Sök Stäng
Kursplan

Det moderna samhället, 7,5 hp

Modern Society, 7.5 credits

Kurskod: HI2014

Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå: Grundnivå

Välj kursplan

Version
2025-01-20 - Tills vidare

Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.

Huvudområde med fördjupning

Historia, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Historia 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Kursens inplacering i utbildningssystemet

Kursen ges som fristående kurs.

Mål

Kursens mål är att studenten ska tillägna sig översiktlig kunskap om centrala utvecklingslinjer, förändringar och tillstånd i historien på såväl en övergripande internationell som en mera avgränsad nationell nivå. Studenten ska utveckla grundläggande förmåga att förstå historiska sammanhang och att urskilja mönster i olika men sammansatta perspektiv (politiska, sociala, kulturella och ekonomiska), grundläggande förmåga att på vetenskaplig grund kunna förklara historiska orsakssamband, allmän kunskap om källkritisk metod och grundläggande förmåga att värdera historiska framställningar och källor. Studenten ska även utveckla tillräcklig förmåga att på egen hand söka information och följa den historiska kunskapsutvecklingen för fortsatta studier inom historia.


Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



Kunskap och förståelse

  • redogöra översiktligt för centrala utvecklingslinjer, förändringar och tillstånd i den moderna historien


Färdighet och förmåga

  • urskilja centrala politiska, sociala, kulturella och ekonomiska mönster i den moderna historien
  • på vetenskaplig grund förklara centrala historiska orsakssamband i den moderna historien
  • tolka och dra slutsatser rörande den moderna historien utifrån historiska primärkällor med tillämpning av grundläggande källkritiska kriterier


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och förhålla sig till historievetenskapliga framställningar, perspektiv och tolkningar av centrala förändringsprocesser och tillstånd i den tidigmoderna historien

Innehåll

Kursen behandlar översiktligt samhällsutvecklingen ur ett ekonomiskt, socialt, politiskt och kulturellt perspektiv, från 1800-talets början till idag.

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och gruppdiskussioner. Föreläsningar och underlag för gruppdiskussioner läggs ut på högskolans digitala lärplattform.

Betygsskala

Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

Examinationsformer

Kursen examineras genom tre individuella och självständigt formulerade inlämningsuppgifter samt genom obligatoriskt deltagande i gruppdiskussioner. För VG på kursen krävs VG på minst två av tre inlämningsuppgifter samt G på gruppdiskussionerna.

2301: Inlämningsuppgifter - kontinuerlig bedömning, 6 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)

2302: Aktivt deltagande i gruppdiskussioner, 1,5 hp
Tvågradig skala (UG): Underkänd (U), Godkänd (G)

Undantag från angiven examinationsform

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.

Kursvärdering

I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Välj litteraturlista
2025-01-20 – Tills vidare

Litteraturlista 2025-01-20Tills vidare

Gustafsson, Harald. Nordens historia. En europeisk region under 1200 år. Studentlitteratur, 2017. Alternativt 2017 års upplaga som talbok. (delar av)


Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars. Det svenska samhället. 1720-2018, Böndernas och arbetarnas tid. Studentlitteratur, 2020. Alternativt 2020 års upplaga som talbok. (delar av)


Lundestad, Geir. Öst, väst, nord, syd. Huvuddrag i internationell politik efter 1945. Studentlitteratur, 2015


Neal, Larry & Cameron, Rondo. Världens ekonomiska historia från urtid till nutid. Studentlitteratur, 2016. Alternativt 2016 års upplaga som talbok. (delar av)


Wiesner, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia., Beck, Roger B., Dávila, Jerry., Crowston, Clare Haru & McKay, John P. A history of world societies. Twelfth edition. Bedford / St. Martins, Macmillan Learning, 2021. Alternativt upplaga elva. (delar av)


Ytterligare kortare artiklar och underlag till gruppdiskussioner kan tillkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.