Historia som vetenskap, 7,5 hp
The Scholarly Discipline of History, 7.5 credits
Kurskod: HI2011
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Historia, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Historia 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Kursens mål är att studenten ska tillägna sig översiktlig kunskap om centrala utvecklingslinjer, förändringar och tillstånd i historien på såväl en övergripande internationell som en mera avgränsad nationell nivå. Studenten ska utveckla grundläggande förmåga att förstå historiska sammanhang och att urskilja mönster i olika men sammansatta perspektiv (politiska, sociala, kulturella och ekonomiska), grundläggande förmåga att på vetenskaplig grund kunna förklara historiska orsakssamband, allmän kunskap om källkritisk metod och grundläggande förmåga att värdera historiska framställningar och källor. Studenten ska även utveckla tillräcklig förmåga att på egen hand söka information och följa den historiska kunskapsutvecklingen för fortsatta studier inom historia.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra översiktligt för historia som vetenskaplig disciplin
- redogöra översiktligt för huvuddragen i den historiografiska utvecklingen från I800-talet till nutid
- redogöra för källkritikens grunder samt visa insikt om möjligheter och begränsningar hos olika former av historiskt källmaterial
Färdighet och förmåga
- tillämpa grundläggande källkritiska kriterier på historiskt källmaterial
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och förhålla sig till historievetenskapliga metoder, teoretiska perspektiv och tolkningar
Innehåll
Kursen syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper i historia som vetenskaplig disciplin, historievetenskaplig metod samt övergripande kunskaper om den historiografiska utvecklingen.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och gruppdiskussioner. Föreläsningar och underlag för gruppdiskussioner läggs ut på högskolans digitala lärplattform.
Betygsskala
Examinationsformer
Kursen examineras genom tre individuella och självständigt formulerade inlämningsuppgifter samt genom obligatoriskt deltagande i gruppdiskussioner. För VG på kursen krävs VG på minst två av tre inlämningsuppgifter samt G på gruppdiskussionerna.
2301: Inlämningsuppgifter - kontinuerlig bedömning, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
2302: Aktivt deltagande i gruppdiskussioner, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Thurén, Torsten. Sant eller falskt? Metoder i källkritik, KBM:s utbildningsserie 2003:7 https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/20180.pdf Alternativt som ljudbok inläst 2019. (delar av)
Åmark, Klas. Varför historia? En ämnesintroduktion för nya studenter. Studentlitteratur, 2018. Alternativt 2011 års upplaga som ljudbok.
Ytterligare underlag för inlämningsuppgifterna läggs ut på högskolans lärplattform.