Engelsk vokabulär i teori och praktik, 7,5 hp
English Vocabulary in Theory and Practice, 7.5 credits
Kurskod: EN2068
Akademin för lärande, humaniora och samhälle
Nivå: Grundnivå
Välj kursplan
Fastställd av: Forsknings- och utbildningsnämnden, 2024-09-16 och gäller studenter antagna vårterminen 2025.
Huvudområde med fördjupning
Engelska, Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav. (G1N)Behörighetskrav
Grundläggande behörighet (med undantag för kravet på svenska) + Engelska 6.
Kursens inplacering i utbildningssystemet
Kursen ges som del av Engelska 1-30 kurspaket. Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Målet med kursen är att studenten utvecklar sin förståelse av engelsk vokabulär, både praktiskt och teoretiskt. Ett annat mål är att studenten utvecklar sin förmåga att förklara olika faktorers påverkan, såsom kontextuellt stöd, ordfrekvens och transparens, på ordinlärning, samt värdera olika ordinlärningsteorier.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara skillnader mellan receptiv och produktiv förmåga vad gäller ordkunskap, även vad gäller skillnader mellan ett första och andra språk
- utveckla sitt engelska ordförråd, receptivt och produktivt, inom en rad områden, såsom ord som består av stam + affix, idiomatiska uttryck, prepositioner som används idiomatiskt, partikelverb, polysema ord, nära synonymer och ’false friends’, från hög- till lågfrekventa ord/uttryck
Färdighet och förmåga
- diskutera skillnader mellan förståelse, memorisering och produktion av ord och uttryck i ett andra språk
- förklara frekvensens, transparensens och kontextens betydelse för förståelse, memorisering och produktion av ord och uttryck
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera fördelarna och nackdelarna med olika inlärningssätt inom en rad olika vokabulärområden
- reflektera och problematisera kring olika andraspråksinlärningsteorier och undervisningsmetoder inom en rad olika vokabulärområden
Innehåll
Inom kursen får studenten ta del av olika inlämningsuppgifter inom områden som ordbildning, idiom, idiomatiskt använda prepositioner, partikelverb, polysema ord, nära synonymer och 'false friends'. Detta ger studenten en grundläggande förståelse av olika typer av vokabulärområden, både vad gäller hög- och lågfrekventa ord och uttryck, samt hur inlärning av dessa vokabulärtyper kan ske på basis av olika andraspråksinlärningsteorier som, bland annat, diskuterar frekvensens, transparensens och kontextens betydelse för förståelse, hågkomst och produktion av ord och uttryck.
Undervisningsspråk
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Betygsskala
Examinationsformer
Examination sker genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
För betyget Väl godkänd krävs att 80% av inlämningsuppgifterna har fått detta betyg.
2201: Skriftliga uppgifter, 7,5 hp
Tregradig skala (UV): Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG)
Undantag från angiven examinationsform
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från angiven examinationsform och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara beslut om riktat pedagogiskt stöd.
Kursvärdering
I kursen ingår kursvärdering. Denna är vägledande för utveckling och planering av kursen. Kursvärderingen dokumenteras och redovisas för studenterna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteraturlista 2025-01-20 – Tills vidare
Nation, Paul I. S. Learning Vocabulary in Another Language. 2. uppl. Cambridge University Press, 2013
Schmitt, N. and Schmitt, D. Vocanulary in Language Teaching. Cambridge University Press, 2020
Thornbury, Scott. How to Teach Vocabulary. Pearson, 2002
Webb, S. and Nation, P. How Vocabulary is Learned. Cambridge University Press, 2020.
Ytterligare material kan tilkomma enligt skriftliga anvisningar inom kursen.