Sök Stäng
Kursplan

Statistiska metoder, 7,5 hp

Statistical Methods, 7.5 credits

Kurskod: HL8024

Akademin för hälsa och välfärd

Nivå: Avancerad nivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-11-15 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Hälsa och livsstil, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav. (A1N)

Behörighetskrav

Kandidatexamen i ett samhälls-, beteende- eller vårdvetenskapligt ämne eller annat ämne relevant för utbildningen.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ingår i mastersprogrammet Hälsa och livsstil, men kan också läsas som fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten utvecklar fördjupad kunskap i statistiska metoder och dess tillämpningar i ett vetenskapligt sammanhang. I kursen ska också studenten, utveckla förmågan att självständigt planera, sammanställa och statistiskt analysera data utifrån ett visst syfte. Studenten ska även tillägna sig fördjupade kunskaper om statistiska metoder med tonvikt på statistisk slutledning och vetenskaplig konklusion. Vidare ska studenten kunna värdera styrkor och begränsningar i statistik metoder samt baserat på relevant litteratur kunna argumentera för dessa.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • redogöra för lämpliga statistiska tillvägagångssätt utifrån ett visst syfte
  • kommunicera möjligheter och begränsningar för olika statistiska tillvägagångssätt och urvalsförfarande


Färdighet och förmåga

  • utifrån ett visst syfte tillämpa statistiska bearbetningar och tolka resultat


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och värdera styrkor i statistiska tillvägagångssätt och urvalsförfarande
  • kritiskt granska och värdera begränsningar i statistiska tillvägagångssätt och urvalsförfarande.

Innehåll

Kursens innehåll fokuserar på teoretiska och praktiska övningar där datorprogram för statistisk bearbetning och analys används. Kursen behandlar statistisk beskrivning samt parametriska (t-test, ANOVA, regressionsanalys) och icke parametriska (Mann-Whitney U, Kruskall-Wallis) metoder för statistisk inferens. Kursen fokuserar på att diskutera och reflektera över vetenskapligt förhållningssätt vid kvantitativa studier med statistiska metoder.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och delvis via högskolans lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga individuella tentamina.

2001: Individuell skriftlig examination 1, 3,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

2002: Individuell skriftlig examination 2, 4 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Björk, Jonas. Praktisk statistik för medicin och hälsa. Studentlitteratur, senaste upplagan.


Field, Andy. Discovering statistics using IBM SPSS statistic. SAGE, senaste upplagan.


Publication Manual of the American Psychological Association. American Psychological Association, senaste upplagan.


Referenslitteratur

Hall George M. How to write a paper (Elektronisk). senaste upplagan. https://folk.uib.no/gmset/sciencewriting/documents/


Swales John M. & Feak Christine B. Academic writing for graduate students. The University of Michigan Press, senaste upplagan


Ytterligare litteratur kan tillkomma.