Association, senaste upplagan.
Referenslitteratur
Hall George M. How to write a paper (Elektronisk). senaste upplagan. https://folk.uib.no/gmset/sciencewriting/documents/
Swales John M. & Feak Christine B. Academic writing for graduate students. The University of Michigan Press, senaste upplagan
Ytterligare litteratur kan tillkomma.